چگونه داده‌های شرکت‌های اینترنتی می‌تواند برای مصلحت عموم استفاده گردد؟

داده‌های شرکت‌های اینترنتی

سال جدید با یک جو خوش‌بینانه آغاز شده است. با این حال قرن بیست و یکم در حال شکل دهی یک چالش است. از تغییرات آب و هوا گرفته تا تروریسم، تنوع و پیچیدگی مشکلاتی که سیاست گذاران با آن‌ها رو به رو هستند در نوع خود بی‌سابقه بوده است. به نظر می‌رسد سیاست‌های موجود، کهنه و قدیمی شده‌اند. واضح است که ما نه تنها به راه حل‌های جدید، بلکه به روش‌های جدید برای رسیدن به این راه حل‌ها نیازمندیم. بر همین مبنا ما می‌خواهیم در مورد تاثیر داده‌های شرکت‌های اینترنتی بر این مسائل صحبت کنیم.

برای مقابله با چالش‌ها چه باید کرد؟

برای مقابله با چنین چالش‌هایی و برای استخراج استنتاج‌های مطلوب از درون داده‌ها، روش‌های جدید برای همکاری بین سازمان‌ها از نکات اصلی است که با آن رو به رو خواهیم بود. ما در دوران تعدد داده‌ها زندگی می‌کنیم. تخمین زده شده که ۹۰% داده‌های جهان در دو سال اخیر تولید شده است—که می‌توان از آن‌ها، استنتاج‌های عملی و کاربردی برای کمک به حل مشکلات پیچیده‌ی امروزی به دست آورد.

به طور خاص، جریان‌های گسترده‌ای از داده‌ها از طریق سیستم‌های رسانه‌های اجتماعی تولید شده‌اند، هنگامی که این جریان داده‌ها به طور انحصاری تجزیه و تحلیل شوند، می‌توانند بینش‌هایی مرتبط با الگوها و رفتارهای اجتماعی ارائه دهند. دسترسی به این نوع رفتارها با روش‌های موجود در علوم اجتماعی، کاری دشوار است. این اطلاعات، اختلالات و خطراتی را برای حفظ حریم خصوصی و امنیت ایجاد می‌کنند، اما پتانسیل بسیار بالایی برای به دست آوردن شکل‌های جدید اطلاعات و آگاهی نیز دارند.

بیشتر بخوانید: علائم و نشانه‌هایی که بیانگر امنیت روانشناختی در فرد هستند

در این تحقیق، ما با ایجاد محدودیت و رسیدگی به چالش‌ها، روش‌هایی را برای تحت کنترل درآوردن این پتانسیل، مورد بررسی قرار دادیم. این گزارش با همکاری “فیس بوک” توسعه یافته است، این تحقیق به منظور درک اینکه چگونه سازمان‌های دولتی و خصوصی می‌توانند با نیروی خود از داده‌های رسانه‌های اجتماعی استفاده کنند – از طریق تشریک داده‌ها – تا مشکلات سیاسی پیچیده را کاهش دهند یا به طور کلی حل نمایند، انجام گرفته است.

تشریک داده: همکاری‌های دولتی-خصوصی در عصر داده‌ها

اکثر داده‌های تولید شده برای پاسخگویی به چالش‌های عمومی، توسط بخش‌های خصوصی تولید شده‌اند. به طور معمول، این داده‌ها در پایگاه داده‌های شرکت هستند و به منظور حفظ مزیت رقابتی محافظت می‌شوند. این اطلاعات شامل نگرش‌ها و راه‌های زیادی برای نوآوری در سیاست هستند. اما به دلیل محدودیت‌هایی که مالک‌های خصوصی آن‌ها چه در دسترسی و چه در تجزیه و تحلیل، قرار داده‌اند، پتانسیل گسترده آن اغلب بلااستفاده می‌ماند.

همکاری بخش خصوصی و عمومی در تشریک داده
همکاری بخش خصوصی و عمومی در تشریک داده

تشریک داده‌های شرکت‌های اینترنتی راهی برای این محدودیت ارائه می‌دهد. آن‌ها یک مدل مشارکت دولتی-خصوصی نمایش می‌دهند، که در آن شرکت کنندگان از مناطق مختلف، از جمله بخش خصوصی، دولت و جامعه مدنی، می‌توانند به منظور ایجاد ارزش‌های عمومی جدید، برای تبادل اطلاعات و تخصص‌های تحلیلی گرد هم آیند. در حالی که این کار هنوز یک عمل نو ظهور است، اما در حال حاضر نمونه‌هایی از چنین مشارکتی در سراسر جهان، در بخش‌ها و حوزه‌های سیاست عمومی در حال اجرا می‌باشد.

چه نوع از تشریک داده‌ها باعث ارزش عمومی می‌شوند؟

در این تحقیق، ما شش نوع از تشریک داده‌های شرکت‌های اینترنتی را که باعث ایجاد ارزش عمومی می‌شوند، تعریف کردیم. اول، تشریک یا تعاون داده‌ها، شامل شرکت‌ها و سایر اشخاص است که برای ایجاد منابع داده مشترک گرد هم جمع شده‌اند. شرکت‌ها همچنین می‌توانند از طریق جوایز و برگذاری چالش‌ها،  اطلاعات را در اختیار متقاضیان واجد شرایطی که برای توسعه برنامه‌های جدید رقابت می‌کنند یا در پی یافتن استفاده‌های نو آورانه از اطلاعات هستند، قرار دهند. تشریک داده می‌تواند از طریق مشارکت‌های تحقیقاتی با شرکت‌هایی که اطلاعات را با دانشگاه‌ها، دانشگاهیان یا محققان دیگر به اشتراک می‌گذارند تا بتوانند بینش جدیدی را ایجاد کنند، نیز صورت بگیرد.

بیشتر بخوانید: توسعه پذیری چیست؟ آشنایی و درک‌ مفهوم و کاربرد آن

داده‌های به اشتراک گذاشته شده‌ی شرکت می‌تواند برای ایجاد محصولات هوشمند مانند ابزارها، پنل‌ها، تحقیقات، برنامه‌ها و دیگر ابزارهای فنی برای حمایت از اهداف عمومی یا اهداف انسانی استفاده شود. رابط برنامه نویسی برنامه (API) که دسترسی مستقیم به جریان داده‌های شرکت‌ها را فراهم می کند (همچنین اطلاعاتی که می‌تواند به صورت دستی خراب شود)، پژوهشگران و متخصصین را قادر می‌سازد تا برای تحقیق، آزمایش و تحلیل، به داده‌ها دسترسی داشته باشند. در نهایت، شرکت‌ها می‌توانند داده‌ها را با تعداد محدودی از واسطه‌های مورد اعتماد مانند مرکز تحقیقات داده‌های مصرف کنندگان انگلستان و موسسه بین المللی غیر دولتی نت هپ به اشتراک بگذارند تا تجزیه و تحلیل داده‌ها و مدل سازی و همچنین دیگر فعالیت‌های زنجیره ارزش را فعال‌تر کنند.

تغییرات سیستم تشریک داده در جهان چگونه است؟

استفاده از سیستم مشارکت در داده در حال جهانی شدن است. به عنوان مثال، سیستم تشریک داده کالیفرنیا، یک تلاش برای شریک شدن داده‌ها با صنایع تجهیزات آب و خرده فروشی‌های آب است که به منظور ایجاد یک سیستم یکپارچه برای تهیه تحلیل‌های فنی دقیق و بهتر برای شکل‌دهی سیاست‌های مربوط به آب و تصمیم‌های عملیاتی تهیه شده است. اخیرا، ما تشریک داده‌ها با یونیسف، یونیورساد دل دسارولو، مرکز تلفونیکا، بنیاد ISI و دیجیتال گلوب که توسط دیتا۲X پشتیبانی می‌شود را اعلام کردیم تا با استفاده از تلفن همراه و تصاویر ماهواره‌ای درک خود را نسبت به اینکه چگونه شهرهای بزرگی مانند سانتیگو و شیلی می‌توانند راه حل‌های موثرتر و امن‌تری را برای حمل و نقل زنان و دختران ایجاد کند، افزایش دهیم.

بیشتر بخوانید: آیا رویدادهای ارتباطی زنان در حال محقق کردن برابری جنسیتی است؟

چگونه تبادل اطلاعات می‌تواند به حل مشکلات عمومی کمک کند

تشریک داده‌ها، در سطح گسترده‌ای می‌تواند در جهت رمزگشایی بینش‌های دست نخورده‌ی ذخیره شده در بخش خصوصی استفاده شود. اما با چه هدفی؟ تحقیق ما، بر روی داده‌های رسانه‌های اجتماعی اعمال شده و به طور کلی پنج ارزش عمومی را پیشنهاد می‌دهد. این ارزش‌ها شامل:

آگاهی و پاسخ به وضعیت

داده‌های رسانه‌های اجتماعی از جمله توئیت‌ها، به روز رسانی‌ها و جستجوها،
می تواند به سازمان‌های غیر دولتی، سازمان‌های بشردوستانه و دیگران کمک کند تا روند جمعیت شناختی، احساسات عمومی و توزیع جغرافیایی پدیده‌های مختلف (مثلا گسترش بیماری) را درک کنند.

راه‌حل‌های جدید برای حل کردن چالش‌ها
راه‌حل‌های جدید برای حل کردن چالش‌ها

ابتکار “نقشه‌های بلایای طبیعی در فیسبوک” را در نظر بگیرید که به دنبال پر کردن هر نوع شکاف در منابع داده‌های سنتی و اطلاع رسانی بیشتر به اهداف مورد نظر است. پس از فاجعه‌های طبیعی، فیس بوک اطلاعات مکان یابی، حرکت و گزارش‌های ایمنی خود را که از طریق پلت فرم آن با سازمان‌های شریک، از جمله فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر، یونیسف و برنامه غذایی جهانی جمع‌آوری کرده، به اشتراک می‌گذارد.

ایجاد و انتقال دانش

تشریک داده می‌تواند مجموعه‌ی وسیعی از داده‌های پراکنده را گرد هم بیاورند و طی روندی، درک بهتری از همبستگی‌های احتمالی و علیت‌ها و همچنین درک اینکه چه متغیرهایی می‌توانند بر روی چه نوع مشکلاتی اثر بگذارند، ایجاد کنند.

 به عنوان مثال، آزمایشگاه MIT برای پروژه الکترو ماشین آلات اجتماعی، مجموعه‌ای عظیم از داده‌های توییتر را برای بهبود گزارش انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ در ایالات متحده مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و “برنامه تحقیقات اقتصادی LinkedIn” دانش و اطلاعات جدیدی را در مورد شرایط اقتصادی و رفتارهای جستجوی شغلی به وجود آورده است.

طراحی و تحویل خدمات عمومی

مجموعه داده‌های خصوصی اغلب حاوی اطلاعاتی است که می‌تواند مدل سازی دقیق‌تری برای خدمات عمومی امکان پذیر سازد و به ارائه خدمات به شیوه‌ای مبتنی بر شواهد و با هدف‌گیری‌های دقیق‌تر کمک کند.

به عنوان مثال، شرکای ویز، با بیش از ۶۰ شهر همکاری می‌کنند تا داده‌های ترافیکی خود را برای بهبود
برنامه‌های شهری به اشتراک بگذارد و بینش‌هایی را برای کاهش ازدحام شهری از طریق “برنامه شهروندان متصل”، ارائه می‌دهد.

پیش‌بینی و پیشگویی

اطلاعات غنی‌تر و کامل‌تر از تشریک داده، قابلیت‌های پیش بینی جدید را برای سیاست گذاران و دیگران فراهم می‌کند و آن‌ها را قادر می‌سازد تا فعالانه‌تر عمل کنند.

این رویکردی است که محققان با هدف پیش بینی احتمال سیل با استفاده از متاتگ‌های فلیکر و مقابله با رویدادهای مربوط به داروهای تبلیغاتی که توسط رسانه‌های اجتماعی ایجاد می‌شود و پست‌های انجمن‌ها، مطرح کردند.

تخمین و ارزیابی

در نهایت، تشریک داده می‌تواند در نظارت، ارزیابی و بهسازی کمک کند. با استفاده از داده‌های رسانه‌های اجتماعی، کسانی که به منافع عموم اهمیت می‌دهند می‌توانند در صورت لزوم، به سرعت نتایج اقدامات خود را در مورد محصولات و برنامه‌ها ارزیابی کنند.

به عنوان مثال، سازمان ورزش انگلستان، از داده‌های توییتر برای درک دیدگاه‌های زنان درباره ورزش و پیام‌های ورزشی و برای اطلاع رسانی و ارزیابی کمپین #ThisGirlCan استفاده نمود (این کمپین با هدف بهبود وضعیت سلامت و فعالیت بدنی زنان و دختران ایجاد شده بود).

استفاده صحیح و حرفه‌ای از داده‌های خصوصی برای مصالح عمومی

تشریک داده‌ها، با وجود تمام وعده‌هایی که داده، همچنان تک منظوره و محدود باقی مانده است. بخشی از این، به دلیل عدم وجود یک مفهوم درست تعریف شده از مباشرت در شراکت است. امروزه قصد ایجاد یک مشارکت متقابل که براساس تجزیه و تحلیل داده‌های رسانه‌های اجتماعی باشد، نیازمند تلاش‌های قابل توجه و وقت گیر است و تجارت‌ها به ندرت به کارکنانی که چنین تلاش‌هایی را انجام می‌دهند و تصمیمات مربوطه را می‌گیرند، متعهد هستند.

استفاده صحیح از داده‌ها
استفاده صحیح از داده‌ها

در نتیجه، فرآیند ایجاد تشریک داده و استفاده از داده‌های خصوصی ذخیره شده برای ایجاد سیاست‌های مبتنی بر شواهد و ارائه خدمات، کاری بسیار دشوار است و اگر از بهترین شیوه‌ها یا پایگاه دانش مشترک، اطلاع نداشته باشند رو به انحلال خواهند رفت.

 سازماندهی تشریک داده‌های‌ شزکت‌های اینترنتی به عنوان عملکرد شرکت، در سازمان‌ها به عنوان یک مسئولیت ارزشمند شناخته شده است. با ایجاد روش‌ها و ابزارهای مورد نیاز برای به اشتراک‌گذاری مناسب اطلاعات، تشریک داده‌ها می‌تواند مرتب و قابل پیش‌بینی شود.

اگر تلاش‌های اولیه برای این هدف—از ابتکاراتی مانند داده‌های فیسبوک که برای مصالح عمومی در رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌شود گرفته تا رویکرد بشردوستانه داده‌های مسترکارت در مورد داده‌های مالی—به طور معناداری گسترش پیدا کرده باشد، مدیران اطلاعات در بخش خصوصی می‌توانند به عنوان عوامل تغییر دهنده، تعیین کنند که چه قسمت از داده‌ها را در چه زمانی می‌توان به اشتراک گذاشت، چگونه باید از داده‌ها محافظت کرد و چطور از بینش‌های به دست آمده از داده‌های شرکت‌های اینترنتی استفاده نمود.

طریقه نگهداری و مراقبت از داده‌ها
طریقه نگهداری و مراقبت از داده‌ها

چرا شرکت‌ها از به اشتراک‌گذاری داده‌های خود امتناع می‌کنند؟

با این حال، بسیاری از شرکت‌ها از به اشتراک گذاری داده‌های خود امتناع می‌کنند، که یک واکنش قابل درک است زیرا آن‌ها می‌خواهند از منافع شرکتشان محافظت کنند. اما تحقیقات ما نشان داده است که مزایای بسیاری، نه تنها به گیرندگان داده‌های شرکت‌های اینترنتی بلکه به کسانی که آن را به اشتراک می‌گذارند، تعلق می‌گیرد. تشریک داده‌های شرکت‌های اینترنتی یک بازی برد-باخت نیست.

با حمایت بنیاد هیولت، ما در حال شروع یک پروژه دو ساله برای حرفه‌ای سازی نظارت بر داده‌ها (و استفاده از تشریک داده‌ها) و سازماندهی رویکرد استفاده‌ی معتبر و صحیح از داده‌های شرکت‌های اینترنتی هستیم. ما از دیگران دعوت می‌کنیم تا در تبدیل این تمرین‌ها و تلاش‌ها به یک ابزار گسترده و تاثیرگذار برای استفاده از دارایی‌های بخش خصوصی از جمله داده‌های رسانه‌های اجتماعی برای ایجاد نتایج مثبت بخش عمومی در سراسر جهان به ما بپیوندند.

منبع: hbr.org

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *