۱۷ روش ایجاد یک تیم خلاق و پویا (توسعه خلاقیت تیمی)

تیم خلاق

یکی از رایج‌ترین سوالاتی که مدیران ارشد از من می‌پرسند این است که چگونه می‌توانیم افراد خلاق‌ را پیدا کنیم و یک تیم خلاق تشکیل دهیم؟

من مدلی که آن‌ها مد نظر دارند را می‌دانم:

فردی پرانرژی و پویا، پر از ایده‌های جدید که می‌تواند آن ایده‌ها را با قدرت ارائه دهد. به نظر می‌رسد این روزها همه به دنبال فردی مانند استیو جابز هستند!

اما باید بدانید که:

با انجام پژوهش در مورد نوآوری، متوجه شدم که بیشتر نوآوران بزرگ، فردی چالاک و تیز و سختگیر نبوده‌اند. در واقع تقریبا همه‌ی آن‌ها مهربان، سخاوتمند و علاقه‌مند به کاری که انجام می‌دادند، بودند. بسیاری از آن‌ها ملایم و فروتن بودند. در یک اتاق شلوغ، شاید چند نفر از این گونه افراد توجه‌تان را جلب می‌کردند.

بنابراین:

ساده‌ترین پاسخ این است که شما باید با قدرت دادن به افرادی که در حال حاضر در سازمان شما مشغول به کار هستند، شروع کنید. اما برای انجام این کار، باید مسئولیت ایجاد محیطی که افراد بتوانند در آن رشد کنند و به موفقیت برسند را به عهده بگیرید. این کار ساده‌ای نیست و اکثر مدیران با آن مشکل دارند.

ایجاد یک تیم خلاق ماجرای پیچیده‌ای نیست. فرآیند ایجاد و نگهداری از چنین گروهی از طرفی یک هنر است و از طرف دیگر نیازمند علم و آگاهی می‌باشد. در ادامه این متن به بررسی عوامل موثر در ایجاد تیم‌های خلاق، حفظ و نگهداری آن‌ها می‌پردازیم.

در این مطلب می‌خوانید:

برای انجام یک ماموریت خاص، فردی را استخدام کنید

در شرکت قبلی من، یک مدیر بخش داشتیم که عملکردش آنگونه که می‌خواستیم نبود. عملکرد او لزوما بد نبود، در واقع کارکنان، همکارانش و مدیران ارشد او را دوست داشتند. اما او در هیچ کجای کارش خلاقیتی از خود نشان نمی‌داد تا کسب و کار را پیشرفت دهد و ما تصمیم گرفتیم این مقام را از او بگیریم.

سپس یک اتفاق جالب افتاد. پس از‌ ترک شرکت ما، او تبدیل به یک دکوراتور داخلی بسیار موفق شد. مشتریانش عاشق خلاقیت و چگونگی تغییر دکور او بودند. ویژگی‌های او شبیه یک مدیر دوست داشتنی بود. او یک شنونده‌ی خوب بود، همکاری خوبی می‌کرد و بر نتایج کار تمرکز داشت.

حال این سوال پیش می‌آید که چطور می‌شود که فردی در یک جا بسیار خسته کننده و بدون انعطاف باشد و در جایی دیگر بسیار خلاق؟
ساده‌ترین پاسخ این است که او به دکوراسیون داخلی علاقه خیلی بیشتری داشت تا به کسب و کار ما. محققان معتقدند انگیزش درونی یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های افراد خلاق است.

ایجاد یک تیم خلاق
ایجاد یک تیم خلاق

بزرگ‌ترین تصور غلط در مورد خلاقیت این است که آدم‌ها فکر می‌کنند، خلاقیت در مورد ایده‌ها است. اما در حقیقت اینطور نیست. خلاقیت در مورد حل مسئله است. بنابراین اولین قدم برای ایجاد یک تیم خلاق، استخدام افرادی است که علاقه مند به مشکلاتی هستند که شما نیاز به حل آن دارید. اگر یک تعهد واقعی برای یک ماموریت مشترک وجود داشته باشد، ایده‌ها به دست می‌آیند.

بیشتر بخوانید: همه‌ی اعضای گروه‌تان را موظف کنید تا شخصیت خلاقی باشند

امنیت روانی را برای یک تیم خلاق ارتقا دهید

در سال ۲۰۱۲، گوگل یک پروژه تحقیقاتی عظیم را آغاز کرد. نام آن پروژه ارسطو بود. هدف پروژه این بود که چه عواملی باعث موفقیت تیم‌ها می‌شود. این شرکت در مورد همه جنبه‌های امکان پذیر از نحوه‌ی همکاری تیم‌ها، چگونگی رهبری آن‌ها، این که هر چند وقت یکبار یکدیگر را خارج از محل کار ملاقات می‌کنند، نوع شخصیت اعضای تیم و در مورد زیر و بم همه چیز تحقیق کردند.

با این حال، علیرغم توانایی بی‌نظیر گوگل برای پیدا کردن الگوها در داده‌های پیچیده، به نظر نمی‌رسید که هیچ کدام از معیارهای معمولی عملکرد را پیش بینی کند. در حقیقت، مهم‌ترین چیزی که گوگل در مورد عملکرد تیم‌ها پیدا کرد، وجود امنیت روانی بود، یعنی اینکه هر یک از اعضای تیم، توانایی بیان نظر خود بدون ترس از سرزنش شدن را داشته باشد.

ایجاد یک تیم خلاق
ایجاد یک تیم خلاق

این موضوع فقط در گوگل نیست. امی ادموندسون، پروفسور هاروارد، اهمیت امنیت روانشناختی را در جاهای مختلف، از تیم‌های بیمارستانی گرفته تا تولیدکنندگان مبلمان اداری، ثبت کرده است. او متوجه شد که امنیت روانی نه تنها جو بهتری به وجود می‌آورد؛ بلکه ظرفیت یادگیری را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: علائم و نشانه‌هایی که بیانگر امنیت روانشناختی در فرد هستند

تحقیق دانشگاه MIT در زمینه کار گروهی

در مطالعه دیگری که توسط محققان در MIT و Carnegie Mellon انجام شد، متوجه شدند تیم‌هایی که در آن افراد در سطح تقریبا مساوی با یکدیگر صحبت می‌کنند، به مراتب بهتر از آن‌هایی هستند که در آن یک یا دو نفر با سطوح متفاوت از نظر هوش و خلاقیت در گفتگو شرکت می‌کنند. بنابراین با نوع تند و چالاک استیو جابز (کسانی که ایده‌های زیادی دارند و اغلب بقیه یک کلمه هم نمی‌توانند در مقابل حرف بزنند) در حقیقت در حال کشتن نوآوری هستند.

جالب توجه است که تیم‌های خلاق می‌توانند برای بعضی ایده‌ها، امنیت داشته باشند ولی برای بقیه ایده‌ها اینطور نیست. به عنوان مثال، دو دانشمند در PARC، دیک شپ و الوی ری اسمیت، یک تکنولوژی گرافیکی انقلابی به نام Super Paint ایجاد کردند. متاسفانه این تکنولوژی با دیدگاه محاسبات شخصی PARC متناسب نبود، بنابراین وجهه هر دو آن‌ها از دست رفت و در نهایت هر دو آنجا را ترک کردند.

اسمیت با یکی دیگر از پیشگامان گرافیک اِد کاتمول، در موسسه فناوری نیویورک همکاری کرد. بعدها به جورج لوکاس پیوستند، کسی که پتانسیل گرافیک کامپیوتری را برای ایجاد یک پارادایم جدید برای جلوه‌های ویژه دید. در نهایت این عملیات رها شد و توسط استیو جابز خریداری شد و شرکت پیکسار، در سال ۲۰۰۶ به مبلغ ۷٫۴ میلیارد دلار به دیزنی فروخته شد.

بیشتر بخوانید: آیا «دستورالعمل محرمانه داستان پیکسار» برای تیم شما هم کار می‌کند؟

در یک تیم خلاق تنوع ایجاد کنید

اکثر مدیران مدل خاصی را در ذهن خود دارند که بر اساس آن افراد را استخدام می‌کنند و به نظر می‌رسد معمولا افرادی را استخدام می‌کنند که شبیه خودشان باشند. این ممکن است بهترین راه برای ایجاد صمیمیت و رفاقت باشد، اما بهترین محیط برای حل مشکلات نیست. در حقیقت، مطالعات مختلف نشان داده است که تیم‌های متنوع از نظر اخلاقی، هوشمند‌تر، خلاق‌تر و در بررسی حقایق دقیق‌تر هستند.

 تیم‌ خلاق
تیم‌ خلاق

مشکل این است که هنگامی‌که سوابق، تجربیات و دیدگاه‌های افراد تیم را محدود می‌کنید، در واقع در حال محدود کردن راه حل‌هایی که می‌تواند مورد بررسی قرار بگیرد، هستید. در بهترین حالت، شما با ایده‌های کمتری روبرو خواهید شد، اما در بدترین حالت، شما در معرض خطر ایجاد یک اتاق اکو قرار می‌گیرید که در آن تعصبات ذاتی نرمال شده و تقویت گردیده است.

بنابراین باید محیطی ایجاد کنید که افراد انتظار داشته باشند، دیدگاه‌هایشان توسط افرادی که به طرز متفاوتی می‌بینند، صحبت می‌کنند و فکر می‌کنند، به چالش کشیده شود.

چالشی که برای مدیران وجود دارد این است که محیطی ایجاد کنند که هم متنوع باشد و هم از نظر روانی، ایمن باشد. شواهد نشان می‌دهد که تنوع اغلب باعث کاهش انسجام و موجب ناراحتی می‌شود. هنگامی‌که چالشی در کار نباشد، هر تیمی‌ می‌تواند در امنیت باشد. تیم‌های خلاق باید یاد بگیرند که چطور در میان این تنش‌ها، به طور سازنده‌ای کار کنند.

برای کار گروهی ارزش قائل شوید

یکی از شگفت انگیزترین و دلگرم کننده‌ترین چیزهایی که در طول تحقیقات خود پیدا کردم این بود که تقریبا تمام افرادی که با آن‌ها صحبت می‌کردم این بود که بسیار مهربان بودند. بسیاری از افرادی که با آن‌ها صحبت می‌کردم، دانشمندان مشهور، مدیران و کارآفرینان بودند، بنابراین انتظار داشتم بسیاری از آن‌ها گستاخ و متکبر باشند، اما کاملا برعکس بود.

در حقیقت، تقریبا در همه موارد، متوجه شدم که این نوآوران برتر، بسیار دوستانه و مهربان بودند و علاقه داشتند که به من کمک کنند. رفتار آن‌ها چنان باثبات بود که نمی‌توانست تصادفی باشد. بنابراین من تحقیقات بیشتری انجام دادم و دریافتم هنگامی‌که صحبت از نوآوری باشد، سخاوت و مهربانی یک مزیت رقابتی است.

حقیقت این است که شما به بهترین افراد نیاز ندارید، بلکه به بهترین تیم نیاز دارید. مشکلاتی که امروزه با آن مواجه می‌شویم، بسیار پیچیده‌تر از آن است که یک نابغه بتواند به تنهایی آن‌ها را در انزوا حل کند. به همین دلیل است که بهترین نوآوران تمایل به خرید و فروش و تبادل دانش دارند، آن‌ها می‌خواهند به شبکه متصل باشند؛ بنابراین به بینشی دست پیدا می‌کنند که می‌توان با آن مشکلات سخت را حل کرد.

بنابراین آخرین چیزی که می‌خواهید، شخصیت نوآوری است که فوران میلیون‌ها ایده‌اش می‌تواند تمام چین را شکست دهد. آن چه شما می‌خواهید افرادی هستند که می‌توانند همکاری کنند، گوش دهند و شبکه‌ای قوی ایجاد کنند. خبر خوب این است که شما در حال حاضر این افراد را در سازمان خود دارید. نگذارید آن‌ها از دست بروند.

بیشتر بخوانید: معادله نوآوری چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

 عوامل موثر در ایجاد تیم‌ خلاق

 عوامل موثر در ایجاد تیم‌ خلاق
عوامل موثر در ایجاد تیم‌ خلاق

فاکتورهای گروهی موثر بر خلاقیت عبارتند از:

افراد مناسب

برای اینکه بتوانید یک تیم خلاق داشته باشید، باید بهترین افراد و البته بهترین تعداد از آن‌ها، را انتخاب کنید. در زمانی که دست به انتخاب این افراد می‌زنید، ابتدا باید مهارت‌های آن‌ها را در نظر بگیرید. یکی از بخش‌های مهم در تشکیل یک تیم خلاق، این است که اطمینان پیدا کنید، افرادی که انتخاب می‌کنید، دارای مهارت‌های فنی و تخصصی مورد نیاز هستند و همچنین از تجربه‌ی کافی برخوردارند، تا بتوانند در کنار یکدیگر و به خوبی به عنوان یک تیم و گروه عمل کنند. همچنین باید در نظر داشته باشید که اعضای تیم، شخصیت، مهارت و توانایی کاری مناسب برای همکاری با یکدیگر را داشته باشند.

نگرش صحیح تیم خلاق

اینکه تیم شما در مورد هدف بزرگ پروژه، سازمان و یا کمپانی مورد نظر اطلاعات داشته باشد، امری ضروری است. افراد تیم خلاق باید بدانند که هر یک به صورت فردی چه ماموریتی دارند و چگونه باید از این ماموریت فردی در راستای هدف کلی تیم بهره ببرند و با یکدیگر هماهنگ شوند. این یکی از مهم‌ترین فاکتورهای گروهی موثر بر خلاقیت است.

ارزش تیم‌های خلاق

تیم‌های خلاق بسیار باارزش هستند. در بیشتر فضاهای سازمانی انتظار می‌رود که رهبران بتوانند به صورت خلاق فکر کنند و برای مشکلات کاری، به راه‌حلی نوین دست یابند که اغلب رهبران این کار را انجام می‌دهند. اما داشتن خلاقیت و ایجاد آن در میان تمام اعضای تیم بسیار باارزش‌تر است و سبب می‌شود تا ایده‌های خلاق و غنی‌تری اتخاذ شود و ایده‌ها و راه‌حل‌های خلاق‌تری برای مسائل و مشکلات کاری در نظر گرفته شود.

این بدین جهت است که هر یک از اعضای تیم، با همکاری هم به یک دانش جمعی و دیدگاه‌های متنوعی دست می‌یابند، که خیلی موثرتر از دانش و دیدگاه تنها یک نفر است.

تیم‌های خلاق سبب می‌شوند تا:

  • کارهای گروهی بهتر انجام گیرند
  • تعامل و همکاری در فضای کاری ارتقا یابد
  • توانایی‌ها به جهت جذب و ماندگاری کارکنان باکیفیت ارتقا یابد
  • اخلاق کارکنان بهبود یابد و فضای مفرح و شاد‌تری ایجاد شود
  • توانایی حل مسئله و کارایی گروهی ارتقا یابد

ویژگی‌های تیم‌ خلاق

وقتی ما می‌خواهیم یک تیم یا گروه خلاق ایجاد کنیم، باید مهارت‌ها و استعدادها و هدف از تشکیل گروه خلاق و اعضا آن را بشناسیم. افرادی را که در یک گروه قرار می‌دهیم باید از افکار، مهار‌ت‌ها و استعدادهای متفاوتی تشکیل شده باشند تا بتوانند تکمیل کننده و مکمل یکدیگر شوند. افراد عضو گروه‌های خلاق باید کنجکاو و پرتلاش باشند. وقتی که افراد گروه از افکار متنوعی برخوردار باشند هر کدام با نگرشی متفاوت مسئله را بررسی می‌کنند، راه حل‌های متفاوتی را ارائه می‌کنند و می‌توان با بررسی این راه حل‌ها و در کنار هم قرار دادن آن‌ها به یک راه حل‌ترکیبی و ارزشمند برسیم.

یک تیم خلاق می‌تواند برای یک مسئله یا یک مشکل راه حل‌هایی ارائه دهد که این امر توسط اعضا تیم ‌می‌تواند صورت پذیرد. راه حل‌هایی که افراد این گروه یا تیم برای حل یک مسئله یا یک مشکل ارائه می‌دهند، باید به صورتی باشد که تک تک آن‌ها تکمیل کننده یکدیگر باشند. معمولا اعضای گروه‌های خلاق از استعدادهای خاصی برخوردار هستند.

چگونه تیم خلاق را با انگیزه نگه دارید؟

مدیریت خلاقیت کار ساده‌ای نیست. از آنجایی که در محیط‌های کاری رقابت بالا، کمبود استعداد و فشار تحویل پروژه‌های تیمی بالا است، سازمان‌ها ممکن است با فشار مواجه شوند. در نتیجه‌ی این فشار برای تحویل به موقع کارها، مدیران به جهت دستیابی به اهداف گروهی، خلاقیت را فدا کرده و زیر پا بگذارند.

تیم خلاق
تیم خلاق

شما با انگیزه دادن به تیم خلاق خود، می‌توانید این مشکل را حل کنید.

در اینجا چند مورد که در این زمینه به شما کمک می‌کند آمده است:

به اعضای تیم بها بدهید

اگرچه شما گاهی می‌دانید که کارتان را خوب انجام می‌دهید، اما شنیدن این مسئله از جانب دیگران باعث می‌شود تا انگیزه‌ای دوچندان پیدا کنید.

احساس باارزش شمرده شدن و قدرانی برای هر شخص حرفه‌ای مهم است و افراد تیم‌های خلاق نیز از این قاعده مستثنی نیستند. این افراد دوست دارند که بابت کار خود تشویق شوند. برای همین فضایی را به بررسی دستاوردها، تشویق مهارت‌های فردی و توضیح اینکه این افراد چه تغییرات مثبتی ایجاد کرده‌اند، اختصاص دهید. همچنین این مسئله را از سطح تیمی نیز فراتر ببرید و این افراد خلاق را به مشتریان معرفی کنید و بگویید که این افراد نقش مهمی را در پروژه‌ها ایفا می‌کنند.

شرایط زندگی اعضای تیم را پشتیبانی کنید

هر تیم خلاق و موثر بر اساس تنوع‌های فردی ایجاد می‌شود. در این شرایط، افراد بر اساس ویژگی‌های روانشناسی و روش فکری گوناگونی با یکدیگر متحد می‌شوند. علت این است که تیم‌هایی که از لحاظ فکری تنوع بیشتری دارند، در زمان حل مسئله نیز خلاق‌تر هستند و نتایج بهتری را به ارمغان می‌آورند. برای همین مدیریت یک تیم خلاق نیازمند در نظر گرفتن و پشتیبانی از تمام نیازها و شرایط و سبک زندگی اعضای تیم است.

با اعضای تیم خود صحبت کنید و حتی در صورت لزوم به آن‌ها در مواقع مورد نیاز اجازه‌ی دورکاری دهید. برای تغییر محل‌ انجام کار انعطاف پذیر عمل کنید و برنامه‌ی کاری را طبق نظر اعضای تیم و ساعاتی که می‌توانند با توجه به شرایط زندگی خود به همکاری مشغول شوند، تغییر دهید.

ایجاد امنیت در تیم خلاق

خلاقیت یک فرمول ثابت و دقیق ندارد. خلاقیت یک نیروی سرکش است که برای شکوفا شدن به اطمینان و فضایی مناسب نیاز دارد. اگر اعضای تیم از جانب شما احساس اطمینان نکنند، نمی‌توانند از تمام پانسیل خود بهره ببرند و ممکن است خلاقیت آن‌ها سرکوب شود.

بنابراین محیطی را ایجاد کنید که افراد احساس اعتماد به نفس کنند. فضایی که در آن چیزی به نام ایده‌ی بد وجود نداشته باشد و همه برای انجام کار خود تشویق شوند. از روش‌های جدید بهره ببرید و به اعضای تیم بگویید که شکست یک فرصت برای یادگیری است تا حس امنیت در آنان ایجاد شود. اگر تنها بر حسب دانسته‌های خود پیش بروید، فضایی برای شکوفایی خلاقیت نخواهید داشت.

آیا می‌توان برای اجرای روش های خلاقیت تیمی برنامه‌ ریزی کرد؟

برنامه ریزی برای خلاقیت تیم
برنامه ریزی برای خلاقیت تیم

با در نظر گرفتن مسائل زیر می‌توانید برای خلاقیت تیم خود برنامه‌ ریزی کرده و آن را بهبود ببخشید:

وجود روابط سالم در هسته یک تیم خلاق قرار دارد

قدردانی از دیگر اعضا، ترتیب دادن مکالمات هدفمند و توانایی حل اختلاف؛ اجزای ضروری برای یک همکاری موفق هستند. بنابراین بهتر است زمانی را اختصاص دهید تا اعضای تیم یکدیگر را بشناسند و بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و به یکدیگر اطمینان پیدا کنند.

یک رهبری عالی در تیم خلاق داشته باشید

با رهبری صحیح می‌توانید، هوش اعضای تیم را تقویت کنید و تا جایی که امکان دارد، موانع را از سر راه اعضا بردارید. از سختگیری بیش از حد بپرهیزید و زمانی را به اعضای تیم اختصاص دهید تا بتوانند به تصمیم‌گیری صحیح بپردازند.

ایجاد آموزش در جهت ارتقای فرهنگ همکاری

برای ارتقای کار تیمی، دوره‌های آموزشی مدیریت هوش احساسی و پیشبرد مکالمات دشوار برگزار کنید تا فرهنگ همکاری تیم خود را بهبود بخشید. برای ایجاد مکالمات و شکوفایی خلاقیت، از اعضای تیم سوالاتی بپرسید.

رهبر یک تیم خلاق باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

اینکه رهبر یک تیم خلاق باشید، کار ساده‌ای نیست. به همین جهت است که برای موفق عمل کردن در این حوزه، باید موارد متعددی را رعایت کنید.

رهبری تیم خلاق
رهبری تیم خلاق

رهبر یک تیم خلاق دارای ویژگی‌های زیر است:

 رهبران افراد باهوش‌تر از خود را به کار می‌گیرند

اگر شما به عنوان رهبر، باهوش‌ترین عضو تیم باشید، تمام تیم به صورت مداوم از شما تبعیت کرده و در نتیجه کار و خلاقیت تیمی با آسیب مواجه می‌شود. رهبران موفق افراد باهوش‌تر از خود را به کار می‌گیرند، تا از تک روی در تیم پرهیز شود.

به اعضای تیم استراحت می‌دهند

افرادی که در تیم شما حضور دارند، خلاق هستند و مسلما شما نیز به عنوان رهبر از آن‌ها، انتظار ارائه‌ی کارهای با کیفیتی را دارید. اما باید بدانید که رهبران تیم‌های خلاق به اعضای خود استراحت می‌دهند. این صرفا به معنای تعطیلی کار نیست؛ بلکه تغییر محیط کاری، استفاده از ابزار گوناگون، استفاده از یک شیوه‌ی خلاقانه یا حتی تغییر کاغذ دیواری محل کار، می تواند یک استراحت برای اعضای تیم به حساب بیاید.

از سر راه اعضای تیم کنار می‌روند

رهبران تیم‌های خلاق پس از استخدام اعضای تیم، به آن‌ها اعتماد کرده و می گذارند آنچه می‌دانند را انجام دهند. رهبر یک تیم خلاق، موانع را از سر راه تیم خود برمی‌دارد تا بتوانند خلاقیت خود را بدون هیچ مانعی نشان دهند. کار یک رهبر خلاق این است که اجازه دهد اعضا با دست باز کار خود را پیش ببرند. این بدین معناست که این رهبران از نیازها و موانع کارکنان خود آگاهند.

عوامل توسعه خلاقیت در تیم خلاق چیست؟

  1. کارهایی که افراد گروه خلاق انجام می‌دهند، باید با سلیقه و علایق آن‌ها همخوانی داشته باشد.
  2. افراد گروه باید به طور غیر رسمی‌ در کنار هم جمع شوند و به تبادل نظر بپردازند و از نظرات یکدیگر استفاده کنند.
  3. افراد گروه خلاق باید با فکر تصمیم بگیرند و راهی جدید برای حل مشکل یا مسئله خود ارائه دهند.
  4. افراد باید به هدف گروه توجه داشته باشند و منافع گروه را همانند منافع خود بدانند.
  5. افراد در گروه خلاق باید دیدی که نسبت به یک مشکل یا مسئله دارند با افراد عادی متفاوت باشد و از کوچک‌ترین چیزی که در ذهن آن‌ها ایجاد می‌شود، بهترین استفاده را بکنند.

ویژگی‌های سازمان خلاق

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک سازمان خلاق، داشتن مدیر خلاق است که علاوه بر اینکه خود علاقه به خلق راه حل‌های جدید در سازمان برای رسیدن به هدف سازمان دارد، این علاقه را در کسانی که در این سازمان مشغول به فعالیت هستند، نیز ایجاد می‌کند و باعث رشد خلاقیت در محیط سازمان خود می‌شوند. اگر یک مدیر در یک سازمان از دانش کافی و خلاقیت برخوردار باشد، می‌تواند با ایجاد رقابت مناسب و درست بین کارکنان خود، از ایده‌های خلاقانه برای نیل به اهداف سازمان استفاده نمایند.‌

یک مدیر توانا و خلاق، با ایجاد رفتارهای مناسب در سازمان می‌توانند به رشد سازمان برای رسیدن به اهداف آن کمک زیادی می‌کند. وقتی افراد یک سازمان از آموزش‌های مناسب برخوردار باشند، می‌توانند با بالا بردن دانش و آگاهی خود از راه حل‌های خلاقانه بیشتری استفاده کنند.

نکات مهم برای حل خلاقانه مسائل

  1. ارتباط با مدیران: یک مدیر برای حل خلاقانه مسائل، باید زمانی را در اختیار کارکنان خود قرار بدهد تا افراد بتوانند با مدیر تبادل نظر کنند.
  2. توجه به همه و ایجاد احترام در سازمان: اگر مدیران سازمان‌ها در مواجهه با نظرات و افکار همه کارکنان خود با احترام برخورد کنند، می‌توانند بهتر و سریع‌تر به راه حل مورد نظر برسند.
  3. هدف سازمان باید خدمت‌رسانی به جامعه باشد.

منابع: Harvard Business review، pluralsight.com، creativityatwork.com، wrike.com، bestpracticeconsulting.com.au

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. Wow, tһat’s what I was looking foг, what a data!
    existing hегe ɑt this weblog, thanks admin of this site.