چرا همه شرکت‌ها باید تفکر و استراتژی مانند شرکت‌های تفریحی و سرگرمی داشته باشند؟

شرکت‌های تفریحی و سرگرمی

“ما با شرکت Fortnite نسبت به HBO بیشتر رقابت می‌کنیم.” این ارزیابی واقعی Netflix، بزرگ‌ترین شرکت فعال در جهان است که در اوایل سال جاری بین مفسران و تحلیل‌گران رسانه‌ای منتشر شد و نتایجی در مورد شرکت‌های تفریحی و سرگرمی ایجاد کرد. همچنین درباره این موضوع منطق درستی وجود دارد: Netflix دارای ۱۴۹ میلیون مشترک، در مقایسه با ۲۵۰ میلیون کاربر پلت فرم بازی Battle Royale است. مدت زمانی که کاربران صرف رسانه‌های سنتی می‌کنند بسیار کاهش یافته و این رسانه‌ها برای جلب توجه مشتریان سخت در حال تلاش‌ هستند. محتوایی که رسانه‌ها منتشر می‌کنند باید بسیار جذاب باشد تا نظر مثبت مشتریان را به خود جلب نماید. مثلا یکی از نمونه کارهای موفق Netflix، فیلم Bandersnatch است که نشان دهنده اشتهای مصرف کننده برای فرم‌های تعاملی است.

تفکری مانند شرکت‌های تفریحی و سرگرمی

Netflix و دیگر شرکت‌های تفریحی و سرگرمی و رسانه‌ای تنها به فکر همگرایی محتوا، بازی و خدمات تعاملی در آینده نیستند. در واقع تمام حرف ما این است که همه شرکت‌ها باید در آینده مانند شرکت‌های تفریحی و سرگرمی فکر و عمل نمایند.

آنچه که Starbucks در شانگهای انجام داده است را در نظر بگیرید. او با Alibaba به طور مشترک پلتفرمی را راه اندازی کرده است که در آن مشتریان به طور بالقوه می‌توانند فرآیند تهیه غذا را مشاهده نمایند و به صورت مجازی آیکون‌های غذای خود را انتخاب کنند.

معمولا مشتریان چنین برنامه‌هایی را بسیار تحسین و حمایت می‌کنند. شرکت بزرگ آرایشی و بهداشتی L’Oréal یک برنامه ایجاد کرده است که به کاربران اجازه می‌دهد تا از ۶۴ محصول زیبایی آنها به راحتی استفاده کنند. ثبت اختراع Walmart طرح‌هایی برای فروشگاه‌های مجازی را نشان می‌دهد که در آن مصرف کنندگان می‌توانند با استفاده از دستکش‌های هوشمند و هدست‌های VR به راحتی خریدهای خود را در خانه انجام دهند. شرکت‌ها و رسانه‌های دیگر مانند Red Bull ،Coca-Cola ،L’Oréal و Unilever نیز در این زمینه که مانند شرکت‌های تفریحی و سرگرمی رفتار می‌کنند، پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند.

پیشرفت در رشد
پیشرفت در رشد

همگرایی محتوا در آینده

با وجود پیشرفت‌های زیاد، محتوا فقط شاهد یک همگرایی واقعی بوده است، آن هم در سال ۱۹۲۷ با انتشار فیلم “The Jazz Singer”. تا آن زمان، محتوای متن، صدا و تصویر همیشه خیلی غیر واقعی و جدا از زندگی حقیقی بوده است. در ابتدا برخی از کارفرمایان استودیو از یک سری حقه برای نمایش تصاویر غیر‌واقعی استفاده می‌کردند. ولی پس از مدتی انقلابی در این زمنیه به وجود آمد و گسترش اینترنت تغییر عمده‌ای را در این صنعت به وجود آورد.

همگرایی محتوا در سال‌های آینده انقلابی‌تر هم خواهد بود، چرا که تلفیقی از فناوری‌های نسل بعدی مانند تلفیق واقعیت‌های مجازی و تقویت شده، AI، اینترنت اشیا و تکنولوژی‌های haptic (مواردی که قوه لامسه و حرکت را شبیه سازی می‌کنند) رخ خواهد داد. همچنین این موارد چندگانه و تعاملی خواهند بود.

ما هم اکنون چهار روش پیش‌ روی خود داریم که که این همگرایی مصرف و نحوه تصمیم‌گیری مصرف‌کنندگان را تغییر خواهد داد.

تغییر روش در نحوه کار
تغییر روش در نحوه کار

نرم افزار‌ها و ‌برنامه‌های تفریحی مناسب چه کسانی است؟

نکته مهمی که در اینجا مطرح می‌شود این است که بیشتر این نرم افزارها و برنامه‌ها برای افرادی تهیه شده است که در زندگی واقعی خود کمبود و فاصله‌ی زیادی با دنیای واقعی دارند و به راحتی نمی‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند. اکنون شرکت‌ها و شرکت‌های تفریحی و سرگرمی اقدام به مجازی‌سازی همه چیز کرده‌اند و از این طریق نیاز بسیاری را تامین می‌نمایند.

به عنوان مثال، راه‌اندازی تکنولوژی تعاملی Livelike طرفداران فوتبال را در قلب این اقدام قرار می‌دهد، طرفداران می‌توانند از نقاط مختلف بازی را بررسی کنند و امتیاز دهند و اطلاعات مربوط به هر بازیکن را مشاهده نمایند. به همین ترتیب، Venues Oculus طرفداران فوتبال را در سال ۲۰۱۸ که جام جهانی در این کشور برگزار می‌شد دور کرد، چرا که آنها به راحتی با استفاده از این فناوری می‌توانستند فوتبال را در خانه‌های خود تماشا کنند. فناوری مسابقه‌ای تعاملی به طرفداران فرمول E اجازه می‌دهد تا در مسابقه مجازی با راننده مورد علاقه خود رقابت کنند.

تشکیل گروه‌های مجازی: بسیاری از فعالیت‌های روزانه مانند حمل و نقل، مسافرت، تفریح و غذا خوردن با دوستان، خویشاوندان یا افرادی که از منافع مشترکی برخوردار هستند، می‌تواند بسیار لذت بخش باشد. این گونه فناوری‌ها می‌تواند به راحتی بدون توجه به مکان و زمان افراد را به دور هم جمع کند.

Peloton، وسیله دوچرخه سواری مجازی، پیشگام در این زمینه است. علاقه‌مندان به دوچرخه سواری از یک دوچرخه پیشرفته برای تمرین در کلاس‌های دوچرخه سواری در خانه استفاده می‌کنند. این فناوری به عنوان یک چهره تجاری، به توسعه این حس در جامعه کمک می‌کند. رابین آرسون، مربی Peloton، دارای بیش از ۲۰۰،۰۰۰ طرفدار در Instagram است.

در شرکت‌های تفریحی و سرگرمی همگرایی محتوا چه تاثیری بر جذب مشتری دارد؟

امروزه جذب مشتری و راضی کردن آنها برای خرید محصولات هنوز هم تا حد زیادی به عنوان یک کار سخت در نظر گرفته می‌شود. اما همگرایی محتوا مصرف کنندگان را دعوت می‌کند تا برای کشف محصولات، خدمات و مکان‌های جدید از روش‌های بسیار هیجان انگیزتری استفاده نمایند. برنامه Ikea’s Place از دوربین گوشی هوشمند برای چیدمان وسایل اتاق شما استفاده می‌کند، بنابراین قبل از خرید می‌توانید آنها را به طور بالقوه در خانه خود مشاهده کنید. شرکت‌های گردشگری می‌توانند تورهای مجازی از مکان‌های مختلف برای تعطیلات به افراد مختلف ارائه دهند. مشتریان فروشگاه Thomas Cook’s در عرض چند دقیقه می‌توانند از تمامی محصولاتی که در مصر، آلمان، نیویورک سیتی و سایر مراکز عرضه می‌شود، آگاهی پیدا کنند. تحولات چشمگیر در فناوری‌های مربوط به حس لامسه و بویایی به زودی می‌تواند به مشتریان در زمینه مد، عطر، خرده فروشی مواد غذایی کمک بزرگی بکند.

تصورات و داستان سرایی: اگر شما بتوانید برای یک تصویر داستان‌های جالبی تعریف کنید، فناوری و تکنولوژی به راحتی می‌تواند در این زمینه ورود پیدا کند. در زمینه انتشار کتاب و داستان‌های کودکانه فناوری‌های تعاملی بسیاری عرضه شده است. یکی از شرکت کنندگان در این کسب و کار، BooksARAlive است. متون سنتی با محتوای دیجیتال، با استفاده از گوشی هوشمند، تبلت یا کنسول بازی، ادغام شده است. این فناوری‌ها می‌تواند مدل‌های ۳ بعدی را برای محتوا ایجاد کنند و ارتباط متقابل را با متن فراهم کند.

بیشتر بخوانید: راهنمایی ضروری برای تعریف یک شاخص‌ کسب و کار موثر و کارآمد

حتی شرکت‌هایی که فراتر از رسانه‌ها و بخش‌های فرهنگی هستند، مانند شرکت‌های تفریحی و سرگرمی از داستان مجازی استفاده می‌کنند تا سلیقه مشتریان را متناسب با محصولات خود تغییر دهند. Allianz، یک شرکت بیمه، یک فضای مجازی ایجاد کرده است، که مشتریان می‌توانند به صورت تعاملی از خطرات احتمالی موجود آگاهی پیدا کنند.

آموزش از طریق دنیای سرگرمی 

اینکه شما بخواهید از طریق سرگرمی و تفریح به آموزش نیز بپردازید اصلا کار ساده‌ای نخواهد بود. برای موفقیت در این دنیا، شرکت‌ها باید با بیش از یک تولیدکننده یا خرده فروش همکاری کنند. اما واقعا آنها باید چه کاری انجام دهند؟

بهترین مطالب را منتشر کنید: شما باید بهترین خواننده، کمدین و بازیگر را عرضه کنید. کلید موفقیت شما عرضه بهترین‌ها به مشتریان است. به همین ترتیب، کسب و کارها باید همکاری‌های درستی با شرکت‌های رسانه‌ای، تولید و طراحی داشته باشند تا نیاز تمامی مشتریان خود را بر طرف نمایند.

دریافت نظر از مردم: سرگرمی‌های موفق باعث اظهار نظر مردم می‌شود و میزان هیجان آنها را افزایش می‌دهد. به طور مشابه، شرکت‌ها باید عناصر داستان سرایی، بازخورد زمان واقعی و تجارب حسی را برای جلب توجه مصرف کنندگان در محیط‌های همه جانبه ترکیب کنند.

تغییر روش در آموزش
تغییر روش در آموزش

مخاطبان خود را بشناسید: هنرمندان محبوب اغلب موفقیت خود را مدیون شناخت دقیق مشتریان‌شان هستند. در همه بازارها مصرف‌کنندگان احتمالا به کاربران فعال و منفعل تقسیم می‌شوند. آیا مشتریان تمایل به تماشای محتوای شما دارند؟ آنها برای استفاده از محصولات شما چقدر حاضرند هزینه کنند؟

درک زبان مشترک: اشتباه در درک مفاهیم می‌تواند باعث نابودی یک فناوری شود. علاوه بر این مشتریان دوست دارند شرکت‌هایی که از محصولاتشان استفاده می‌کنند موازین اخلاقی را رعایت نمایند و به حریم خصوصیشان احترام بگذارند.

سرگرمی‌ها می‌تواند قدرت بسیار زیادی در جذب مخاطب داشته باشد. در عصر جدید شرکت شما چگونه از این تجربیات تعاملی استفاده می‌کند؟

منبع: hbr.org

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *