بررسی قیمت تبلیغات در گوگل
امروزه، 65 درصد از مشاغل کوچک و متوسط (SMB) برای انجام تبلیغات خود از روش پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) استفاده میکنند. مردم بسیاری تبلیغات خود را از طریق Google Ads انجام میدهند (قبلا با نام Google Adwords شناخته میشد)، چرا که Google Ads میزان بازگشت سرمایه چشمگیر ۸ دلار به ازای هر 1 دلار سرمایه گذاری جهت تبلیغات را نشان میدهد. بسیاری از مشاغل از قیمت تبلیغات در گوگل و میزان هزینه لازم جهت انجام تبلیغات تعجب میکنند.
میانگین هزینه برای هر کلیک (CPC) در Google Ads از 1 تا 2 دلار برای شبکه جستجوی گوگل و کمتر از یک دلار برای شبکه نمایش گوگل محاسبه میشود. به طور کلی، شرکتهای کوچک به طور میانگین 9000 تا 10،000 دلار در ماه در Google Ads هزینه میکنند که شامل هزینههای اضافی مانند نرم افزار نمیشود.
در ادامه اطلاعات بیشتری در خصوص نحوه قیمتگذاری Google Ads، نحوه کارکرد آن و هزینههای انجام شده توسط سایر شرکتها برای تبلیغات خود ارائه میشود که شما را در خصوص نرخ تبلیغات در گوگل راهنمایی میکند.
در این مطلب میخوانید:
- 1 تبلیغات گوگل چیست؟
- 2 چگونگی عملکرد Google Ads
- 3 چرا در Google Ads تبلیغ کنید؟
- 4 قیمت تبلیغات در گوگل چقدر است؟
- 5 مشاغل مختلف برای تبلیغات در Google Ads چقدر هزینه میکنند؟
- 6 فهرست هزینه تبلیغات در گوگل در مشاغل مختلف
- 7 مدیریت حرفهای PPC
- 8 نرم افزارهای مدیریت تبلیغات PPC
- 9 چگونه میتوان یک بودجه و پیشنهاد قیمت واقعبینانه تعیین کرد؟
تبلیغات گوگل چیست؟
Google Ads که قبلا به آن Google AdWords گفته میشد، پلتفرم تبلیغاتی پرداخت به ازای هر کلیک یا PPC گوگل است.
شما میتوانید از آن برای ایجاد تبلیغات در گوگل و پیشنهاد برای کلمات کلیدی خاص استفاده کنید. همچنین تعیین کنید که قصد دارید برای هر کلیک روی تبلیغات خود چقدر پرداخت کنید، زیرا Google Ads بر اساس یک سیستم مزایدهای کار میکند که با توجه به شرایط و موقعیت مناسبی که از طرف تبلیغ کننده مهیا میشود، روند ارائه تبلیغ بر آن صورت میگیرد.
وقتی کاربران کلمه کلیدی منتخب شما را جستجو کنند، اگر مبلغ پیشنهادی شما بالاتر از پیشنهاد تبلیغ کنندگان دیگر باشد، تبلیغات شما در بالای نتایج جستجو با یک برچسب کوچک در کنار آن ظاهر میشود که نشان میدهد با استفاده از تبلیغات پولی به صفحه اول آمده است.
مزیت اصلی Google Ads این است که تنها وقتی کاربر روی تبلیغ شما کلیک میکند، هزینه میپردازید. تعداد دفعات نمایش تبلیغ یا تعداد بازدیدکنندگان اهمیتی ندارد. تنها در صورت کلیک کاربر و مراجعه به وبسایت هزینه آن را میپردازید. شما میتوانید بودجه روزانه و ماهانه را بر اساس یک کمپین تنظیم کنید.
بیشتر بخوانید: نگاهی جامع بر نحوه پیدایش و رشد پلتفرمهای اقتصادی
چگونگی عملکرد Google Ads
هنگام تحقیق در مورد نحوه تعیین قیمت تبلیغات در گوگل، آگاهی در مورد نحوه عملکرد این بستر ضروری است. دلیل آن درک نقش سیستم مزایدهای گوگل در هزینه تبلیغات شما در Google ads است. این موضوع میتواند به شما در تعیین بودجه واقعبینانه کمک کند.
Google ads از یک مدل مزایدهای برای تعیین جایگاه تبلیغ استفاده میکند. پیشنهاد قیمت آگهی هنگامی شروع میشود که کاربر عنوانی را در گوگل جستجو کند. اگر جستجوی انجام شده با کلمات کلیدی یک یا چند تبلیغ کنندگان مطابقت داشته باشد، تبلیغات واجد شرایط وارد مزایده میشوند.
در هنگام پیشنهاد قیمت، قرار دادن آگهی و هزینه برای هر کلیک، بر اساس رتبه تبلیغ آگهی مشخص میشود. رتبه تبلیغات شما بر اساس دو معیار حداکثر قیمت پیشنهادی شما برای آن کلمه کلیدی خاص و درجه کیفیت تبلیغ شما تعیین میشود.
ما در این مقاله به امتیاز درجه کیفیت (QS) نمیپردازیم اما برای آشنایی شما با چگونگی بهبود درجه کیفیت، به طور مختصر درباره آن توضیح میدهیم. درجه کیفیت تبلیغات شما با ترکیبی از ارتباط آن با کلمه کلیدی موجود، میزان کلیک انجام شده (تعداد کلیکهای انجام شده در مقابل تعداد دفعات باز شدن تبلیغ) و سایتی که کاربر پس از کلیک کردن بر تبلیغ شما مشاهده میکند، تعیین میشود. فرمول رتبه بندی تبلیغات به شرح زیر است:
(حداکثر قیمت پیشنهاد CPC شما) x درجه کیفیت تبلیغات شما
بنابراین، اگر حداکثر قیمت پیشنهادی شما برای یک کلمه کلیدی خاص 4 دلار و تبلیغ شما دارای درجه کیفیت 8 باشد، رتبه تبلیغات شما 32 در نظر گرفته میشود. در یک مزایده منفرد، هرکسی که بالاترین رتبه تبلیغات را کسب کند، برنده رتبه برتر تبلیغی خواهد شد.
گوگل همچنین از رتبه بندی تبلیغات (Ad Rank) برای محاسبه میزان هزینه هر کلیک استفاده میکند. از فرمول زیر برای محاسبه CPC واقعی شما استفاده میشود:
(رتبه بندی آگهی پایینتر از آگهی شما) / (QS شما) + 0.01 دلار
به عنوان مثال، اگر تبلیغ شما دارای درجه کیفیت ستارهای باشد، میتوانید با حفظ موقعیت تبلیغ بالاتر، هزینه کمتری پرداخت کنید.
چرا در Google Ads تبلیغ کنید؟
این پلتفرم مزایای زیادی دارد. اگر به فکر شروع کار با Google Ads هستید اما تردید دارید، موارد زیر را مطالعه کنید.
بودجه کم
به طور کلی برای ایجاد یک حساب Google Ads و اجرای کمپین در آن، سرمایه گذاری کمی نیاز است. در صورت تمایل میتوانید یک کمپین آزمایشی را با بودجه 5 دلار در روز راه اندازی کنید.
نتایج عملکرد شما بستگی به میزان رقابت و کلمات کلیدی انتخابی شما دارد. اما نکته اینجاست که میتوانید هر وقت دوست داشتید بودجه خود را افزایش دهید.
مقیاس پذیری
هر فعالیتی که در Google Ads انجام دهید در زمان واقعی اتفاق میافتد. این بدان معناست که به محض مشاهده یک کمپین موفق، میتوانید یک روند افزایش نسبی یا در صورت مشاهده عملکرد ضعیف روند کاهشی داشته باشید. شما به هیچ قراردادی، صرف هزینه ماهانه ضروری یا هر مورد دیگری محدود نیستید.
در واقع مقیاس پذیری Google Ads نامحدود است. اگر یک کمپین خاص دارید که با صرف هزینه 500 دلار در ماه نتایج عالی به شما میدهد، میتوانید فورا آن را به 5000 دلار یا بیشتر افزایش دهید.
امکان تحلیل
شما از طریق Google Ads به همه اطلاعات مربوط به عملکرد کمپین خود دسترسی دارید.
گوگل اطلاعاتی مانند تعداد نمایش تبلیغات، تعداد کلیکهای انجام شده توسط کاربر، تعداد افرادی که به سایت شما مراجعه کردهاند، بهترین زمان برای تبلیغات و مشخصات کاربرانی که روی تبلیغ شما کلیک کردهاند را در اختیار شما قرار میدهد.
مشکل بیشتر روشهای تبلیغاتی سنتی مانند تلویزیون، رادیو و روزنامه، محدود بودن دامنه تحلیل در آنهاست. شما واقعا نمیدانید کمپین شما چقدر موفق بوده، زیرا از تعداد بازدیدکنندگان تبلیغ خود یا میزان تاثیر آن روی مشتریان اطلاع دقیقی ندارید.
بیشتر بخوانید: کسب و کار اینترنتی و معرفی دانش مورد نیاز برای موفقیت در آن
قیمت تبلیغات در گوگل چقدر است؟
در حالی که مشاغل به طور میانگین 9000 تا 10،000 دلار در ماه برای تبلیغات هزینه میکنند، پاسخی متناسب با این سوال که “تبلیغات گوگل چقدر هزینه دارد؟” وجود ندارد. به این دلیل که Google Ads یک بستر تبلیغاتی قابل تنظیم است.
خود شما کنترل کننده مقدار هزینه لازم و همچنین زمان انجام تبلیغات هستید و میتوانید هزینه تبلیغات خود را در زمانهای مناسبی که میدانید، افزایش یا کاهش دهید. به همین دلیل انعطاف پذیری قیمت Google Ads یکی از بزرگترین مزایای آن است.
مشاغل مختلف برای تبلیغات در Google Ads چقدر هزینه میکنند؟
بیشتر شرکتها ماهانه 9000 تا 10،000 دلار برای تبلیغات در Google Ads هزینه میکنند، اما از تبلیغات خود به روشهای مختلف بهره میبرند. عواملی مانند نوع فعالیت صنعتی، محصولات، خدمات و رقبای آنها همگی بر هزینه تبلیغات آنها در Google Ads تاثیرگذار هستند.
فهرست هزینه تبلیغات در گوگل در مشاغل مختلف
در فهرست زیر، عدد اول هزینه پرداخت به ازای هر کلیک و عدم دوم میانگین CPC را نشان میدهد:
وکالت: 1.43 دلار | 0.62 دلار
اتوماسیون: 2.46 دلار | 0.58 دلار
خدمات B2B به شرکتها: 3.33 دلار | 0.79 دلار
خدمات مصرفی: 0.40 دلار | 0.81 دلار
دوستیابی و امور شخصی: 2.78 دلار | 1.49 دلار
تجارت الکترونیک: 1.16 دلار | 0.45 دلار
آموزش: 2.40 دلار | 0.47 دلار
خدمات اشتغال: 2.04 دلار | 0.78 دلار
مالی و بیمه: 3.44 دلار | 0.86 دلار
بهداشت و پزشکی: 2.62 دلار | 0.63 دلار
کالاهای خانگی: 2.94 دلار | 0.60 دلار
خدمات صنعتی: 2.56 دلار | 0.54 دلار
خدمات حقوقی: 6.75 دلار | 0.72 دلار
املاک و مستغلات: 2.37 دلار | 0.75 دلار
تکنولوژی: 3.80 دلار | 0.51 دلار
خدمات مسافرتی و اقامتی: 1.53 دلار | 0.44 دلار
در بیشتر موارد، صنایعی که دارای CPC بالاتری هستند، هزینه بیشتری در Google Ads پرداخت میکنند. به عنوان مثال، بخش خدمات مصرف کننده به طور متوسط تقریباً 7 دلار برای هر کلیک پرداخت میکند که میتواند مشاغل موجود در صنعت را به سمت افزایش تبلیغات ماهانه گوگل خود سوق دهد.
مدیریت حرفهای PPC
وقتی مشاغل در تبلیغات PPC سرمایه گذاری میکنند، مشارکت آنها با یک آژانس PPC امری غیرمعمول نیست. یک آژانس PPC، مجموعه تبلیغات پرداخت شده شما را بر روی پلتفرمهایی مانند Google Ads و Microsoft Advertising کنترل، راه اندازی و مدیریت میکند و هزینه مدیریت ماهانه خود را دریافت خواهد کرد.
این هزینه از 350 تا 5000 دلار در ماه متغیر است و هزینه تبلیغات ماهانه شما را شامل نمیشود. در بعضی موارد، هزینه مدیریت آژانس، درصدی از هزینه تبلیغ شما خواهد بود.
فرض کنید یک شرکت به طور میانگین 12 تا 30 درصد هزینه تبلیغات داشته باشد؛ بنابراین، اگر 5000 دلار برای آگهی هزینه کردهاید و آژانس شما نیازمند 12 درصد از هزینه تبلیغی ماهانه خود به عنوان کارمزد باشد، علاوه بر صرف هزینه 5000 دلار برای تبلیغات، مبلغ 600 دلار به آژانس خود نیز در هر ماه میپردازید.
نرم افزارهای مدیریت تبلیغات PPC
مشاغل همچنین میتوانند مدیریت PPC داخلی را با نرم افزارهای PPC رایگان و پولی مانند WordStream ،Shape یا acquisio مدیریت کنند. با اینکه که کاربرد این ابزارها اختیاری است اما میتوانند به شرکت شما در بهینه سازی پیشنهادها، ارزیابی تبلیغات و موارد دیگر کمک کنند.
اگر شما یک ابزار مدیریت PPC پولی را انتخاب کنید، هزینه آن بین 15 تا 800 دلار در هر ماه است. اکنون که اطلاعات پیش زمینهای در خصوص چگونگی قیمت تبلیغات در گوگل به دست آوردید، در ادامه، اطلاعات بیشتری در مورد تاثیر این پلتفرم و کمپین تبلیغاتی بر میزان هزینه در Google Ads ارائه خواهد شد.
بیشتر بخوانید: چه عواملی بر تصمیمگیری مشتریان برای خرید از وبسایت شما اثر میگذارد؟
چگونه میتوان یک بودجه و پیشنهاد قیمت واقعبینانه تعیین کرد؟
در پاسخ به سوال چگونگی تعیین قیمت تبلیغات در گوگل باید گفت که این موضوع به عوامل زیادی بستگی دارد. شما روی پارامترهایی مانند حداکثر پیشنهاد CPC و کیفیت تبلیغات خود، کنترل مستقیم دارید اما توانایی کنترل بر عواملی مانند حداکثر پیشنهاد CPC و کیفیت تبلیغات رقبا نخواهید داشت.
همه این موارد در مزایده قیمت تبلیغات در گوگل حائز اهمیت هستند. قبل از رسیدن به این مرحله، باید میزان رقابتی بودن موقعیت مناسب تبلیغ و کلمه کلیدی منتخب خود را بررسی کنید. در اینجا با به کار بردن خلاقیت خود میتوانید هزینه را کاهش دهید.
فرض کنید شما در زمینه بیمه کار میکنید و کلمه کلیدی “بیمه خودرو” را پیشنهاد میدهید. این یک اصطلاح گسترده و بسیار رقابتی است که میلیونها بار در ماه جستجو میشود، بنابراین پیشنهاد CPC شما احتمالا زیاد است.
اگر میخواهید هزینه تبلیغات Google Ads خود را تا حد ممکن پایین بیاورید، میتوانید کمی در مورد کلمات کلیدی جستجو کنید و کلمه کلیدی مناسبتری برای پیشنهاد به گوگل پیدا کنید. شما میتوانید یک عنوان طولانیتر مانند “بیمه خودرو برای سالمندان” انتخاب کنید.
این نوع کلمات کلیدی کمتر در جستجوهای گوگل مورد استفاده قرار میگیرند و ممکن است در کل میزان کلیک روی تبلیغ شما کاهش یابد، اما معمولا هزینه آنها ارزانتر از کلمات کلیدی قابل رقابت مانند “بیمه اتومبیل” محاسبه میشود. همچنین شما را با متقاضیان خدمات خاص شما مرتبط میکنند.
منبع: webfx.com
پاسخها