کسب و کار اینترنتی و معرفی دانش مورد نیاز برای موفقیت در آن
اصطلاح کسب و کار اینترنتی یا تجارت آنلاین یک اصطلاح گسترده است که عموما به هر نوع کسب و کار یا معامله تجاری اطلاق ميشود که توسط تبادل اطلاعات در بستر اینترنتی رخ دهد. به طور خلاصه، یک کسب و کار اینترنتی، شغلی است که نیاز به فضایی فیزیکی از جمله دفتر، انبار، کارگاه و یا کارخانه تولیدی ندارد و تمام خدمات آن توسط اینترنت ارائه ميشود. مهمترین مطلب در کسب و کار اینترنتی آن است که بازار هدف نیز در بستر اینترنت فعال است.
به عنوان مثال، یک فروشگاه اینترنتی لباس را در نظر بگیرید که شما امکان امتحان کردن لباسهاي موجود را در فروشگاه ندارید. ابتدا به صورت آنلاین لباس را خریداری کرده و از طریق پست دریافت خواهید کرد.
سپس آن لباس را امتحان ميکنید و در صورت مناسب نبودن، مجددا از طریق پست آن را به فروشگاه برميگردانید. در این نوع تجارت، تبادل محصولات و یا خدمات، بین شرکتها، مشاغل مختلف و یا افراد عادی به صورت مستقیم و به صورت آنلاین ایجاد ميشود. اصطلاح کسب و کار اینترنتی برای اولین بار توسط تیم بازاریابی و اینترنت شرکت IBM، در سال ۱۹۹۶ ابداع شده است. امروزه بسیاری از شرکتهاي تازه تاسیس و نوپا به صورت آنلاین خدمات ميدهند. از طراح وب گرفته تا مربی ورزشی و تقریبا هر نوع تجارتی را ميتوان به صورت آنلاین برقرار کرد.
البته این بدان معنا نیست که اگر شما یک وب سایت در اختیار دارید، شما گزینهی مناسبی برای ورود به کسب و کار اینترنتی هستید. شما زمانی وارد تجارت آنلاین ميشوید که در بستر وب، محصولی، تبلیغی و یا خدماتی را برای جامعه هدف ارائه دهید و آن محصول مورد استقبال واقع شود.
در این مطلب میخوانید:
دانش مورد نیاز در کسب و کار اینترنتی
لازم است پیش از شروع هر شغل اینترنتی، این را بدانید که این شغل نیز مانند شغلهاي دیگر نیاز به سرمایهگذاری جهت فراگیری برخی دانشها را دارد. البته که لازم نیست شما به عنوان کارآفرین و یا کارفرما، به تماميدانشهاي مورد نیاز تسلط داشته باشید. به عنوان مثال، شما ميتوانید دانش مدیریت کسب و کار اینترنتی را دارا باشید و به این واسطه، از افراد متخصص در این حوزه که هر کدام در زمينهاي توانمند هستند بهرهمند شوید. سه دسته کلی از دانشهاي مهم که در این زمينه ميتواند به شما کمک کند در ادامه ذکر شده است.
-
دانش فناوری
مهمترین دانشی که شما در این نوع کسب و کار به آن محتاج خواهید بود، فناوری ایجاد و نگهداری یک وبسایت و یا هر نوع ابزار آنلاین است.
-
دانش بازاریابی اینترنتی
این نوع بازاریابی کاملا با بازاریابی سنتی در تجارتهاي آفلاین متفاوت است و نیاز به دانش مخصوص به خود جهت جذب مشتریان در بستر وب دارد.
-
علم تجارت
مانند سایر تجارتها، تجارت آنلاین نیز نیاز به دانش شیوههاي مختلف خرید و فروش دارد.
بیشتر بخوانید: بررسی اجمالی مجله کسب و کار هاروارد
چرا کسب و کار اینترنتی یک گزینه است؟
راه اندازی مشاغل اینترنتی به خصوص برای استارتآپها، مزایای بسیاری را فراهم کرده است. از جملهي اين مزايا ميتوان به موارد زير اشاره كرد:
- اجارهي مكاني براي كسب و كار، همواره دغدغهاي مهم براي صاحبان مشاغل بوده است. به خصوص كه حرفهي آنها نياز به مكاني پر ازدحام در منطقهاي مناسب از شهر داشته باشد. از آن جا كه مشاغل آنلاين نياز به مكان خاصي جهت اجاره ندارد، با صرفه جويي در هزينهي اجارهي مكان، ميتوان پول آن را مستقيما در محصول توليدي يا خدمت قابل ارائه صرف كرد. در واقع ميتوان این طور بیان کرد که در ایجاد یک کسب و کار اینترنتی نوپا نیاز به یک سرمایهگذاری مالی وسیع نیست.
- در كسب و كار اينترنتي، وقت شما اغلب پشت كامپيوتر و به دور از كارفرما ميگذرد. اين مسئله كمك ميكند كه شما با حداقل امكانات كه يك كامپيوتر و يك اتصال اينترنتي است، تمام نيازهاي حرفهتان فراهم شود. از طرفي، عدم نظارت لحظه به لحظه بر روي كارتان، آرامش شما را در حين انجام كار فراهم ميكند.
- در تجارت آنلاین، لزوميندارد شما تولیدکنندهی محصولی باشید. ميتوانید محصولات شرکتهاي آنلاین دیگر را به فروش برسانید و یا حتی با ارائه خدماتی به مشتریان، صرفا مشغول رفع موانع و مشکلاتشان شوید.
- این که شما امکان استفاده از بستری جهانی جهت شروع کسب و کار خود داشته باشید به این معناست که به صورت خودکار با جامعهی وسیع جهانی در ارتباط شدهاید و اگر کار شما بین المللی شود، جامعه هدف بسیار وسیع و درآمد ارزی پر بازده نصیبتان خواهد شد.
- آزادي و فراغ بالي كه بواسطهي يك كسب و كار آنلاين نصيب شما ميشود بسيار لذتبخش خواهد بود. اين كه شما در هر لحظهاي از شبانهروز و يا در هر موقعيتي كه خود صلاح ميدانيد و دسترسي به شبكه داريد، ميتوانيد مسئوليت خود را انجام دهيد. اين بدان معناست كه ميتوانيد در رستوراني نشسته و حين صرف غذا، تجارت آنلاين خود را پيگيري كنيد.
آنچه در یک کسب و کار اینترنتی لازم است بدانید
در قدم اول لازم است که نیازسنجی کنید. اکثر افرادی که تازه کسب و کاری را شروع ميکنند، درگیر این اشتباه ميشوند که پیش از آن که بازاریابی مناسبی داشته باشند، اقدام به تولید محصول ميکنند. ایراد این مسئله آنجاست که اگر بازار مناسبی برای محصول تولید شده پیدا نشود، شانس فروش آن به حداقل رسیده و نهایتا تجارتشان با شکست مواجه ميشود.
یک ترفند مناسب جهت بازاریابی قابل اعتماد، یافتن مشکلی است که بسیاری از افراد به دنبال راه حلی برای آن گشته و به نتیجهی مناسبی نرسیدهاند. بستر اینترنت و خصوصا موتورهای جستجو، یافتن این افراد و مشکلاتشان را بسیار ساده کرده است. به عنوان مثال، با سر زدن به انجمنهاي آنلاین، به راحتی ميتوان با انبوهی از سوالات و مشکلات مردم مواجه شد. بعد از آن که نیازهای مردم را بررسی کردید، به دنبال رقبای احتمالی خود که امکان رفع این نیازها را فراهم کردهاند بگردید.
نهایتا با کسب اطلاعات کافی از ميزان تقاضا، رقبای احتمالی و محصول یا خدمتی که شما ميتوانید در قبال آن ارائه کنید، با دید بازتری کسب و کار اینترنتی خود را آغاز کنید. این مهمترین قدم در شروع یک کسب و کار اینترنتی موفق است.
در قدم دوم، صرفا نیاز است که اعتمادسازی از مشتریانتان را بیشتر کنید. به این منظور ميتوانید ضمانتهاي متناسب با كار خود ایجاد کنید و محصول خود را به درستترین شکل ممکن معرفی کنید. به عنوان مثال، توصیفاتی که خریداران یا استفادهکنندگان از خدمات شما در مورد کیفیت کار شما داشتهاند را در وبسایت یا بستری که در آن فعالیت ميکنید نشر دهید. هرچه کیفیت کار شما بیشتر باشد، با سرعت بیشتری اعتمادسازی انجام خواهد شد.
سایر عوامل موفقیت در کسب و کار اینترنتی
از دیگر عوامل موفقیت شما در این نوع حرفهها، به خوبی دیده شدن شماست. به این جهت، شما نیاز است سرمایهگذاری اولیهای به منظور تبلیغات وسیع كنار بگذاريد. همچنين، روشهاي ديگري به این منظور وجود دارد که از جمله ميتوان به دیده شدن کسب و کار شما در موتورهای جستجوی معروف اشاره کرد. به این جهت ترفندهای پرکاربردی مانند استفاده از سئو (SEO) به منظور بهینهسازی سایت شما جهت رویت در موتورهای جستجوگر وجود دارد.
ترفند دیگر، در اختیار قراردادن اطلاعات پربازدید به صورت رایگان است. از این طریق، ميتوانید نسبت به رقبای خود ميزان بازدید بیشتری داشته باشید و لذا در رتبه بندی موتورهای جستجو وضعیت بهتری بدست آورید. هرچه اطلاعاتی که بارگزاری ميکنید جذابتر و سادهتر باشد، ميزان بازدید از بستر کسب و کار شما افزایش ميیابد. ميتوانید به عنوان مثال، از محتوای رایگان شامل مقالات، ویدئوها و یا مطالب دیگر بهره ببرید و تبادل پیوندهایی با وبسایتهاي تولید محتوی مرتبط با کار خود نیز داشته باشید.
ميتوانید پیوند “ارسال به یک دوست” را در محیط خود اضافه کنید که به واسطهی آن، افراد بیشتری با کسب و کار شما آشنا شوند. همه این موارد به شناختهتر شدن شما در محیط وب کمک خواهد کرد. اگر در وب سایت خود، گزینهی ثبت نام داشته باشید و خوششانس باشید که مشتریان شما اجازه دهند ایميلهاي مربوط به کسب و کارتان را به صورت دورهاي و مرتب برای آنها ارسال کنید، این موقعیت برای شما ایجاد ميشود که به طور مستقیم، با بازار هدف خود به صورت کاملا موثر و با کمترین هزینه در ارتباط باشید.
تصور کنید که ایميلهاي هفتگی در مورد شرایط کاری خود به مشتریانتان ارائه کنید و بدون صرف هزینه، از آخرین اخبار کسب و کارتان آنها را مطلع کنید. کاملا قابل درک است که این مدل تبلیغات نسبت به تبلیغاتی که در نشریات، رادیو و تلویزیون انجام ميشود کم هزینهتر و با بازار هدف مشخصتر انجام ميشود.
بیشتر بخوانید: معرفی ۹ فیلم برای فروشندگان که باید تماشا کنند
ارزش نهادن به مشتریان
قدم آخر برای رسیدن به یک کسب و کار اینترنتی موفق، استراتژی ارزش نهادن به تک تک مشتریان است. حداقل ۳۶% افرادی که یکبار از شما محصول یا خدماتی را خریداری کردهاند، در صورت پیگیری شما با آنها، مجددا از شما خرید ميکنند. به این منظور ميتوانید، محصولات یا خدمات تکميلی به آنها ارائه کنید که به واسطهی آن، خرید پیشینشان کاملتر و کاربردیتر شود.
علاوه بر خدمات پس از فروش، ميتوانید کوپنهاي وفاداری الکترونیکی و یا هر نوع پاداش دیگری طراحی کنید که منجر به ایجاد حس خاص بودن مشتریان هميشگی شما شود. هرگونه اقدامي که نشان دهد شما قدردان مشتریهاي دائميخود هستید، ميتواند به گسترش جامعهی مشتریان شما منجر شود. به عنوان مثال، یک ايميل تشکر و قدردانی بعد از خرید، ميتواند مشتری را برای خریدهای بعدی دلگرمتر کند.
سخن پایانی
در پايان، نکته حائز اهميت در کسب و کار اینترنتی آن است که دنیای آنلاین، به سرعت تغییر ميکند. گفته ميشود از لحاظ به روز شدن و به روز ماندن، یک سال فعالیت تجاری در بستر اینترنت، معادل پنج سال کار در دنیای بیرون است. اما اصول چگونگی شروع و رشد یک تجارت آنلاین موفق به هیچ وجه تغییر نميکند. اگر به تازگی کار خود را در محیط وب شروع کردهاید، بهتر است به موارد ذکر شده در این متن به خوبی واقف شوید.
هر قدمي که از آن غفلت کنید، نهایتا زمانی شما را پشیمان خواهد کرد. اصول اولیه ذکر شده هیچ گاه تغییر نخواهد کرد و رعایت آنها ميتواند تضمينی بر موفقیت شما باشد.
منابع:
پاسخها