چگونه واتسون آی بی ام را دگرگون کرد؟

واتسون آی بی ام

زمانی را که کامپیوتر واتسون آی بی ام در نمایش تلویزیونی “جپردی” رقابت کرد و برنده شد، به خاطر دارید؟ اکثر مردم احتمالا فکر می‌کردند “وای فوق العادست” یا شاید به طور مختصر از افسانه جان هنری و رقابت مداوم بین بشر و ماشین یاد کردند. با این حال، فراتر از سر و صدای رسانه‌ای این رویداد به عنوان یک پیشرفت در بسیاری از جنبه‌ها مورد توجه قرار گرفت. واتسون نشان داد که ماشین‌ها و هوش مصنوعی از طریق یک زبان معمول با قالب پرسش و پاسخ ارتباط برقرار کنند و از اشتباهات خود بیاموزند. به این معنی که ماشین‌ها می‌توانند با رشد گسترده اطلاعات غیر عددی که پیگیری آن برای انسان‌ها سخت است، مواجه شوند: دو مثال برجسته و بسیار مهم آن حفظ دانش برگرفته از تحقیق ژنوم انسان، یا پیگیری تمام اطلاعات پزشکی در سوابق بیمار است.

بنابراین آی بی ام این سوال را مطرح کرد که چگونه می‌توان تمام قابلیت‌های این پیشرفت را درک کرد و چگونه آی بی ام می‌تواند بخش قابل توجهی از این ارزش را ایجاد و جذب کند؟ آنها می‌دانستند که پاسخ با تکیه بر فرآیندهای داخلی سنتی و روش‌های تحقیق و توسعه و نوآوری به دست نمی‌آید. پیشرفت در تکنولوژی (به خصوص تکنولوژی دیجیتال و نقش فزاینده نرم افزار در محصولات و خدمات) نیازمند آن است که سازمان‌های بزرگ و موفق، سرعت نوآوری خود را افزایش دهند و از منابع خارج از دسترس خود استفاده کنند. این موضوع به این معنی است که فعالیت‌های تحقیق و توسعه داخلی باید به طور فزاینده‌ای به سوی پروراندن جمعیت، استفاده از اکوسیستم گسترده‌تر مشتریان، تامین کنندگان و کارآفرینان تغییر کند.

فرستادن واتسون آی بی ام به دنیای واقعی

آی بی ام، شرکتی با سابقه طولانی و موفق در زمینه فعالیت‌های تحقیق و توسعه درون محور، در حال سازگار ساختن خود با دنیای جدید ایجاد پلتفرم‌ها و اختیار بخشیدن به نوآوری بی‌نظیر است. به جای این که واتسون آی بی ام در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی خود بماند، آنها تصمیم گرفتند که آن را به عنوان یک پلتفرم به جهان بفرستند تا آزمایش‌های متفاوتی را با سازمان‌های مختلف برای سرعت بخشیدن به توسعه برنامه‌ها و خدمات زبان طبیعی انجام دهد.

فرستادن واتسون آی بی ام به دنیای واقعی
فرستادن واتسون آی بی ام به دنیای واقعی

در ژانویه ۲۰۱۴، آی بی ام اعلام کرد که ۱ میلیارد دلار صرف راه اندازی گروه واتسون، از جمله صندوق سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری برای حمایت از استارتاپ‌ها و کسب و کارهایی که برنامه‌های طراحی شده‌ی واتسون را با استفاده از توسعه دهندگان ابری واتسون ایجاد می‌کنند، شده است. بیش از ۲۵۰۰ توسعه دهنده و استارتاپ از زمان راه اندازی توسعه دهندگان ابری در نوامبر سال ۲۰۱۳ به گروه واتسون آی بی ام پیوسته‌اند.

شاید سوال شما این باشد که واتسون چگونه کار می‌کند؟ اولا باید بگوییم که واستون با چند مدل کسب و کار فعالیت می‌کند. مایک رادین، معاون ارشد آی بی ام مسئول واتسون، به من گفت: “سه مدل کسب و کار اصلی وجود دارد که ما به صورت موازی آنها را اجرا خواهیم کرد. اولی در مورد صنایعی است که فکر می‌کنیم تغییر زیادی در زمینه محاسبات “شناختی” [زبان طبیعی] مانند خدمات مالی و مراقبت‌های بهداشتی خواهند داشت.

مراقبت های بهداشتی با واتسون

به عنوان مثال، در زمینه مراقبت‌های بهداشتی، ما با کلینیک کلیولند در ارتباط با چگونگی تدریس علم پزشکی کار می‌کنیم. دوم این است که ما الگوهای مشابهی را در تمام صنایع مانند نحوه کشف و تعامل مردم با سازمان‌ها و نحوه تصمیم‌گیری‌های مختلف سازمان‌ها یافته‌ایم. مدل کسب و کار سوم، ایجاد یک اکوسیستم از کارآفرینان است. ما همیشه به دنبال شرکت‌هایی با ایده‌های درخشان هستیم که بتوانیم با آنها همکاری کنیم یا از آنها بیاموزیم. با اکوسیستم کارآفرینی، بیشتر شبیه استارتاپ دره سیلیکونی رفتار می‌کنیم. ما می‌توانیم دسترسی کارآفرینان به مشتریان پیشین در ۱۷۰ کشوری را که در آن فعالیت می‌کنیم، فراهم کنیم. اگر کارآفرینان موفق باشند، ما همکاری را ادمه می‌دهیم.”

آی بی ام نیز باید استراتژی‌های جسورانه ساختاری ایجاد کند تا بتواند سازمانی ایجاد کند که هم به عنوان پلتفرم عمل کند و هم با بیگانگان در زمینه‌ی نوآوری‌های بی‌نظیر همکاری کند. آنها گروه واتسون آی بی ام را به عنوان یک واحد جدید، نیمه مستقل و یکپارچه، به مدیر عامل اجرایی گزارش کردند. آنها ۲۰۰۰ نفر، تعداد بسیاری پروژه، چند ابزار تجزیه و تحلیل اطلاعات و یک گروه مشاوره (به غیر از خدمات جهانی آی بی ام) را به ارمغان آوردند.

مراقبت های بهداشتی با واتسون
مراقبت های بهداشتی با واتسون

چرخه بودجه سالانه سنتی آی بی ام و اقدامات مالی واحد تجاری، برای پیشروی واتسون مناسب نیست. بنابراین، همانطور که مایک رادین به من گفت: “من چرخه برنامه ریزی سالانه را رها کردم و یک سیستم مدیریت سریع و منعطف‌تر جایگزین کردم. در جلسات ماهانه با مدیر عامل شرکت جینی رامتی، ما یک بار در مورد تکنولوژی و زمان دیگری در مورد نوآوری‌های مشتری صحبت خواهیم کرد. باید بین قصد استراتژیک و تصمیم‌گیری تاکتیکی و کوتاه مدت تعادل برقرار کنم. حتی اگر بتوانیم چشم انداز طولانی‌تری ترسیم کنیم، همچنان باید تصمیمات تاکتیکی اتخاذ کنیم.”

ارتباط با اکوسیستم های بیگانه

هر چند سازمان‌ها باید در مورد فعالیت‌های تحقیق و توسعه خود تصمیم بگیرند که پلتفرم‌ها را ایجاد کنند یا از آنها استفاده کنند. افرادی که دارای مهارت‌های فنی و زیرساختی عمیق هستند، مانند آی بی ام می‌توانند تمرکز فعالیت‌های تحقیق و توسعه داخلی خود را در راستای ایجاد پلتفرم‌هایی که توانایی ارتباط با اکوسیستم‌های بیگانه دارند تا بتوانند در زمینه نوآوری همکاری کنند، تغییر دهند.

گزینه دوم و احتمالا گزینه مناسب برای اکثر شرکت‌ها، استفاده از پلتفرم‌هایی مثل آی بی ام یا آمازون است تا برنامه‌ها و پیشنهادات خود را برای مشتریان و همکاران خود ایجاد کنند. در هر صورت، واحدهای جدید و نیمه مستقل و سریعی مانند گروه واتسون آی بی ام، می‌توانند به ایجاد و جذب ارزش عظیمی‌ از این اکوسیستم‌های جدید مشتری و کارآفرین کمک کنند.

منبع: Harvard Business Review

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره رایگان
با عضویت در رشد‌ و پیشرفت همه‌جانبه یک دوره رایگان هدیه بگیرید. روی دکمه زیر کلیک کنید
دوره رایگان
با عضویت در رشد‌ و پیشرفت همه‌جانبه یک دوره رایگان هدیه بگیرید. روی دکمه زیر کلیک کنید