توسعه پذیری چیست؟ آشنایی و درک‌ مفهوم و کاربرد آن

توسعه پذیری

توسعه پذیری (Extensibility) یکی از خواص و ویژگی‌های مدل و سیستم است و تعریف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اش این است که این مدل یا سیستم تا چه مقدار می‌تواند به خوبی در برابر توسعه میزان وظایف، پاسخگو باشد و تا چه حد می‌توان وظایف محوله به آن را افزایش ‌داد. سیستمی‌ که به خوبی مقیاس‌بندی ‌شود، قادر خواهد بود سطح عملکرد یا بازدهی خود را حتی برای انجام وظایف در دراز مدت افزایش دهد.

توسعه پذیری چیست؟
توسعه پذیری چیست؟

در بازارهای اقتصادی، منظور از توسعه پذیری این است که سازمان‌ها از نظر اقتصادی تا چه حد می‌توانند در مقابل افزایش تقاضا پاسخگو باشند. یک کمپانی توسعه پذیر، کمپانی‌ای است که می‌تواند با افزایش میزان فروش، میزان سود خود را نیز افزایش ‌دهد.

مفهوم توسعه پذیری با مفهوم صرفه‌جویی مالی ارتباط نزدیکی دارد، یعنی کمپانی‌ها با کاهش هزینه تمام ‌شده محصول، میزان فروش خود را افزایش می‌دهند و در نتیجه سود بیشتری می‌کنند. در زمانی که شما با افزایش میزان تولید، میزان هزینه‌هایتان نیز افزایش می‌یابد، با شرایط توسعه غیراقتصادی مواجه شده‌اید.

درک توسعه پذیری

توسعه پذیری، به اینصورت تعریف می‌شود: توانایی یک کمپانی برای رشد؛ بدون اینکه ساختارها یا منابع موجود بتواند در زمینه تولید محصول قید و محدودیتی ایجاد کند.

در سال‌های اخیر که دسترسی افراد به تکنولوژی‌های روز بسیار آسان‌تر شده است، کارایی توسعه پذیری اهمیت زیادی پیدا کرده است و اغلب مارکت‌ها به دنبال توسعه خود بوده‌و هستند.

مثالی از توسعه پذیری Tech Sector

برای مثال، برخی از کمپانی‌های فعال در حوزه تکنولوژی، توانایی زیادی در ایجاد توسعه دارند، و زمینه‌های پیشرفت بسیار زیادی پیش روی آن‌ها وجود دارد. دلیل این امر هم این است که امروزه دیگر نیازی به ابداع و اختراع اجسام فیزیکی نیست و با پیشرفت نرم‌افزارها رشد تکنولوژی با سرعت زیادی در جریان است.

این کمپانی‌ها هزینه‌های زیادی ندارند و نیازی به انبار (برای ذخیره کردن کالا) ندارند و بدون نیاز به داشتن منابع و زیر ساختارهای اولیه به راحتی و در زمانی سریع می‌توانند در کسب و کار خود پیشرفت کنند.

حتی کمپانی‌هایی که در زمینه تکنولوژی فعال نیستند، می‌توانند با استفاده از یک‌ سری تکنولوژی‌های خاص، با سرعت بسیار زیادی پیشرفت کنند. برای مثال، استفاده از  روش تبلیغات دیجیتالی، کارها را در زمینه تبلیغات بسیار آسان کرده‌است.

حتی بانک‌ها نیز می‌توانند با استفاده از تبلیغات تجاری، بسیاری از خدمات خود را بصورت آنلاین به مشتری خود ارائه داده و میزان سود حاصله خود را افزایش دهند. دیگر تکنولوژی‌ها، مثل سیستم‌های مدیریت اتوماتیک ذخایر، توسط آمازون و وال مارت استفاده بسیار زیادی دارد.

ملاحظات ویژه در مورد توسعه پذیری

یک بیزینس توسعه‌پذیر، بیزینسی است که روی به کارگیری فرایندهایی تمرکز می‌کند که باعث افزایش بازدهی بیزینس می‌شود. ساختار بیزینس شما باید دارای ویژگی توسعه پذیری باشد. تمام کمپانی‌های توسعه پذیر دارای یک گروه راهبر هستند که شامل مدیران اجرایی درجه c، سرمایه گذاران و مشاوران است که این افراد وظیفه تعیین استراتژی‌های کمپانی را برعهده دارند.

مفهوم توسعه پذیری
مفهوم توسعه پذیری

تمام بیزینس‌های توسعه‌پذیر باید دارای یک سیستم پیغام‌گیر مخصوص به خود باشند. نبود این پیغام‌گیر باعث می‌شود تا کمپانی نتواند به کارکرد استراتژی‌هایش پی ببرد و در این صورت میزان توسعه‌پذیری شرکت کاهش می‌یابد. شرکت یاهو نمونه‌ای از این مورد است.

یک کمپانی توسعه پذیر دارای ابزارهای تحلیلی مناسبی است و بدین صورت می‌تواند وضعیت خود را در هر مرحله‌ای مورد ارزیابی قرار دهد. این ارزیابی به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید وضعیت کمپانی شما در چه مرحله‌ای قرار دارد.

نکات کلیدی

توسعه پذیری یکی از خواص و ویژگی‌های مدل و سیستم است و تعریف کننده این است که این مدل یا سیستم تا چه مقدار می‌تواند به خوبی در برابر توسعه میزان وظایف، پاسخگو باشد و تا چه حد می‌توان وظایف محوله به آن را افزایش‌ داد.

در بازارهای اقتصادی، منظور از توسعه پذیری این است که سازمان‌ها از نظر اقتصادی، تا چه حد می‌توانند در مقابل افزایش تقاضا پاسخگو باشند. یک کمپانی توسعه پذیر، کمپانی‌ای است که می‌تواند با افزایش میزان فروش، میزان سود خود را نیز افزایش‌ دهد.

در محیط‌های شرکتی منظور از توسعه‌پذیری این است که با افزایش میزان فروش، میزان سود نیز افزایش می‌یابد. در سال‌های اخیر که دسترسی افراد به تکنولوژی‌های روز بسیار آسان‌تر شده است، کارایی توسعه پذیری اهمیت زیادی پیدا کرده است و اغلب مارکت‌ها به دنبال توسعه و گسترش خود بوده‌ و هستند.

منبع: investopedia.com

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *