نرخ ساعتی یا پروژه‌ای؟ کدام را برای نرخ‌گذاری روی کارها انتخاب کنیم؟

نرخ ساعتی

یکی از سوال‌هایی که معمولا فریلنسرها با آن رو‌به‌رو می‌شوند، چگونگی نرخ‌گذاری روی کارهای‌شان است. هیچ جواب مشخصی برای این سوال وجود ندارد. فریلنسرهای باتجربه می‌دانند که نرخ‌گذاری روی پروژه‌ها، به عوامل مختلفی بستگی دارد و ممکن است یک پروژه سود زیادی برای فریلنسر داشته باشد، در حالی که پروژه‌ای دیگر، ضرر بزرگی را به او تحمیل کند. حالا سوال اصلی این است که نرخ‌گذاری باید چگونه انجام شود تا هم در بازار رقابتی موفق باشد و هم سود منصفانه‌ای برای فریلنسر داشته باشد؟ اینجاست که بحث نرخ ساعتی یا پروژه‌ای پیش می‌آید. این مقاله راهنمایی‌هایی را برای انتخاب بهترین نوع نرخ‌گذاری ارائه می‌دهد، تا بنابر اطلاعات این مقاله و نیازهای‌تان، روش مناسب را انتخاب کنید.

در این مطلب می‌خوانید:

نرخ پروژه‌ای

نرخ پروژه‌ای به این معنا است که به ازای هر پروژه‌ای که انجام می‌دهید، مبلغی به شما تعلق می‌گیرد. از سه روش زیر می‌توانید برای خود نرخ پروژه‌ای تعیین کنید:

  1. برای کارهای مشخصی مانند طراحی بروشور، قیمت ثابتی در نظر بگیرید.
  2. ساعاتی که پروژه مد نظر زمان می‌برد، را یادداشت کنید و کمی هم وقت اضافه در نظر بگیرید. این زمان را در مقدار پولی که تمایل دارید به ازای هر ساعت کار دریافت کنید، ضرب کنید. مقداری که به دست آوردید را به مشتری گزارش کنید.
  3. بر اساس ارزش کاری که انجام می‌دهید، قیمت تعیین کنید. ممکن است که شما بتوانید سایت مشتری‌تان را در عرض چند ساعت راه اندازی کنید، اما ساخت سایت عملی پیچیده است و مسلما ارزش بیشتری نسبت به کارهای پیش پا افتاده دیگری دارد که در زمانی مشابه انجام می‌شوند. پس باید در ازای کارهای باارزش‌، دستمزد بیشتری هم دریافت کنید. مشتری‌ها برای کارهایی که خود نمی‌توانند انجام دهند، دستمزد بیشتری پرداخت می‌کنند.

در روش نرخ پروژه‌ای، قیمت همه چیز معلوم است و مشتری لازم نیست نگران هزینه‌های نرخ ساعتی باشد.

حداقل حقوق و دستمزد نرخ ساعتی و پروژه ای
حداقل حقوق و دستمزد نرخ ساعتی و پروژه ای

استفاده از نرخ پروژه‌ای فایده‌های دیگری هم دارد. شما می‌توانید نرخ را با توجه به سخت گیری مشتری تعیین کنید و برای مراجعه دوباره به آن‌ها تخفیف دهید. فقط یادتان باشد که نباید اختلاف قیمت چشم گیری نسبت به پروژه‌های قبلی داشته باشید، مگر این که کار بیشتری برای مشتری انجام داده باشید.

مزایای نرخ پروژه‌ای

  • نرخ پروژه‌ای برای کسانی است که کارهای‌شان را در زمان کمی انجام می‌دهند، بسیار مناسب است. اگر کارهایی که به شما واگذار شده‌اند، را سریع آماده کرده و تحویل می‌دهید، استفاده از نرخ ساعتی ممکن است باعث ضررتان شود و یا ممکن است به خاطر دریافت هزینه یک ساعت کار برای انجام کاری که می‌توانید آن را در ۱۰ دقیقه تمام کنید، دچار عذاب ‌وجدان شوید.
  • هزینه‌ها از قبل مشخص است و مشتری می‌داند که دقیقا باید چقدر پرداخت کند. (این کار حتی برای شما هم فایده دارد. اگر قرار باشد تفاوت در قیمت به وجود بیاید، این تفاوت، مقدار کمی خواهد بود.)
  • می‌توانید نرخ را بر اساس مشتری و زمینه کاری آن تعیین کنید.
  • نرخ پروژه‌ای مطابق با شرایط مالی مشتری، قابلیت انطباق دارد. اکثر مشتری‌ها براساس یک برنامه مالی کار می‌کنند و داشتن نرخ مشخص به مشتریانی که محدودیت بودجه دارند، کمک می‌کند.
  • استفاده از نرخ پروژه‌ای این امکان را به شما می‌دهد که با گذر زمان، دستمزد خود را بدون این که افزایش ناگهانی داشته باشد، افزایش دهید. مشتری‌ها معمولا به افزایش قیمت فریلنسرهای که از روش نرخ پروژه‌ای استفاده می‌کنند، چشم‌پوشی می‌کنند و به آن اهمیت نمی‌دهند اما افزیش قیمت در نرخ ساعتی، کاملا به چشم مشتری می‌آید.

معایب نرخ پروژه‌ای

  • بعضی از مشتری‌ها تمایل ندارند که مطابق نرخ پروژه‌ای دستمزد بدهند و بر نرخ ساعتی اصرار می‌ورزند.
  • گاهی باید برای مدتی طولانی در مورد دستمزد هر پروژه با مشتری بحث کنید.
  • گاهی پول خوبی به ازای کاری که کردید، دریافت نمی‌کنید، چون مشتری ممکن است بیشتر از آن چه که در ابتدا گفته بود از شما کار بخواهد.
  • باید رزومه ای پربار داشته باشید که به مشتری نشان دهید کارتان را بلدید و کارتان ارزش دستمزدی که به صورت پروژه‌ای دریافت می‌کنید را دارد. ممکن است نرخ پروژه‌ای برای فریلنسر‌هایی که به تازگی کار خود شروع کرده‌اند، پیچیدگی‌هایی داشته باشد.
  • ممکن است که بعضی از مشتری‌ها، دستمزدی را که تعیین کرده‌اید، زیاد بدانند. بهتر است به جای این که از قبل یک نرخ ثابت را مشخص کنید و آن را به همه مشتری‌ها بدهید، ابتدا با مشتری صحبت کنید تا مطابق با شرایط، نرخ مناسب را تعیین کنید.

نرخ پروژه‌ای برای پروژه‌هایی مناسب است که…

  • تعیین زمان اتمام آن‌ها سخت یا غیرممکن باشد.
  • مشتری از کاری که می‌کنید، هیچ اطلاعاتی نداشته باشد. خوب است که مشتری کاری که هر ساعت انجام می‌دهید، را بداند اما گاهی این مسئله زیاد مهم نیست.
  • نرخ‌شان متناسب با کاری که باید انجام دهید، نباشد. بروشور ۱۰۰ دلاری را یادتان می‌آید؟ اگر شما کار را در ۱۰ دقیقه تمام کنید، در واقع مشتری حدود ۴۰ دلار اضافه به شما پرداخت کرده است.
  • به عملکرد خوب شما پاداش دهد. در این صورت، علاوه بر این که برای هر ساعت دستمزد بیشتری می‌گیرید و تشویق می‌شوید تا در یک ساعت کار بیشتری انجام دهید. انجام دادن پروژه‌های کوچک در طول روز و چک کردن دستمزدی که می‌گیرید در پایان روز، می‌تواند به شما حس خوبی بدهد.
  • پروژه‌هایی که حیطه آن‌ها مشخص است. پروژه‌هایی که دقیقا مشخص نیست در چه حیطه‌ای هستند، فقط به شما ضرر می‌رساند. قبل از این که پروژه‌ای را قبول کنید، حتما در مورد جزئیات کاری که باید انجام بدهید و حیطه آن اطلاعات کسب کنید تا بعدا دچار مشکل نشوید.

نرخ ساعتی

کارکرد نرخ ساعتی از اسمش هم پیداست، برای هر ساعتی که کار می‌کنید، دستمزد تعیین می‌کنید. اکثر فریلنسرها، ساعاتی را که کار می‌کنند، تقریب می‌زنند اما فریلنسرهای دیگر از تایمرهای مختلف استفاده می‌کنند تا حتی دقیقه‌ها را از دست ندهند.

حداقل حقوق و دستمزد نرخ ساعتی
حداقل حقوق و دستمزد نرخ ساعتی

دریافت دستمزد برای همه ساعاتی که کار می‌کنید، یکی از مزایای استفاده از نرخ ساعتی است. با مدیریت زمان، می‌توانید میزان دستمزد خود را تنظیم کنید. یکی از بزرگ‌ترین معایب نرخ ساعتی، تعیین دستمزد برای هر مشتری است. مشتری جدید ممکن است نرخی را که برای مشتری قبلی استفاده کردید، را قبول نکند.

مزایای نرخ ساعتی

  • استفاده از نرخ ساعتی، ایجاد تغییرات در پروژه‌ را راحت می‌کند. یعنی دیگر شما نیاز به محاسبه دوباره نرخ پروژه‌ای ندارید و به راحتی فقط میزان دستمزد هر ساعت را افزایش یا کاهش می‌دهید.
  • در زمینه‌هایی مثل طراحی سایت‌ها، گاهی اتفاقاتی می‌افتد که از کنترل خارج است. نرخ ساعتی باعث جلوگیری از ضرر رسیدن به شما می‌شود.
  • بعضی از مشتری‌ها نرخ ساعتی را بیشتر می‌پسندند. آن‌ها دوست دارند که از تک تک کارهایی که می‌کنید، اطلاع داشته باشند.
  • می‌توانید از قبل یک نرخ ساعتی پایه برای کار خود تعیین کنید تا ارتباط با مشتری‌های جدید راحت‌تر شود.
  • نرخ ساعتی برای مشتریان بلند مدت که برای آن‌ها کارهای کوچک را به طور مداوم انجام می دهید، ایده‌آل است. آن‌ها با شما تماس می‌گیرند و شما کارشان را با نرخ ساعتی برای آن‌ها انجام می‌دهید. لازم نیست برای هر کار، نرخ جداگانه‌ای تعیین کنید. به همین راحتی و سادگی.

معایب نرخ ساعتی

  • باید بدانید که زمان کدام کارهای را باید اندازه بگیرید. آیا زمان سوار شدن تاکسی برای دیدن مشتری را هم جزئی از زمانی که باید به ازای آن دستمزد بگیرید را هم محاسبه می‌کنید؟ درمورد زمان تماس‌ها چطور؟ باید قوانینی را برای خود تعیین کنید تا دستمزدتان متناسب با ساعاتی که کاری‌ کنید باشد.
  • افزایش قیمت در این نوع نرخ‌گذاری، به چشم می‌آید و مشخص ست و اکثر فریلنسر‌هایی که با نرخ ساعتی کار می کنند، درمورد افزایش دستمزدشان دودل هستند، حتی زمانی که لایق آن هستند.
  • بعضی از مشتری‌ها ممکن است فکر کنند که دستمزدی که تعیین کرده‌اید بالا است. یادتان باشد  که باید گزارشی از تمام فعالیت‌هایتان به مشتری بدهید تا پولتان را بگیرید. بعضی از آن‌ها به نظرشان ساعتی ۱۰۰ دلار زیاد است و بعضی از آن‌ها مشکلی با پرداخت ۲۵۰ دلار بابت هر ساعت ندارند. همه چیز بستگی به شهرتی که در زمینه کاری‌تان کسب کرده‌اید و مشتری‌هایی که به آن‌ها سروکار دارید، دارد.
  • مشتری ممکن است شما را به عنوان کارمند خودش فرض کند. (به این فکر کنید که چرا فریلنسر شده‌اید)
  • مشتریان اغلب در حدس زدن زمان لازم برای انجام کارها اشتباه می‌کنند و این اشتباه در حیطه‌هایی که به خلاقیت نیاز دارند، بیشتر رخ می‌دهد.

نرخ ساعتی برای پروژه‌هایی مناسب است که…

  • طولانی مدت یا در حال اجرا هستند.
  • حیطه‌شان مشخص نیست و مشتری دقیقا نمی‌داند که چه می‌خواهد.
  • برای آن‌ها رزومه خوبی ندارید و تمایل دارید که مشتری جدید کسب کنید.
  • نمی‌دانید چگونه براساس نرخ پروژه‌ای دستمزد تعیین کنید.
  • صاحبان‌شان نمی‌خواهند طبق نرخ دیگری دستمزد پرداخت کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه مهارت‌های نوشتاری خود را در کسب و کار تقویت کنیم؟

چه زمانی از نرخ ساعتی یا پروژه‌ای استفاده کنیم؟

دو روش معمول نرخ‌گذاری برای فریلنسرها، نرخ ساعتی و پروژه‌ای است. در ادامه این مقاله، به بررسی جنبه‌های خوب و بد این دو روش نرخ‌گذاری می‌پردازیم تا راحت‌تر بتوانید نرخ‌گذاری متناسب با کار خود را پیدا کرده و از آن استفاده کنید.

بعضی از فریلنسرها ترجیح می‌دهند که فقط از یکی از این روش‌ها استفاده کنند و بعضی دیگر با توجه به نوع کاری که انجام می‌دهند، از هر دو روش استفاده می‌کنند.

چه زمانی از نرخ ساعتی یا پروژه‌ای استفاده کنیم؟
چه زمانی از نرخ ساعتی یا پروژه‌ای استفاده کنیم؟

انتخاب یکی از این دو روش، به نوع مشتری، پروژه و مهارت بستگی دارد و شما باید با بررسی این سه مورد، بهترین نوع نرخ‌گذاری را انتخاب کنید تا هم از زمان خود بهترین استفاده را بکنید و هم حقی از شما ضایع نشود.

چه زمانی از نرخ ساعتی استفاده کنیم؟

نرخ ساعتی توسط بسیاری از فریلنسرها استفاده می‌شود. مشتری‌ها به راحتی ساختار مالی کار را درک کرده و برنامه‌ریزی را برای انجام کار راحت‌تر می‌کند.

اگر نمی‌دانید کاری که انجام می‌دهید چقدر زمان می‌برد، بهتر است که از نرخ ساعتی استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

مثلا فرض کنید که مشتری از شما می‌خواهد برای وبسایت خودش، سایت‌هایی را پیدا کنید که بتوانید آن‌ها را به سایت مشتری لینک کنید. معلوم نیست که پیدا کردن سایت مناسب چقدر زمان می‌برد. پس در این حالت بهتر است که از نرخ ساعتی استفاده کنید.

نرخ ساعتی برای پروژه‌های طولانی مدت در حوزه‌های مختلف هم کاربرد دارد. در این صورت لازم نیست که همه پروژه‌هایی که در راستای این پروژه بزرگ انجام داده‌اید را تحت نظر داشته باشید.

فرض کنید مشتری برای ساخت وبلاگ به شما مراجعه می‌کند. ساختن وبلاگ مراحل زیادی دارد. استفاده از نرخ ساعتی در این‌گونه پروژه‌ها، دستمزد پرداختی را با کارهایی که باید برای ساختن وبلاگ انجام دهید، متعادل نگه می‌دارد.

برای این که ضرر نکنید، برای پروژه‌هایی که زمان اتمام آن‌ها معلوم نیست، نرخ پروژه‌ای تعیین نکنید.

پروژه‌هایی که اهداف بزرگی را دنبال می‌کنند و به شانس و نظرات و حمایت کاربران نیاز دارند تا ادامه پیدا کنند، معمولا زمان اتمام آن‌ها مشخص نیست. در این صورت بهتر است که از نرخ ساعتی استفاده کنید تا تلاش‌های‌تان ضایع نشود.

استفاده از نرخ ساعتی، مشتری شما را وادار می‌کند تا برای زمان ارزش قائل شود و کارهایی که باید انجام دهید را به طور مرتب به شما گوشزد کند، زیرا هر ساعت که بگذرد، مشتری باید پول بیشتری به شما پرداخت کند.

اگر با شرکتی برخورد کردید که مدام از شما گزارش‌کار می‌خواهد و جزئیات برایش مهم است، بهتر است که از نرخ ساعتی استفاده کنید.

حتی اگر با نرخ پروژه‌ای کار می‌کنید، در صورتی که مشتری از شما بیشر از ۲ گزارش‌کا می‌خواهد، می‌توانید به قرارداد خود نرخ ساعتی را برای گزارش‌های اضافه استفاده کنید. همیشه لازم نیست در مورد انتخاب روش پرداخت نگران باشید. گاهی می‌توانید از هر دو روش نرخ گذاری استفاده کنید!

بیشتر بخوانید: راهنمایی ضروری برای تعریف یک شاخص کسب و کار موثر و کارآمد

چه موقع از نرخ پروژه‌ای استفاده کنیم؟

با این که نرخ ساعتی در بین فریلنسرها معمول‌تر است، اما فریلنسرهای حرفه‌ای گاهی برای‌شان سخت است که به مشتری بگویند، مثلا برای هر ساعت ۷۵ دلار کار می‌کنند، حتی اگر کاری که انجام می‌دهند، بسیار با کیفیت باشد. کار با کیفیتی که در زمان کوتاه به مشتری تحویل داده می‌شود، باید پاداش بگیرد، نه این که ارزش‌ آن به خاطر نرخ ساعتی پایین بیاید.

نرخ ساعتی و پروژه ای
نرخ ساعتی و پروژه ای

برای پروژه‌هایی که سود زیادی به مشتری می‌رساند، باید از نرخ پروژ‌ه‌ای استفاده شود.

بطور مثال کسی که در مورد سئو به عنوان فریلنسر مقاله می‌نویسد، بسیاری از سایت‌ها با استفاده از این مقاله‌ها در جست‌وجوی گوگل شناخته می‌شوند و از آن سود می‌کنند. به جای این که حقوق این فریلنسر با ساعت‌هایی که کار کرده پرداخت شود، باید با احتساب سودی که مشتری از کار این فریلنسر کرده است، حقوق وی پرداخت شود.

استفاده از نرخ پروژه‌ای برای پروژه‌هایی که نیاز به مهارت و انجام مراحل زیادی دارند، مناسب است. با این کار لازم نیست که هر مرحله را برای مشتری توضیح دهید.

در این پروژه‌ها، استفاده از نرخ پروژه‌ای کار را برای شما هم راحت‌تر می‌کند. قبل از شروع کار می‌توانید برای هر مرحله از پروژه، با توجه به مهارت‌هایی که لازم است تا آن مرحله انجام شود، می‌توانید برای هر مرحله نرخ جداگانه‌ای تعیین کنید.

بعد از این که به تعیین نرخ برای هر مرحله عادت کردید، می‌توانید به کارفرمایان پیشنهادات کاری خود را بفرستید و با توجه به قیمت‌هایی که قبلا روی کارهای‌تان می‌گذاشتید، نرخ‌های قابل قبول و منطقی را به آن‌ها ارائه دهید.

برای پروژه‌هایی که مشابه آن‌ها را در گذشته انجام داده‌اید، استفاده از نرخ پروژه‌ای مناسب است.

بعد از این که روش انجام دادن یک پروژه را به خوبی یاد گرفتید، یک نرخ ثابت را برای پروژه‌های مشابه آن در نظر بگیرید و همیشه از آن استفاده کنید. با این کار، هم عملکرد شما در انجام پروژه‌ها بهتر خواهد شد و هم مشتریان بیشتری پیشنهادات کاری شما را قبول می‌کنند.

جمع بندی

بهترین و موفق‌ترین فریلنسر کسی است که از ترکیبی از این دو روش نرخ گذاری استفاده کند. برای پروژه‌هایی که زمان شروع و پایان آن‌ها مشخص است، مانند ساخت وبسایت، نوشتن مقاله و یا طراحی بروشور، نرخ پروژه‌ای بسیار خوب عمل می‌کند. برای پروژه‌هایی که به نگهداری و تعمیر مربوط‌ هستند و مشخص نیست چه مواقعی پیش می‌آیند، مانند ویرایش، تغییر در وبسایت و یا کارهایی که اضافه بر قراردادی که با مشتری نوشتید، نرخ ساعتی مناسب است.

منبع: designshack.net

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *