نکاتی جالب در مورد دوره های آموزش رهبری

نکاتی جالب در مورد دوره‌های آموزش رهبری

سازمان‌ها هر ساله میلیاردها دلار برای توسعه رهبری هزینه می‌کنند. با این حال، تحقیقات نشان داده است که به نظر نمی‌رسد بسیاری از این برنامه‌ها بازدهی خوبی داشته باشند. این برنامه‌ها نمی‌توانند به افراد در توسعه انواع مهارت‌های رهبری پویا و مشارکتی که برای کارهای امروز مورد نیاز است، کمک کنند. بر اساس تجربه خودمان که در طول دوره های آموزش رهبری از جمله یک دوره آموزشی برای دانشجویان MBA به دست آوردیم، متوجه شدیم که بسیاری از اهداف توسعه مدیریت مدرن به طور موثری به نتیجه می‌رسند.

این دوره‌ها به شرکت‌کنندگان کمک می‌کند تا توانایی خود را برای مقابله با چالش‌های پیچیده، تصمیم ‌گیری‌های استراتژیک در موقعیت‌های مبهم، همکاری و یادگیری با تیم خود افزایش دهند. این موارد دقیقا ویژگی‌های مورد نظر رهبران سازمانی مدرن است. آنها همچنین به ایجاد سازگاری و انعطاف پذیری کمک می‌کنند.

در ‌حالی ‌که دوره های آموزش رهبری برای فعالیت‌های ماجراجویانه در سازمان‌های مختلفی مانند ناسا به منظور آموزش و ایجاد اعتماد به نفس در تیم‌های فضانوردی مورد استفاده قرار می‌گیرد، قطعا می‌دانیم که آنها به زمان، منابع، مسافرت و توانایی جسمی قابل توجهی نیز نیاز دارند. با اینکه ممکن است این مورد برای همه رهبران در دسترس نباشد، ما معتقدیم که حداقل چهار ویژگی در این دوره های آموزش رهبری وجود دارد که می‌تواند برای بهبود بسیاری از انواع دیگر آموزش‌های رهبری و برنامه‌های توسعه و تطبیق استفاده شود.

کسب تجربه‌های پیچیده و نا آشنا

این دوره های آموزش رهبری به طور طبیعی افراد را در محیط‌های نا آشنا قرار می‌دهد که آنها را برای دستیابی به مهارت‌های جدید و راه‌های تعامل برای موفقیت آماده می‌کند. سفر به یک جزیره دورافتاده و زندگی در یک چادر برای چند روز برای بیشتر مردم یک روال عادی نیست. این شرایط آنها را به سمت الگوهای جدید پیش می‌برد و برای رویارویی با عادات و سبک‌های کاری جدید آماده می‌کند.

این شرایط جدید فرصت‌هایی را برای افراد ایجاد می‌کند تا در راه‌های جدید قدم بگذارند و از طریق آشنایی با نگرش‌ها و نظریه‌های نوین، مهارت‌های رهبری خود را تقویت کنند. حتی برای رهبران باتجربه نیز ابهام در یک دوره آموزشی رهبری (به عنوان مثال، برخورد با آب و هوای غیرقابل پیش‌بینی و شرایط دیگر) آنها را مجبور می‌کند تا در حالی که با تیم خود کار می‌کنند، خود را با شرایط نیز تطبیق دهند.

آموزش تجربه‌های پیچیده و نا آشنا در رهبری

متاسفانه، ما بسیاری از روندهای متضاد سنتی را برای توسعه رهبری مشاهده می‌کنیم. به عنوان مثال، یک دوره آموزش سنتی رهبری ممکن است شامل یک سخنرانی در مورد ایده‌های رهبری عمومی و و همچنین همراه با بازخورد در مورد آنچه فرد در نقش فعلی خود خوب یا ضعیف انجام می‌دهد، باشد. اگرچه این مورد آموزنده است اما این ساختارها فرصتی برای گسترش دانسته‌های فرد و رهبری در محیط‌های جدید فراهم نمی‌کند. صرفا با تمرکز بر روی اصول کلی یا تامل بر رفتار گذشته، فرصتی مشابه برای ایجاد پتانسیل‌های جدید و یا یادگیری نحوه پاسخگویی در انواع شرایط نا آشنا و مبهم که ممکن است فرد در آینده با آن روبرو شود را فراهم نمی‌کند.

به طور مشابه، ما اغلب مشاهده می‌کنیم که رهبر تیم‌ها تلاش می‌کنند افراد را در محیطی مشابه با کارهای روزانه خود قرار دهند. در نتیجه، پیشرفت نسبتا کمی رخ می‌دهد، زیرا مردم به سادگی عادت‌ها و الگوهای تعامل آمیز خود را انجام می‌دهند. دوره های آموزش رهبری به طور طبیعی باید همه افراد را وادار کنند تا با یک وضعیت جدید سازگار شوند. علاوه‌ بر این شما می‌توانید برای توسعه تیم خود یا سازمان از این اصل استفاده کنید و شرایط جدیدی را برای اعضا فراهم نمایید. یک تجربه جدید، افراد را مجبور می‌کند که عادات قدیمی خود را کنار بگذارنند و پتانسیل‌هایی را که ممکن است پنهان باشند را آشکار می‌کند.

بیشتر بخوانید: رهبری بهتر و زندگی غنی تر | روش دستیابی به زندگی غنی‌تر با رهبری

آماده‌سازی و هدفمند کردن در مدیریت

آماده‌سازی و هدفمند کردن

تعداد کمی از افراد بدون آمادگی قبلی از نظر جسمی و ذهنی برای رویارویی با چالش پیش رو، در دوره های آموزش رهبری شرکت کرده و اهداف را تعیین می‌کنند. شرکت در این دوره‌ها به تمرکز بالایی نیاز دارد و افراد را وادار می‌کند از محل کار روزانه خود جدا شوند. این آمادگی آنها را قادر می‌سازد تا با تفکر بیشتری در دوره‌ها حضور یابند و بینش خوبی نسبت به خود و دیگران به دست آورند.

به عنوان مثال، در دوره‌هایی که برای اعضای ارتش برگزار شده است، افرادی که انتظار دارید با هدایت یک تیم در یک محیط دور افتاده و سخت به راحتی کنار بیایند و خود را با شرایط سازگار کنند. اما با وجود این فرصت، برای هدفمند بودن و تفکر در مورد اهداف توسعه‌ای که در این دوره وجود دارد، این دانشجویان اغلب به دنبال استفاده از آن به عنوان فرصتی برای عقب‌نشینی و آموختن از رهبری دیگران هستند تا درک بهتری از نحوه رهبری دیگران به دست آورند.

مطمئنا مزایای تعیین اهداف توسعه‌ای، محدود به یک دوره آموزشی خاص نیست. در دوره های سنتی معمولا این آمادگی و هدفمندی مورد توجه قرار نمی‌گیرد. اغلب اوقات، برنامه‌های توسعه رهبری به عنوان اتفاق ناخواسته در تقویم شخص دیده می‌شوند و آماده‌سازی را تا لحظه آخر به تعویق می‌اندازند. همچنین بسیاری از افراد در طول دوره‌های آموزشی از طریق پاسخ دادن به ایمیل یا ورود به سیستم با همکاران خود در ارتباط هستند. علاوه ‌بر این در جلسات سازمان معمولا روی بحث‌های فنی و بهبود فرآیند متمرکز می‌شود تا اهداف توسعه افراد.

باز بخوانید: چرا رشد کارمندان اهمیت دارد و چه عواملی آن را مهم می‌سازند؟

بازخورد مداوم و چند منبعی

بازخورد مداوم و چند منبعی

در طول دوره های آموزش رهبری، افراد بازخورد زیادی درباره رهبری و عملکرد خود دریافت می‌کنند. این دوره‌ها به خودی خود بازخورد بسیار خوبی ارائه می‌دهند. همچنین ما به عنوان یک تیم جلسات نظرسنجی برگزار می‌کنیم و هر یک از افراد به عملکرد همکاران خود بازخورد می‌دهند و نظر خود را بیان می‌کنند. در این دوره های آموزش رهبری معمولا توصیه‌های موثری ارائه می‌شود.

این عمل مداوم در مورد بازخورد، به طور کلی هنجار تیمی برای بحث، گفتگو و ارزیابی صادقانه و اینکه که چگونه افراد رهبری فرد را به روش‌های مثبت و منفی نقد کنند، ایجاد می‌کند. این فعل و انفعالات مداوم همچنین باعث ایجاد احساس نزدیکی و اعتماد به گروه می‌شود که رفاقت‌ها و روابط بین اعضا را بهبود می‌بخشد و این ویژگی‌ها تا مدت‌ها پس از پایان دوره نیز ادامه دارد. در واقع، ما مشاهده کرده‌ایم که دانشجویان دوره کارشناسی ارشد MBA همچنان با هم ‌گروهی‌های خود علیر‌غم اینکه در سازمان های مجزا، بخش‌های مختلف و یا حتی کشورهای گوناگون کار می‌کنند، در ارتباط هستند و در مورد کارها و فعالیت‌های خود از آنان بازخورد و نظر می‌گیرند.

علاوه ‌بر این، مزایای بازخورد متفکرانه و مداوم، منحصر به برنامه آموزشی نیست، اما ناگفته نماند که بازخوردهای زیادی در سازمان‌ها داده می‌شود  که اگر به ‌موقع و مناسب نباشد، تاثیر چندانی نخواهد داشت. در توسعه رهبری بهتر است بازخوردها به صورت هفتگی یا ماهانه باشند (مانند ارزیابی 360 درجه) در این صورت، رفتار یک رهبر را در یک طیف گسترده می‌توان مورد بررسی قرار داد.

بیشتر بخوانید: ۹ منبع آموزش کارمندان که هر کار آفرینی باید با آن‌ها آشنا باشد

چالش‌های مکرر

چالش‌های مکرر

برگزاری چنین دوره های آموزش رهبری می تواند افراد را با چالش‌های بسیار متنوعی رو ‌‌به ‌رو کند و آنها را در شرایط مختلفی قرار دهد. این شرایط ممکن است در طول دوره بسیار متفاوت باشد. همان‌طور که در بالا درباره بازخورد مداوم توضیح دادیم، قرارگیری در شرایط مختلف می‌تواند جنبه‌های رفتاری متفاوت افراد را نشان دهد. همجنین شما می‌توانید در مورد عملکرد گوناگون خود نظرات دیگران را جویا شوید. همچنین چون ممکن است برخی از رفتارهایتان بار اول باشد با جویا شدن نظر دیگران شما می‌توانید آنها را به ‌راحتی بهبود ببخشید و اصلاحشان کنید.

به عنوان مثال، ما می‌بینیم که افراد شرکت ‌کننده در دوره در حال انجام یک کار خاص هستند (به عنوان مثال، تهیه غذا در اردوگاه) ممکن است در این بین برای شما چالش‌های به‌ وجود آید و شما نظراتی از اطرافیان خود بگیرید که باعث شود روز بعد این کار را بهتر انجام دهید. این مورد می‌تواند درباره وظایف رهبری نیز صدق کند. یعنی شرکت در این دوره‌ها فرصت‌هایی را برای یادگیری برای شما فراهم می‌کند. ممکن است که هر کدام از افراد این کار را به شیوه‌ای متفاوت انجام دهند، همین مورد باعث می‌شود که شما نکات بسیار زیادی را از دیگران یاد بگیرید.

در ذهن ما، این عنصر تکرار یکی از مهمترین فرصت‌های از دست رفته، بسیاری از برنامه‌های توسعه رهبری یا تلاش‌های تیمی است. برنامه‌های رهبری یا تمرین‌های مربوط به تیم سازی اغلب یک ‌جانبه هستند. البته شما باید به تمامی موارد دقت و توجه لازم داشته باشید و باید بتوانید تمامی یادگیری‌های خود را به ‌راحتی در محیط کار خود به‌ کار ببندید. اما بدون اینكه فرصتی برای عملی كردن این بینش‌ها فورا اعمال شود، می توان تغییرات مثبت یا رفتارهای مورد نظر را از دست داد.

شکاف باعث می‌شود که اطلاعات جدید فراموش نشود و تردید و سردرگمی نیز در کار نباشد. دانستن اینکه انتقال آموخته‌های شما در طول دوره آموزشی به محل کار (جایی که سیستم‌ها و ساختارها هنوز به روش قدیمی ساخته شده‌اند) در حال حاضر نبردی دشوار است و فورا امکان‌پذیر نیست. رفتارها یا راهکارهای جدید می‌تواند به آنها کمک کند تا بتوانند این ایده‌ها را به طور موثرتر عملی کنند. به طور کلی شما باید سعی کنید که تمامی آموخته‌های خود را به مرور زمان و به طور موثر به محل کار خود منتقل کنید تا بتوانید بهره‌وری کار خود را افزایش دهید.

جمع‌بندی

در پایان، ما فکر می‌کنیم که موارد بالا اگر در دوره های آموزش رهبری به ‌درستی رعایت و اجرا شوند می‌توانند منجر به افزایش تلاش‌های رهبری و توسعه تیم در زمینه‌های مختلف شوند. اگرچه ما همیشه از هر فرصتی استفاده خواهیم کرد تا توسعه رهبری را از درون سازمان فراتر ببریم اما شناخت و به کارگیری این اصول در کلیه فعالیت‌های توسعه رهبری ممکن است راهی برای ورود فضای بیرون از خانه و گسترش رشد رهبری در سازمان‌ها باشد.

منبع: hbr.org

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *