مدیریت کسب و کار

مدیریت کسب و کار

مدیریت کسب و کار به معنی مدیریت هماهنگی میان اعضای تیم و سازماندهی فعالیت‌های کسب‌وکار در جهت کسب درآمد و موفقیت بیشتر است. به همین دلیل است که این نوع مدیریت به نوآوری و بازاریابی کارآمد نیاز دارد. به عبارت دیگر، مدیریت شامل برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، هدایت و کنترل منابع کسب‌وکار به گونه‌ای است که اهداف اصلی برآورده شوند. 

وظایف اصلی مدیران کسب‌وکار

مدیران، مسئولیت و قدرت نظارت بر یک کسب‌وکار و همچنین گرفتن تصمیمات مهم را بر عهده دارند. مدیریت می‌تواند شامل یک نفر در یک سازمان یا هزاران نفر در شرکتی باشد که در چندین کشور شعبه دارد. در سازمان‌های بزرگ‌تر، سیاست مدیریتی توسط هیئت مدیره تعریف می‌شود و سپس، مدیرعامل و مدیر اجرایی وظیفه‌ی اجرای آن را بر عهده می‌گیرند. 

برخی از افراد فکر می‌کنند که بهترین روش برای ارزیابی آینده‌ی یک شرکت و ارزش کنونی به تجربه و کیفیت مدیران بستگی دارد. هدف مدیریت، هماهنگی میان افراد به منظور دستیابی به اهداف مشترک با استفاده از منابع در دسترس به بهترین و موثرترین شکل ممکن است. 

مدیریت چه می‌کند؟

وظایف اصلی مدیران شامل موارد زیر است:

  • سازمان‌دهی
  • هدایت و رهبری
  • برنامه‌ریزی
  • کنترل یک سازمان

یکی از مهم‌ترین وظایف مدیریت، استفاده‌ی درست از منابع مالی، منابع طبیعی، منابع انسانی و منابع فنی است. وجود سیستم مدیریتی کارآمد به منظور همراستا کردن تلاش‌های اعضای تیم در جهت دستیابی به اهداف شرکت ضروری است. 

سیستم مدیریت کسب‌وکار چیست؟

سیستم مدیریت کسب‌وکار، ابزاری است که برای پیاده‌سازی و برنامه‌ریزی استراتژیک سیاست‌ها، فرآیندها و دستورالعمل‌ها بکار می‌رود. ایده‌ی اصلی سیستم مدیریت کسب و کار، قرار دادن ابزارهای موردنیاز برای برنامه‌ریزی، نظارت و کنترل فعالیت‌های اعضای تیم در اختیار مدیران و بررسی عملکرد یک کسب‌وکار است. به این طریق است که پیشرفت مستمر در یک شرکت حاصل می‌شود. 

سیستم مدیریت کسب و کار یک سلسله مراتب از راه‌حل‌های مختلف است که نشان می‌دهد یک شرکت سودمحور چگونه کارهای مختلف از جمله بازاریابی، فروش، جذب نیرو و خرید را به منظور دستیابی به موفقیت انجام می‌دهد. 

تاکتیک‌های مدیریتی مختلف

یک سیستم مدیریت کسب و کار، روش‌ها و تکنیک‌های کارآمد و مرتبط با استراتژی‌های کسب‌وکار را پیدا می‌کند. چنین روش‌هایی در طول فرآیند تصمیم‌گیری بکار می‌آیند. آن‌ها باید بر اساس چارچوب زمانی در نظر گرفته شده در استراتژی مدیریت کسب و کار اجرا شوند. 

روش‌های مدیریتی به عنوان فعالیت‌هایی تعیین می‌شوند که استانداردهای کسب‌وکار مشخص شده در سیاست‌های شرکت را دنبال می‌کنند. از این روش‌ها به منظور برآورده کردن اهدافی که اولویت‌بندی شده‌اند، استفاده می‌شوند. 

تاکتیک‌های مدیریتی مختلف

دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌هایی هم به منظور توسعه‌ی برنامه‌های مدیریت کسب و کار وجود دارند. این راهنمایی‌ها دارای دستورالعمل‌های کاربردی و عملی هستند که نحوه‌ی کنترل امور را به تصمیم‌گیرندگان نشان می‌دهند. علاوه بر این، آن‌ها شامل‌ عملیات و فرآیندهایی هستند که وظایف روزانه‌ی اعضای تیم اجرا را نیز مشخص می‌سازند. 

سبک‌های مختلف مدیریتی

سبک‌های مختلفی مدیریتی وجود دارند که در این میان می‌توان به دموکراتیک، مستقل یا استبدادی، خالصانه، آزاد یا عدم مداخله اشاره کرد. سبک مدیریت دموکراتیک زمانی استفاده می‌شود که کارکنان می‌توانند نظر خود را بیان کنند و در تصمیمات شرکت نمایند. در عوض، در سبک مدیریتی مستقل یا استبدادی تنها خود مدیر مسئول گرفتن تمامی تصمیمات و رهبری در محیط کسب‌وکار است. 

زمانی که بهترین محیط کاری برای تک تک کارکنان فراهم می‌شود، به این سبک از مدیریت خالصانه گفته می‌شود. در نهایت، کارکنان در سبک مدیریتی آزاد یا عدم مداخله است که بیشترین اختیار را دارند و صاحب کسب‌وکار مسئولیت بسیار کمی را بر عهده می‌گیرد. 

لینک منبع: upcounsel.com

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *