چگونه با یک رئیس منفعل و تهاجمی برخورد کنیم؟

رئیس منفعل و تهاجمی

کارفرمایان بد و رئیس منفعل و تهاجمی، تنها یک مزاحم در محیط کار نیستند. براساس مطالعات اخیر دانشگاه منچستر که بر روی بیش از ۱۲۰۰ نفر انجام شده، نشان می‌دهد که رفتار زورگویانه‌، منفعل و تهاجمی، سودجویانه و بیش از حد انتقادی یک رئیس منفعل و تهاجمی منجر به آزار و اذیت کارکنان، نارضایتی شغلی، پریشانی روانی و افسردگی در میان کارمندان می‌شود. اگر با تاثیرات منفی شخصیت سمی رئیس خود دست و پنجه نرم می‌کنید، باید بدانید که شما تنها نیستید.

طبق بررسی‌‌هایی که سازمان بهداشت روان آمریکا بر روی بیش از ۱۷،۰۰۰ کارمند در ۱۹ صنایع انجام داده، ۶۴ درصد کارکنان احساس می‌کنند که رئیسشان به اندازه کافی از آن‌ها حمایت نمی‌کند و بررسی دیگری نشان می‌دهد که ۴۴ درصد از کارکنان به خاطر داشتن یک رئیس بد، شغل خود را ترک کرده‌اند.

شخصیت یک رئیس منفعل و تهاجمی

در حالی که راه‌های زیادی برای تبدیل شدن به یک رئیس منفعل و تهاجمی وجود دارد، اما یکی از بدترین موارد که کارمندان نمی‌توانند با آن کنار بیایند، داشتن یک شخصیت منفعل و تهاجمی است. انواع مختلفی از رفتار منفعل و تهاجمی وجود دارد. برخی از مدیران ممکن است دسترسی به اطلاعات مورد نیاز را محدود کنند یا بیش از حد کارمندان را کنترل نمایند. برخی دیگر ممکن است کارمندان را به جان یکدیگر بیندازند، یا هنگامی که از شما ناامید شدند با بی‌اعتنایی رفتار کنند یا به طور مداوم ناسازگار باشند. اگر رفتار چنین رئیسی را گزارش دهید برای شما هم در محل کار هم بیرون از آن، گران تمام خواهد شد. اما محدودیت‌های رئیس شما نباید به طور کامل بر روی پیشرفت شما تاثیر بگذارد. در اینجا سه استراتژی برای مراقبت از احساسات و سلامت روانتان، در مواجه با چنین رئیسی‌، شرح داده شده است.

شخصیت رئیس تهاجمی
شخصیت رئیس تهاجمی

پیش‌بینی کنید و آماده باشید.

 یکی از مدیران اجرایی که با من کار می‌کرد به رئیس منطقه آمریکای شمالی گزارش داده بود، که کسی بازی “من یک راز را می‌دانم” به راه انداخته است. آن فرد به چیزهایی اشاره می‌کرد که حق دانستن آن را داشت اما مراجع من این حق را نداشت (چون رئیسش بوده اطلاعات بیشتری در اختیار داشته). مانند این مورد، اکثر افرادی که رفتار منفعل و تهاجمی دارند، یک روش استادانه برای فرار از درگیری مستقیم به کار می‌برند. به جای آشکارا مخالفت کردن، او چیزهایی مانند این می‌گوید: “می‌توانم درک کنم چرا اینگونه فکر می‌کنی اما عوامل بیشتری برای بررسی کردن وجود دارد که تو در موقعیتی که هستی، نمی‌توانی به آنها دسترسی داشته باشی.”

وقتی مراجع من از او می‌پرسد که این عوامل چه چیزهایی هستند، رئیس او چیزهایی مانند این می‌گوید: “من در حال حاضر اجازه ندارم این اطلاعات را به اشتراک بگذارم.” در این موقعیت مراجع من چاره‌ی دیگری ندارد و مجبور است با تمام نظرات و تصمیمات رئیس منفعل و تهاجمی خود موافقت کند. من به مراجع خود یاد دادم که سریعا بپرسد: “آیا من تمام اطلاعاتی را که برای این تصمیم گیری نیاز دارم در اختیار دارم یا اطلاعاتی وجود دارد که ممکن است تصمیم من را عوض کند؟”

این سوال رئیس را مجبور میکند که یا از همان ابتدا خودش تصمیم گیری را به عهده بگیرد یا مراجع من را آزاد بگذارد تا او تصمیم بگیرد. به جای اینکه احساس ناتوانی کنید، توانایی رئیس خود را برای انتخاب گزینه‌های منفعل و تهاجمی در شرایط بحرانی محدود کنید، این کار را به وسیله تنظیم چند مولفه و روشن کردن انتظارات انجام دهید.

رفتار بد آن‌ها را با رفتار بدتر جواب ندهید.

هنگامی که رئیس شما رفتار منفعلانه و تهاجمی به کار می‌گیرد، بدون شک شما وسوسه می‌شوید که این رفتار او را جبران کنید. اگر برای دانستن اطلاعات بیشتر از او سوال کردید و با بی اعتنایی‌‌هایی مانند: “نه هیچ چیز اشتباه نیست، من نمی‌دانم که منظورت چیست.” مواجه شدید، شما احتمالا می‌خواهید که این رفتار بد را به او برگردانید و گستاخانه و بی اعتنا رفتار کنید. اما این کار جواب نمی‌دهد. به همین ترتیب، اگر احساس می‌کنید که رئیستان با کار شما اعتبار خودش را بالا می‌برد، نباید عصبانی شوید و به طور خصوصی به دفتر دیگر کارمندان بروید و به آن‌ها بگویید که چه کسی واقعا سزاوار این تشویق بوده است. زیرا احتمالا آن‌ها خودشان از این موضوع آگاه هستند. اگر بزرگواری کنید قطعا بیشتر مورد احترام افراد قرار می‌گیرید.

رفتار با رئیس
رفتار با رئیس

اگر شما هم بخواهید با رفتار منفعل و تهاجمی با او مقابله کنید مشکلات متعددی به وجود می‌آید. اول، با مقابله کردن، رفتار بد رئیستان تشدید می‌شود. هنگامی که رفتار بد او را با رفتار بدتری جواب بدهید، در واقع نشان می‌دهید که قصد درگیری مستقیم با او را دارید و بعدها این درگیری بسیار شدید می‌شود. دوم، شما با انجام رفتارهایی که نمی‌پسندید، پا بر روی ارزش‌های خودتان می‌گذارید. فرض را بر این نگذارید که رئیستان از این موضوع آگاه است و به صورت عمدی این رفتارها را می‌کند. اغلب، رفتار منفعل و تهاجمی‌، پاسخی ناخودآگاه به اضطراب یا مشاهده تهدید است. این رئیس‌ها در درون خود، تنها، متزلزل و مضطرب هستند. تا حد امکان سعی کنید به جای عصبانیت، با آن‌ها رفتاری مهربانانه داشته باشید.

بیشتر بخوانید: حل مشکلات با تفریح؛ چگونه مشکلات را به خوبی و در قالب سرگرمی و تفریح حل کنیم؟

با احترام سوال بپرسید.

درگیری مستقیم با یک رئیس منفعل و تهاجمی یک ریسک بزرگ است. با این کار، شما کسی را مستقیما به چالش دعوت می‌کنید که نشان داده دوست ندارد به طور مستقیم درگیر شود. من زمانی دیدم این روش برعکس جواب می‌دهد که مدیری که از رفتارهای رئیسش رنجیده بود‌، به رئیسش گفت: “یک لحظه هم فکر نکن که من نمی‌دانم تو اینجا چکار می‌کنی. من می‌دانم که جلسه را سهوا فراموش نکردی زیرا دیدم که تاریخ آن را روی کاغذ یادداشت کرده بودی. با رفتار منفعل و تهاجمی‌ات هیچکدام از ما را نمی‌توانی فریب بدهی.”

کارمندان دیگر که از دور صدای دعوا کردن او را شنیده بودند، او را به خاطر این رفتارش تشویق کردند. اما یک هفته بعد او اخراج شد. راه‌های موثر زیادی برای اینکه بدون دعوا راه انداختن، نگرانی‌های خود را ابراز کنید وجود دارد. با اینکه ممکن است احساس نارضایتی داشته باشید، اما برای اینکه به رئیس خود نزدیک‌تر شوید، قدمی بردارید، این کار می‌‌تواند مزایای طولانی مدت برای شما داشته باشد. کسانی که رفتارهای منفعلانه و تهاجمی دارند، زمانی که احساس اعتماد بیشتری نسبت به دیگران پیدا کنند، کمتر چنین رفتارهایی خواهند داشت، پس سعی کنید قضاوت نکنید و به حقایق اهمیت دهید.

چگونه با رئیس منفعل و تهاجمی رفتار کنیم؟

من کارآمدی این روش را وقتی مشاهده کردم که فرد دیگری در مواجهه با رئیس خود اینگونه رفتار کرد: “من در جلسات متعددی که در گذشته داشتیم متوجه شدم که در مورد کار من نظرات طعنه آمیزی ارائه می‌دهید و من نمی‌توانم تشخیص دهم که شما فقط می‌خواهید شوخی کنید یا واقعا در مورد کیفیت کار من نگران هستید.

من بار اول این رفتار را نادیده گرفتم، اما اکنون که چندین بار این اتفاق رخ داده می‌خواهم این موضوع را از شما بپرسم. اگر در مورد بهبود کار من ایده‌ای دارید، من واقعا دوست دارم که ایده‌هایتان را با من درمیان بگذارید.” او احساس شک را در دل رئیسش به وجود آورد. او در مورد احساسات صدمه دیده‌اش حرفی نزد بلکه در مورد اینکه چگونه کارش بهبود پیدا کند صحبت کرد. رئیس او گفت: “بله، در این مورد متاسفم. شاید نباید این کار را می‌کردم، اما از آن‌جایی که از من سوال کردی…. ” و در ادامه به ارائه مطالب سازنده‌ای پرداخت که او (کارمند) در نظر نگرفته بود.

شاید ناعادلانه به نظر برسد که شما مجبورید رفتارهای نابالغانه شخصی که بیشتر از شما حقوق می‌گیرد و بر آینده شما تاثیر منفی می‌گذارد را مدیریت کنید. و در واقع به نوعی هم همین طور هست. اما شما باید تصمیم بگیرید که از دست دادن شغل و مزایا برای شما سخت‌تر است یا مدیریت رفتارهای یک رئیس منفعل و تهاجمی. اگر نمی‌توانید تحمل کنید شاید بهترین گزینه استخدام یک رئیس جدید باشد!

چگونه با یک همکار پرخاشگر منفعل برخورد کنیم؟ (فیلم راهنما)

منبع: hbr.org

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *