اختلال در صنعت شما چگونه پدید می‌‌آید؟

اختلال در صنعت

چطور اختلال در صنعت شما پدید می‌‌آید؟ این ماتریس ۲*۲ به شما می‌‌گوید! موضوع اختلال در صنعت “فرآیندی که به وسیله آن یک شرکت کوچک‌تر با منابع کمتری می‌‌تواند با موفقیت با کسب و کارهای موجود رقابت کند” با تصورات غلطی همراه است. یکی از بزرگ‌ترین آن‌ها یک رویداد مرموز و غیر قابل پیش بینی است.

دیگری، رویدادهایی است که فراتر از کنترل شما اتفاق می‌‌افتد. این دیدگاه‌ها ممکن است زمانی معتبر بوده‌اند، اما دیگر به کار نمی‌روند. اختلال در صنعت، همانطور که تحقیقات اکسنچر نشان می‌‌دهد، تا حدودی قابل پیش‌بینی است و اگر خردمندانه پیش‌بینی شود به فرصت تبدیل می‌شود. (اکسنچر: شرکت چند ملیتی خدمات حرفه‌ای است، که در زمینه ارائه خدمات فناوری، مشاوره اطلاعاتی، مشاور مدیریت، خدمات مدیریت شده، برون‌سپاری فرآیندهای تجاری و امنیت رایانه فعالیت می‌‌کند)

برای کمک به رهبران تجارت چه شاخصی ایجاد شده؟

برای کمک به رهبران تجارت برای درک بهتر اختلال در صنعت، ما شاخصی ایجاد کردیم که سطح فعلی اختلال در صنعت و همچنین قابلیت اختلالات آینده را اندازه می‌گیرد (نشان می‌دهد تا چه حد مستعد اختلال است).

برای اندازه گیری سطح فعلی اختلال در صنعت، ما حضور و نفوذ شرکت‌های خرابکار در بازار را بررسی کردیم و همچنین عملکرد مالی متصدیان را در نظر گرفتیم. برای اندازه‌گیری قابلیت اختلال در آینده، ما کارایی عملیاتی شرکت‌ها، تعهد به نوآوری و دفاع از حمله را اندازه گرفتیم.

تصادفی بودن اختلال در صنعت
تصادفی بودن اختلال در صنعت

در نهایت شاخص تخریب اکسنچر ۲۰ بخش صنعت و ۹۸ بند در آن بخش ها را در برابر این دو محور قرار داد. سپس از امتیازهای متوسط به عنوان نقاط تقسیم استفاده کردیم تا چهار حالت متمایز اختلال در صنعت را برجسته کنیم: ماندگاری، آسیب پذیری، نوسان و پایداری.

تحقیقات ما نشان داد که مدیران اجرایی می‌‌توانند میزان مستعد بودن صنعتشان برای اختلال و دلیل این مستعد بودن را ارزیابی کنند. با داشتن چنین دانشی، آن‌ها می‌توانند استراتژی‌های درست و پاسخ‌ مناسب ارائه دهند و با اعتماد به نفس بیشتری عمل کنند.

بیشتر بخوانید: چرا همه شرکت‌ها باید تفکر و استراتژی مانند شرکت‌های تفریحی و سرگرمی داشته باشند؟

در حالت ماندگاری اختلال در صنعت چه تاثیراتی بر روی صنایع دارد؟

در حالت ماندگاری، ما صنایع کارآمد و بالغی را پیدا کردیم مشروبات الکلی یا تایر‌ها و لاستیک‌ها. متصدیان این صنایع اغلب دارای مارک‌های (برند) معروف، تکنولوژی اختصاصی و کنترل کانال‌های توزیع هستند.

اگر مدیران، آماده پاسخگویی به تقاضای متغیر مصرف کننده و استفاده از فرصت‌های رشدی که ممکن است در این روند‌ها آشکار شود، باشند، این مزایا را می‌‌توان برای کنترل در برابر هجوم ناگهانی رقابت غیر متعارف مورد استفاده قرار داد.

به عنوان مثال، در ایالات متحده و اروپا، ذائقه‌ی مصرف کنندگان به سمت آبجوهای محلی تغییر پیدا کرده است. بر اساس آمار، در سال ۲۰۱۶ بیش از ۵۰۰۰ کارخانه آبجو سازی سنتی در آمریکا وجود داشت درحالی که ۱۰ سال پیش حدودا ۱۴۰۰ کارخانه بود. کارخانه‌های آبجو سازی چند ملیتی با سرمایه گذاری یا به دست آوردن آبجو سازی‌های سنتی بزرگ مانند لاگونیتاس، آبجو دستی الیانس و جزیره گوس برای به دست آوردن سریع جایگاه خود در بازار، اقدام کردند.

حالت ماندگاری در صنعت و شیوه‌ی مدیریتی آن
حالت ماندگاری در صنعت و شیوه‌ی مدیریتی آن

در وضعیت آسیب پذیری، متصدیان از مزایای ادامه حضور موانع برای ورود از قبیل مقررات و الزامات سرمایه بهره مند می‌شوند.

اما شرکت‌ها در این موقعیت، اغلب با افزایش فشار برای بهبود بهره وری و کاهش هزینه‌های عملیاتی در کسب و کارهای مرسوم خود مواجه هستند و این فشار فرصتی است برای خرابکاران. بخش مراقبت‌های بهداشتی را در نظر بگیرید: شرکت‌های جدیدتر با محصولاتی که سنسورهای متصل شده و هوش مصنوعی برای نظارت بر شرایط بیماران در آن تعبیه شده، وارد بازار می‌‌شوند – به ویژه کسانی که از شرایط مزمن رنج می‌‌برند – در عین حال، تعداد زیادی از شرکت‌ها برای حفظ رقابت مجبورند این فناوری را بپذیرند حتی اگر فشار هزینه‌ها بحرانی شود.

بیشتر بخوانید: رتبه بندی کشورها و صنایع از نظر فناوری، داده‌ها و مهارت‌های کسب و کار

در حالت نوسان اختلال در صنعت صنایع چه چیز‌هایی را تجربه می‌کنند؟

در حالت نوسان، صنایع، سطح بالایی از اختلال در صنعت را تجربه می‌‌کنند و در کوتاه مدت مستعد اختلال بیشتری هم هستند. قبلا موانع مهم برای ورود از بین رفته، دارایی‌های ثابت مانند ناوگان خودرو، هتل‌ها، شعب بانک‌ها و زیرساخت‌های پایدار به ضعف تبدیل شده‌اند.

برای مثال، در حمل و نقل، گزینه‌های مورد تقاضا بازار را آشفته کرده و تاکسی‌های سنتی با برنامه‌هایی مانند اَررو و وی تو راید (مثل اسنپ یا تپسی) عقب نگه داشته شده‌اند. رقبای جدید حتی از صنایع سنتی و کم حاشیه هم دور نمی مانند. سوپرمارکت‌ها یکی از این موارد هستند. حصول شرکت آمازون به صنایع غذایی هول فودز بسیاری از متصدیان مواد غذایی را مجبور به بازنگری استراتژی‌های بازاریابی خود می‌‌کند.

حالت پایداری جایی است که ما صنایع جدید یا دوباره متولد شده را می‌بینیم که اختلالات قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده‌اند. چشم انداز رقابتی برای بهره وری ساختار یافته جدید، فرصت‌هایی فراهم می‌کند، اما نرخ بالای نوآوری به این معنی است که منابع مزیت رقابتی به خاطر اختلالات جدیدی که به طور مداوم پدید می‌‌آیند، اغلب کوتاه مدت هستند.

در این وضعیت، اختلالات ناگهانی و شدید نیستند، بلکه دائمی و ثابت شده‌اند. صنعت چاپ روزنامه را در نظر بگیرید. پس از کاهش چشمگیر فروش و تبلیغات چاپی، بعضی از روزنامه‌ها خود را به نسخه‌های دیجیتالی تغییر داده‌اند. بعضی دیگر مدل‌های اشتراک را بررسی می‌کنند. اما صنعت همچنان با چالش‌های قابل توجه و مداوم در ارتباط با درآمد آگهی، هزینه‌های کار و تولید و تغییر تقاضای مصرف کنندگان مواجه است.

در مواجهه با اختلالات رهبران چه کاری را پیش می‌گیرند؟

در مواجهه با اختلالات، بسیاری از رهبران به کسب و کار سنتی خود می‌چسبند. اما رهبرانی که حالت‌های مختلف اختلال و جایگاه شرکت خود را درک می‌کنند به احتمال زیاد این اختلال را به عنوان یک نیروی مثبت می‌بینند نه به عنوان یک نشانه برای محافظت از مدل قدیمی بلکه به عنوان یک فشار سریع برای جدید کردن مدل کسب و کار. آن‌ها اختلال را به عنوان وسیله‌ای برای بهبود سازمان خود و ثبات مالی بیشتر با جابجایی به بازارهای جدید، خواهند دید.

استراتژی رهبران در مواجهه با اختلالات
استراتژی رهبران در مواجهه با اختلالات

بر اساس ویژگی‌های منحصر به فرد چهار حالت، تحقیقات ما نشان می‌‌دهد که استراتژی‌های زیر می‌‌توانند به رهبران تجارت کمک کنند تا اختلال را کنترل کنند:

در حالت ماندگاری، شرکت‌ها باید به جای تمرکز بر حفظ مدل قدیمی، به صورت فعالانه فعالیت‌های تجاری خود را تغییر دهند. این بدان معنی است که باید گام‌هایی برای حفظ رهبری هزینه در کسب و کار اصلی خود داشته باشند و همچنین آزمایش‌های گسترده‌ای برای افزایش ارتباطات انجام دهند برای مثال ارائه پیشنهادات کلیدی که نه تنها ارزان‌تر است بلکه برای مشتریان بهتر باشد.

به عنوان مثال، بخش خرده فروشی، برای تحقیق و توسعه، هفت برابر کمتر از میانگین، سرمایه گذاری کرده است. با این حال استثنائاتی وجود دارد، مانند خرده فروشی لووِه. در سال ۲۰۱۴، این کمپانی لابراتوارهای نوآوری لووه را ایجاد کرد که یک طرح ابتکاری به نام “هولوروم” و یک ربات به نام “لووه بوت” در آن ساخته شد. این اقدام جسورانه خرده فروشان لوازم خانه سازی را متعهد می‌سازد تا برای مشتریانی که به تولیدات نسل دیجیتال علاقه‌مندند تجربه‌ای تازه به وجود آورند.

بیشتر بخوانید: توسعه پذیری چیست؟ آشنایی و درک‌ مفهوم و کاربرد آن

کسانی که در حالت آسیب‌پذیری هستند باید چه کنند؟

کسانی که در حالت آسیب پذیری هستند، باید به موقع و به طور کامل کسب و کار سنتی خود را به چالش بکشند تا برای نوآوری‌هایی که در آینده شکل می‌گیرد آماده باشند. یکی از راه‌ها، کاهش وابستگی به دارایی‌های ثابت است. راه دیگر گرفتن دارایی‌های ناقص و تبدیل آن‌ها به پول است. به عنوان مثال، رهبران مستقل تولید کننده انرژی، شروع به گسترش کسب و کار مبتنی بر مدل “دارایی کم” کردند.

نکست کرفتورک در آلمان را در نظر بگیرید، که شبکه‌ای از بیش از ۳،۰۰۰ دارایی تولید کننده و مصرف کننده توزیع شده را در اروپای مرکزی توسعه داده است تا یک “نیروگاه مجازی” ایجاد کند. نکست کرفتورک خدماتی نظیر پاسخ به تقاضا، ارائه می‌‌دهد که مصرف برق مصرف کنندگان خود را در دوره‌های اوج مصرف، برای کاهش هزینه‌ها کم می‌‌کند.

برای شرکت‌هایی که در حالت نوسان هستند، تغییر قاطعانه مسیر فعلی تنها راه زنده ماندن است. به جای رها کردن کسب و کار اصلی، شرکت‌ها باید هنگام انجام اصلاحات شرکتی و مالی، تعادل ظریفی داشته باشند.

مرسک دانمارکی شرکتی است که در حالت نوسان اعمال عاقلانه‌ای انجام داد. شرکت مرسک تجارت‌های خود را که شامل اکتشاف و تولید نفت، حفر دکل و تانکرهای نفت می‌شود به صورت یک واحد نیروی جدید جدا می‌کند تا به صورت شرکت‌های جدید در آید، فروخته شود یا با شرکت‌های دیگر ادغام شود. در حال حاضر نفت مرسک با قرارداد ۷٫۵ میلیارد دلاری فروخته شده است. این محور باعث می‌‌شود مرسک عملکرد خود را بالا ببرد، تمرکز خود را بر رشد و توسعه کسب و کار اصلی حمل و نقل و تدارکات بگذارد و به دنبال فرصت‌های جدیدی برای رشد باشد.

استراتژی که شرکت‌های در حالت پایدار باید در نظر بگیرند چیست؟

شرکت‌هایی که در حالت پایداری هستند، باید استراتژی‌هایی را در نظر بگیرند که آن‌ها را در حالت دائمی نوآوری نگه می‌‌دارد. این امر شامل افزایش نفوذ پیشنهادات نوآورانه به مشتریان موجود و در عین حال گسترش تهاجمی در بازارهای کاملا جدید با استفاده از قدرت کسب و کار اصلی خود می‌باشد. بار دیگر به صنعت روزنامه نگاری نگاه کنید، نیویورک تایمز را در نظر بگیرید که تقریبا ۲٫۵ میلیون مشترک دیجیتال دارد، و به طور مداوم ویژگی‌ها و خدمات خود را اضافه می‌‌کند.

آل پاورد چت باکس این شرکت کاربران را قادر می‌‌ساخت تا داده‌ها و تجزیه و تحلیل‌های رای گیری را در طی انتخابات ۲۰۱۶ به دست آورند. و فیلم‌های واقعیت مجازی آن، مشترکان را در سفر روزنامه نگاران غوطه ور می‌کرد. تایمز اهداف بلندپروازانه‌ای برای رشد بین المللی دارد و تلاش می‌‌کند درآمد دیجیتالی خود را تا سال ۲۰۲۰ به ۸۰۰ میلیون دلار برساند.

ماری کوری، که جایزه نوبل فیزیک را در سال ۱۹۰۳ و شیمی را در سال ۱۹۱۱ دریافت کرد، یک دیدگاه داشت که به رهبران تجارت امروزی خدمت بزرگی می‌کند. او گفته: “در زندگی هیچ چیز برای ترسیدن نیست، فقط برای درک کردن است.” این که درک کنید صنعت شما در کدام حالت اختلال است به شما کمک خواهد کرد تا استراتژی‌های مناسبی را انتخاب کنید. زمان مناسب برای شروع کنترل حالت منحصر به فرد اختلال که در آن قرار دارید، همین الان است.

منبع: hbr.org

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *