سه تفکر که به من امید، دیدگاه مثبت، آرامش و توانایی می‌بخشند

تفکر مثبت

در زندگی همه ما زمان‌هایی وجود دارد که اوضاع بر وفق مراد نیست و یا ممکن است اتفاقات ناخوشایندی رخ داده باشد که برای همیشه مسیر زندگیمان را تغییر دهد. در این جور مواقع معمولا بیشتر افراد دچار ناراحتی شده و امید خود را از دست می‌دهند. ما در ادامه قصد داریم به بررسی نکاتی بپردازیم که به شما در حفظ دیدگاه مثبت و روحیه قوی در هنگام رویارویی با ناملایمات کمک زیادی می‌کند.

به خودت افتخار کن، تو به اندازه کافی خوب هستی

دیدگاه مثبت: «امروز بیدار شو و بدان که هر اتفاقی بیفتد، تو از پس آن بر می‌آیی»

اشک در چشمانم حلقه زد و موجی از خشم ناشی از ناتوانی وجودم را فرا گرفت. فقط می‌خواستم شلوار جینی که به مدت دو سال پوشیده بودم را بپوشم. شلوار زیبایی که جواهر دوزی شده بود و جیب‌های بزرگی داشت. حدس می‌زنم بسیاری از شما هم این حس را تجربه کرده‌اید، وقتی لباس‌ها آن طور که می‌خواهیم اندازه‌مان نمی‌شوند.

چهار سال پیش، یک دکتر به من گفت که در حال مردن از سو تغذیه هستم. از آن زمان تاکنون راه درازی را آمده‌ام، این داستان را زمان دیگری تعریف می‌کنم، اما نکته مهم این است که من اینجا هستم و زنده‌ام.

در سال گذشته، بالاخره توانستم به وزنی برسم که دکتر در طی این چهار سال از من می‌خواست داشته باشم. من غذا می‌خوردم، با یک مربی کار کردم و انجامش دادم. بالاخره درمان شدم؛ اما صبر کنید، آیا فرآیند درمان نباید حس خوبی داشته باشد؟ آیا نباید به جای حس چاقی حس غرور داشته باشم؟

باید به خودم افتخار کنم، این طور هم هست، اما هنوز در حال مبارزه با احساسی در درونم هستم که می‌گوید، “تو به اندازه کافی خوب نیستی. هیچ وقت به اندازه کافی خوب نخواهی بود.” و احتمالا این رویکرد منفی به زندگی همان چیزی است که بعضی روزها بیشتر از هر چیز من را ناامید می‌کند. همه به من افتخار می‌کردند اگر می‌دانستند که من امسال 9 کیلوگرم وزن اضافه کرده‌ام، اما نه علاقه‌ای دارم و نه می‌خواهم که همه چیز را بگویم.

حس مثبت

خیلی خوب بود اگر بعد از دستیابی به یک هدف شرایط برای همیشه خوب و عالی باقی می‌ماند، اما گاهی این اتفاق نمی‌افتد. ما به یکی از اهدافمان می‌رسیم و سپس با چالش‌های بیشتری رو به رو می‌شویم. اشکالی ندارد. زندگی همین است.

در لحظاتی که شرمگین هستم، زمانی که می‌خواهم به زیر پتو بخزم و در تختم از همه‌ دنیا پنهان شوم، فکر کردن به سه چیز من را از این وضع بیرون می‌کشد و به من کمک می‌کند تا امید و دیدگاه مثبتی پیدا کنم. نیازی نیست فعالیت خاصی انجام دهید یا به نتیجه‌ خاصی برسید، تنها کافی است زندگی را از زاویه‌ای باز و با دیدگاه مثبت ببینید.

شما یک جنگجو هستید. در هر سختی که در حال مبارزه با آن هستید، فکر کردن به این سه چیز می‌تواند آرامش را به شما برگرداند و کمک کند توانایی دوباره پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: اجازه ندهید که افکار منفی و مخرب، سازمان شما را در خود غرق کند

این موقتی است

این موقتی است

مادرم همیشه به من می‌گفت، “این حس همیشگی نیست.” و البته حق با او بود. شادی، ناراحتی، عصبانیت، همه‌ این‌ها می‌گذرند.

در جنگ من با تصورم از فرم بدنم و حس بی‌انگیزه شدن با دیدن شلوارهای جین بزرگ‌تر و بدن درشت‌تر، فکر کردن به این حرف همیشه به من امید می‌بخشد. مهم نیست که احساسات ناامید کننده چقدر واقعی هستند، آن‌ها همیشه تنها بخشی از حقیقت زندگی‌اند.

در دیگر لحظات، اهمیت چندانی به ظاهر شلوارهای جین و شماره اندازه روی برچسب آن‌ها (که البته هیچ‌کس آن‌ها را نمی‌بیند) نمی‌دهم. تنها به لذت بردن از نور خورشید بیرون از خانه، به کوهنوردی آخر هفته با دوستانم، تمرکز روی کار و برنامه‌ریزی درسی برای دانش‌آموزانم فکر می‌کنم.

لحظاتی هستند که احساس می‌کنم در بدن خودم راحتم، زمانی که حس آرامش دارم. این لحظات به من امید می‌دهند که احساسات موقتم، هر چقدر قوی و دردناک که باشند، گذرا هستند. آن احساس می‌گذرد. بعد از این لحظات، بعد از ورزش کردن، بعد از یک خواب شبانه‌ انرژیی‌بخش، یا یک دوش خوب، احساس نمی‌کنید به موجودی جدید تبدیل شده باشید؟

همه چیز موقتی است. هر هفته‌ کاری سخت، هر پروژه‌ مشکل یا سفر پر استرس به خانه اقوام همسر، همه‌ این‌ها می‌گذرند. شما قوی هستید و می‌توانید با دیدگاه مثبت و دانستن این که این موج بالاخره در ساحل شنی از بین می‌رود، روی آن سواری کنید.

بیشتر بخوانید: انگیزش درونی چیست و چگونه می‌توانیم از آن استفاده کنیم؟

انتظار چیزهای خوب را داشته باشید

انتظار چیزهای خوب را داشته باشید

این فکر صبح‌های من را تغییر داده است. بیدار می‌شوم و با دیدگاه مثبت به خودم می‌گویم که برای امروز انتظار چیزهای خوبی دارم. شاید به نظر برسد با این کار خودم را گول می‌زنم، اما این دیدگاه به کلی با روش قبلی برخورد من با زندگی متفاوت است، زمانی که منتظر اتفاق افتادن بدترین چیزها بودم و برای رفتن به محل کار و به دست آوردن هر موفقیتی با ترس و اضطراب دست و پنجه نرم می‌کردم.

تکرار کردن “انتظار چیزهای خوب را داشته باش” با خودم به من کمک کرده است که متوجه چیزهای خوب زندگی‌ام شوم.

به نظر من آگاهی قدرتمند است. اگر به یاد خودمان بیاوریم که انتظار چیزهای خوب را داشته باشیم، کاری می‌کنیم که آگاهانه و با دیدگاه مثبت دنبالشان بگردیم (به عنوان مثال، نور خورشید، گل‌هایی که شکوفه داده‌اند، آن غریبه‌ای که در را برایمان باز نگه می‌دارد).

حتی فراتر از این که متوجه چیز‌های خوب شویم، زمانی که انتظار رخ دادشان را داشته باشیم، با احتمال بیشتری خودمان آن‌ها را به وجود می‌آوریم. این انتظار برایمان یک دیدگاه مثبت به وجود می‌آورد و ما را شجاع‌تر و مهربان‌تر کرده و سرشار از عشق می‌کند.

اگر حرف من را باور نمی‌کنید این کار را امتحان کنید. من فهمیده‌ام که زمانی که انتظار رخ دادن چیزهای خوب را داشته باشم، فشار زیادی را در طول روز از روی خود برمی‌دارم. در این روزها عشق و خلاقیت بیشتری را حس می‌کنم.

به عنوان یک معلم به خودم در کلاس می‌گویم: “انتظار چیزهای خوب را داشته باش”. این به من کمک می‌کند تا حرف‌های موثق‌تری بزنم و مطمئن شوم که دانش‌آموزانم به درس توجه می‌کنند و ایده‌های ارزشمندی برای ارائه خواهند داشت.

در نهایت، انتظار یک رابطه سالم میان بدن و ذهنتان داشته باشید. ممکن است از خودتان بپرسید، چطور؟ البته، می‌توانید آرزو کنید وزن‌تان چیزی که هست، نباشد. شلوار جین با سایز متفاوتی بپوشید. به طور طبیعی بدنی با شکل ساعت شنی داشته باشید. هر شکلی که به نظرتان ایده‌آل است.

اما اگر دلتان بخواهد همین حالا، نه بعد از این که به اندازه یا رژیم مشخصی رسیدید، رابطه خوبی میان بدن‌تان و یک زندگی لذت‌بخش داشته باشید چه؟ انتخاب دیدگاهتان نسبت به زندگی به عهده‌ی خودتان است، درست مثل رابطه‌ای که با افرادی که عاشقشان هستید می‌سازید.

من می‌توانم برای اضافه کردن وزن و رسیدن به یک نقطه‌ی طبیعی برای بدنم با خودم بجنگم، یا می‌توانیم در این وزن (هر وزن سالمی) “انتظار چیزهای خوب را داشته باشم”. عشق بیشتر. ماجراجویی بیشتر. دیدگاه مثبت‌تر برای انجام کارهایی که واقعا برایم مهم هستند: یادگیری، آموزش، خندیدن، گذراندن زمان با کسانی که دوستشان دارم.

انتخاب با خودمان است. انتظار چیزهای خوب را داشته باشید.

چیزی را پیدا کنید که هر روز بابتش هیجان داشته باشید

چیزی را پیدا کنید که هر روز برایش هیجان داشته باشید

گاهی اوقات، زمانی که دیگران به من می‌گویند برای چیزهایی که دارم شکرگزار باشم، احساس گناه می‌کنم. من یک همسر فوق‌العاده، خانواده، شغل و غیره دارم، اما هنوز احساس می‌کنم ناشکر هستم؛ اما وقتی روی چیزهایی تمرکز می‌کنم که برایم هیجان‌انگیزند، حس گناه کمتری دارم و بیشتر خوشحال می‌شوم.

زمانی که روی چیز‌هایی تمرکز می‌کنم که برایم شادی می‌آورند، می‌توانم کمتر روی بدنم تمرکز کنم و بیشتر به چیز‌هایی فکر کنم که برایم ارزشمندند، چیزهایی مانند یادگیری، آموختن، کسب تجربه در کنار مردم محل و وقت گذراندن با کسانی که عاشقشان هستم. خاطره‌هایی که ماندگاری بیشتری از شلوار‌های جین دارند.

ممکن است برای تعطیلاتی که در راه است هیجان‌زده باشید. ممکن است برای بازگشت به خانه و قدم زدن با سگتان هیجان‌زده باشید. ممکن است فرزندانتان برایتان شادی بیاورد. ممکن است روز زیبایی باشد و شما بتوانید شکوفه‌هایی که باز شده‌اند را ببینید. همیشه چیزی در زندگی وجود دارد که به شما هیجان می‌بخشد. روی این چیز‌ها تمرکز کنید و سعی کنید با دیدگاه مثبت بار سنگین مشکلات را کم کنید.

بیشتر بخوانید: حل مشکلات با تفریح؛ چگونه مشکلات را به خوبی و در قالب سرگرمی و تفریح حل کنیم؟

مثبت اندیشی

می‌دانم این برای من حقیقت داشته است. با این حال، گاهی روی اندازه‌ام تمرکز می‌کنم، چیزی که واقعا می‌خواهم این نیست که این شلوارهای جین اندازه‌ام باشند. می‌خواهم حس کنم قوی و با اعتماد به نفس هستم و دیدگاه مثبتی داشته باشم که با آن زندگی را در آغوش بکشم و شادی‌ام را با دیگران تقسیم کنم.

نمی‌دانم داستان شما چیست، اما قول می‌دهم که تنها نیستید. شما می‌توانید با این مشکلات رو به رو شوید. نیازی نیست زیبا یا بی‌نقص باشید. نیازی نیست که حس یک ابرقهرمان را داشته باشید. آن طور که من تجربه کرده‌ام، فرآیند بهبودی نامنظم است. این فرآیند مانند فیلم‌ها یک آهنگ هیجان‌انگیز ندارد؛ اما شما از پسش برمی‌آیید. قول می‌دهم. خودتان را به امید متصل کنید. این احساسات همیشگی نیستند. انتظار چیزهای خوب را داشته باشید و به چیزهایی فکر کنید که هیجان‌زده‌تان می‌کنند.

منبع: tinybuddha.com

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *