لینکدین چیست و چرا باید عضو آن باشید؟
شاید شما اسم لینکدین (LinkedIn) را از همکارتان در محل کار خود یا اینکه از همکلاسیهای خود در مدرسه یا از دوستانتان که در جستجوی شغل جدید هستند، شنیده باشید. حال میخواهیم بدانیم که لینکدین چیست؟ به عبارت ساده، لینکدین یک شبکه اجتماعی برای متخصصان است. مانند شبکهی اجتماعی فیس بوک برای حرفهی شما است.
امروزه علیرغم اینکه لینکدین یکی از محبوبترین پلتفرمهای اجتماعی است، بسیاری از مردم هنوز نمیدانند که قرار است از آن به چه منظوری استفاده شود یا اینکه چگونه میتوانند از حضور خود در لینکدین بهره ببرند. در اینجا همهی گزینههایی که شما باید در مورد آنچه که این پلتفرم بی نظیر ارائه میدهد بدانید، ذکر شده است.
در این مطلب میخوانید:
معرفی مختصر لینکدین
مهم نیست که شما مدیر بازاریابی یک شرکت بزرگ هستید یا صاحب کسب و کاری هستید که فروشگاه کوچک محلی را اداره میکند یا حتی دانشجوی سال اول کالج هستید که بعد از فارغ التحصیلی به دنبال اولین شغل خود میباشد، لینکدین برای هر شخص و هر کسی که زندگی حرفهای خود را جدی میگیرد با ایجاد جستجوی فرصتهای جدید برای رشد کسب و کار و ارتباط با دیگر متخصصان بهترین گزینه را ارائه میدهد.
میتوانید لینکدین را به عنوان معادل پیشرفتهای از رویدادهای سنتی در نظر بگیرید، که معمولا اشخاص در آنها شرکت کرده به صورت حضوری با سایر متخصصان ملاقات میکنند. در این رویدادها کمی در مورد کسب و کارشان صحبت کرده و کارتهای ویزیت خود را مبادله میکنند. این شبکهی اجتماعی مانند حالت مجازی رویدادهای بزرگ کسب و کار است.
بیشتر بخوانید: راهنمایی ضروری برای تعریف یک شاخص کسب و کار موثر و کارآمد
در لینکدین، با افزودن اشخاص به عنوان ارتباطات (connections)، شبیه به نحوهی درخواست دوستی در فیس بوک، با مردم ارتباط برقرار میکنید. از طریق پیام خصوصی (یا اطلاعات تماس در دسترس) مکالمه کرده و تمام تجربه و دستاوردهای حرفهای خود را در یک پروفایل منظم برای نمایش در اختیار کاربران قرار میدهید.
لینکدین از نظر چیدمان و ارائه ویژگیهای گسترده به فیس بوک شباهت بسیاری دارد. این ویژگیها به دلیل اینکه از حرفهایها پشتیبانی میکنند، تخصصیتر هستند، اما به طور کلی اگر میدانید چگونه از فیس بوک یا هر شبکه اجتماعی مشابه دیگری استفاده کنید، لینکدین تا حدودی با این شبکههای اجتماعی قابل مقایسه است.
لینکدین برای چه کسانی مناسب است؟
لینکدین یک شبکه اجتماعی است که به طور خاص برای ارتباط حرفهایها و مشاغل تجاری ایجاد شده است. بیش از ۶۵ میلیون متخصص برای رشد و توسعهی مشاغل خود از لینکدین استفاده میکنند. لینکدین بر خلاف دیگر شبکههای اجتماعی بر روی ایجاد روابط استراتژیک تمرکز دارد. بنابراین، تعداد پیوندها نسبت به کیفیت آنها از اهمیت کمتری برخوردار است.
به نظر می رسد که استفاده از لینکدین برای چهار گروه اشاره شده در زیر مناسب باشد:
کارجویان
اگر تحصیلات و تجربه کاری مناسبی داشته باشید و همچنین دوست داشته باشید تا در مسیر شغلی موردعلاقهتان قدم بردارید، آسانترین روش این است که از طریق لینکدین شغل مناسب را بیابید. معمولا پس از ایجاد پروفایل حرفهای خود در لینکدین، میتوانید نوتیفیکیشن ایمیل خود را برای دریافت اعلانهای مربوط به مشاغل پیشنهادی تنظیم کنید.
ساخت پروفایل برای دانشجویان و دانش آموزانی که به دنبال کار پاره وقت هستند نیز مفید است. دانش آموزان و کارجویان میتوانند به محض ورود به حساب کاربری خود، اعلانهای مربوط به کارهای پیشنهادی را در صفحه اصلی خود مشاهده کنند. لینکدین همچنین ویژگیای را ارائه میدهد که از طریق آن میتوانید از افراد دیگر بخواهید تا برای شما توصیهنامه ایجاد کنند. افرادی که تعداد بیشتری توصیهنامه دارند، شانس زیادی برای جلب توجه کارفرمایان خواهند داشت.
استخدام کنندگان
لینکدین ابزاری فوق العاده قدرتمند برای منابع استخدامی است، اما با وجود میلیونها پروفایل برای بررسی، میتواند به سیاهچالهای تبدیل شود. استخدام کنندگان از جستجوهای فیلتر شده برای یافتن نامزدهای مناسب استفاده میکنند. لینکدین همچنین ابزارهایی مختص به استخدام کنندگان اراﺋه میکند که یافتن موارد مناسب برای استخدام را آسانتر می سازد.
فروشندگان
با توجه به این که در لینکدین به راحتی میتوان با شرکتها، مخاطبین و افراد مرتبط با مشاغل، ارتباط برقرار کرد، بنابراین بهترین مکان برای ابراز وجود است. این پلتفرم به منابع شغلی، اخبار صنعت، و مکانی برای خریدارانی تبدیل شده است که به دنبال راه حل هستند. همچنین مردم به طور فعال از لینکدین برای یادگیری استفاده میکنند و این باعث میشود صحبت با مشتریان و خریداران بالقوه بسیار آسانتر شود و در هنگام فروش، ارتباطاتی بین فردی به وجود آید. در حالی که فروش در شبکههای اجتماعی برای اکثر رسانههای اجتماعی مهم است، لینکدین به راحتی در صدر لیست بهترینها قرار دارد.
اشخاصی که به دنبال شبکه سازی هستند
شبکه سازی (Networking) یک استراتژی شگفت انگیز و اثبات شده برای برقراری ارتباط با افراد یا گروههای کاری متناسب با کسب و کار شما است و این شبکهسازی میتواند روزه به روز به شناختهتر شدن کسب و کارتان کمک بسزایی کند. برای اینکار دیگر لازم نیست منتظر رویداد بعدی در شبکه محلی خود باشید.
لینکدین با بیش از ۴۶۷ میلیون کاربر روش شبکهسازی را کاملا تغییر داده است. با استفاده از لینکدین، میتوانید در هر زمان و هر مکانی به راحتی و از طریق لپ تاپ یا تلفن همراه خود به شبکهسازی بپردازید و همچنین این پلتفرم امکان ارتباط با بزرگترین نامها در کسب و کار و صنعت شما را که قبلا هرگز فرصتی برای ملاقات حضوری نداشته اید، فراهم میکند.
علاوه بر این زیر گروههای اراﺋه شده در این مقاله، کلیه افرادی که نیاز دارند تا اطلاعات حرفهای خود را به صورت رزومه برای اشتراک گذاری در انواع پلتفرمهای شبکههای اجتماعی ارائه کنند، لینکدین مکانی مناسب است.
ویژگیهای اصلی لینکدین
در اینجا برخی از ویژگیهای اساسی که این شبکه تجاری ارائه میدهد و نحوه طراحی آنها برای استفادهی حرفهایها را بیان میکنیم.
صفحه اصلی: هنگامی که به لینکدین وارد شوید، صفحه نخست، منبع خبری شما است، پستهای اخیر که از ارتباطات شما با سایر متخصصان و صفحات شرکتها است را میتوانید از این صفحه دنبال کنید.
نمایه: نمایه شما شامل نام، عکس، مکان شما، شغل و موارد دیگر را شامل میشود. در زیر آن، میتوانید بخشهای مختلفی مانند خلاصه کوتاهی از کسبوکارتان، تجارب کاری، آموزشی و سایر بخشها را به طور مشابه با نحوه ایجاد رزومه سنتی یا CV تنظیم کنید.
شبکهی من: در اینجا لیستی از تمام حرفهایهایی که اکنون در لینکدین با آنها در ارتباط هستید را خواهید یافت. اگر نشانگر ماوس خود را روی گزینهی option در منوی بالا حرکت دهید، میتوانید تعدادی گزینهی دیگر را نیز مشاهده کنید که به شما امکان میدهد مخاطبین دیگری را اضافه کنید. سعی کنید افرادی را به لیست خود اضافه کنید که آنها را میشناسید یا اینکه فارغ التحصیل رشتهی تخصصی شما باشند.
مشاغل: هر روزه انواع مختلفی از لیستهای مشاغل توسط کارفرمایان در لینکدین ارسال میشود و این سایت بر اساس اطلاعات فعلی شما از جمله موقعیت مکانی و ترجیحات شغلی که میتوانید آنها را بطور اختیاری تکمیل کنید برای دریافت لیستهای شغلی مناسبتر، مشاغل خاصی را به شما توصیه میکنند.
علایق: علاوه بر ارتباط با متخصصان، میتوانید علایق خاص خود را نیز در لینکدین دنبال کنید. اینها میتوانند شامل صفحات شرکتها، گروههایی با توجه به موقعیت مکانی یا علاقه شما باشند. پلت فرم SlideShare لینکدین برای انتشار اسلاید و پلتفرم Lynda برای اهداف آموزشی است.
بیشتر بخوانید: چرا شرکت ها و دانشگاه ها باید همکاری های طولانی مدت داشته باشند؟
آشنایی با ویژگیهای دیگری از لینکدین
نوار جستجو: لینکدین دارای ویژگی جستجوی قدرتمندی است که به شما این امکان را میدهد تا نتایج جستجوی خود را مطابق با چندین فیلد مختلف و قابل تنظیم، فیلتر کنید. در کنار نوار جستجو روی گزینهی “Advanced” کلیک کنید تا متخصصان، شرکتها، مشاغل و سایر موارد خاص را پیدا کنید.
پیامها: هنگامی که میخواهید مکالمهای را با یک متخصص دیگر شروع کنید، میتوانید با ارسال پیام خصوصی از طریق لینکدین این کار را انجام دهید. همچنین میتوانید در ضمن مکالمه، ضمیمههایی شامل عکس و موارد دیگر را نیز اضافه کنید.
اعلانها: لینکدین مانند سایر شبکههای اجتماعی، دارای ویژگی اعلان یا نوتیفیکیشنها است که به شما امکان میدهد تا هنگامی که توسط کسی تأیید شدهاید، دعوت شدهاید که به رویدادی بپیوندید یا از انتشار پستی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید، باخبر شوید.
دعوت نامههای درحال انتظار (Pending Invitations): هنگامی که متخصصان دیگر از شما دعوت میکنند تا با آنها ارتباط برقرار کنید، دعوت نامهای دریافت خواهید کرد که باید آن را تایید کنید.
اینها اصلیترین ویژگیهایی است که در هنگام ورود به سایت لینکدین و ثبت یک حساب کاربری اصلی با آن مواجه خواهید شد. با اینحال میتوانید با کاوش در این شبکهی اجتماعی برخی از جزئیات و گزینههای تخصصیتر را نیز بیابید. حتی ممکن است متوجه شوید که علاقه مند به استفاده از خدمات بازرگانی لینکدین و یا حساب کاربری پرمیوم هستید. این خدمات به کاربران امکان ارسال شغل، استفاده از گزینهی استعدادیابی، تبلیغات و گسترش استراتژی فروش را میدهد.
بیشتر بخوانید: چه زمانی فرسودگی شغلی حاکی از آن است که باید شغل تان را ترک کنید؟
پروفایل حرفهای لینکدین
در حال حاضر لینکدین بیش از 300 میلیون کاربر دارد و تعداد کاربران این شبکه اجتماعی، روز به روز در حال افزایش است. پس احتمالا باید بدانید که لینکدین جایی است که میتوانید شهرت و اعتبار حرفهایتان را در جهت پیشرفت در حوزه کار و حرفه خود، مدیریت کنید. ساخت یک پروفایل حرفهای لینکدین بسیار ضروری است. اما چطور؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال، حتما ادامه این مقاله را مطالعه کنید.
چگونه یک پروفایل حرفهای لینکدین داشته باشیم؟
با در نظر گرفتن چند ترفند ساده و کاربردی، میتوانید یک پروفایل حرفهای لینکدین بسازید.
عکس حرفهای پروفایل
اولین و مهمترین گام برای داشتن یک پروفایل حرفهای لینکدین، قرار دادن یک عکس از خودتان است که کیفیت و زاویه خوبی داشته باشد و در صورت امکان، توسط یک عکاس حرفهای گرفته شده باشد. یک عکس با نمای خوب و با پس زمینه ساده سفید، بسیار عالی است. یادتان باشد لبخند زدن هیچ اشکالی ندارد!
هدلاین
بخش هدلاین که در بالای پروفایل لینکدین قرار دارد، توضیح یک خطی است و به کاربران لینکدین نشان میدهد، شما چه کسی هستید. به همین دلیل باید از این فضای محدود چند خطی، نهایت بهره را ببرید.
درباره من
بخش درباره من در واقع جایی است که شما وقت بیشتری را صرف درج جزئیاتی مثل اینکه چه کسی هستید و چه کاری انجام میدهید، خواهید کرد. این قسمت فرصت فوقالعادهای برای به نمایش گذاشتن تواناییهای ارزشمند، مهمترین دستاوردها، علایق و نقاط قوت و شخصیتتان را فراهم میکند. هنگام نوشتن متنی درباره خودتان، از به کار بردن اصطلاحات کلیشهای مانند خلاق، متخصص و امثال اینها، که توسط اکثر افراد استفاده میشوند، خودداری کنید، و همانطور که شما منحصر به فرد هستید، این قسمت از پروفایل لینکدین شما هم باید منحصر به فرد باشد.
تجارب کاری
داشتن تجربه از دید مدیران کسب وکارها، جز فاکتورهای مهم به حساب میآید. این بخش، برگ برنده رزومه شماست. پس از رابط بزرگتر و تعاملیتری که لینکدین در اختیارتان قرار داده است، نهایت استفاده را ببرید. با بهره گیری و استفاده از ابزار چند رسانهای، آپلود پستهای وبلاگی و پروژههایی که حس میکنید به بهبود پروفایلتان کمک میکنند، تجربیاتتان را ملموستر به نمایش بگذارید.
استثنائا از اول شخص استفاده کنید
نباید در رزومه خود از اول شخص استفاده کنید، اما انجام این کار در لینکدین خوب هم هست. مثلا بنویسید: من یک مدیر توسعه مشتاق هستم که سال قبل برای خیریههای سرطان 400000 دلار جمع کردم و از نوشتن جملهای مانند، جک استیون یک مدیر توسعه مشتاق است که… خودداری کنید.
یک شغل برای خودتان درج کنید، حتی اگر بیکار هستید
اگر فقط فعالیتهای قبلیتان که در بخش تجربیات وارد کردهاید، را ذکر کنید و در حال حاضر کاری برای انجام دادن نداشته باشید، احتمالا در اکثر جستجوها نادیده گرفته خواهید شد. چرا؟ چون اکثر کارفرمایان و استخدام کنندگان، به طور انحصاری از کادر عنوان فعلی برای جستجوی کاندیداها (مثلا طراح گرافیک) استفاده میکنند، پس اگر شغلی زا درج نکرده باشید، هنگام جستجوی کارفرمایان برای یافتن نیروی کار، نام شما ظاهر نخواهد شد.
درخواست توصیه نامه در لینکدین
وقتی کسی میگوید شما پروژه را عالی انجام دادهاید، از آن شخص بخواهید یک شات از کامنت خود بگیرد و با نوشتن یک یا چند جمله، از کارتان تعریف و شما را به سایرین توصیه کند. نظرات و توصیههای عمومی و کلیشهای مانند کار با تو فوقالعاده بود. جندان جذاب و موثر نیستند، اما درج کردن نظرات خاصی، مانند کمکهای تو در این پروژه باعث شد که تا خیلی از برنامه اصلیمان جلوتر بیفتیم، نقاط قوت شما را به صورت واقعی نشان خواهد داد و شما را به داشتن یک پروفایل حرفهای لینکدین نزدیکتر خواهد کرد.
حداقل با 50 نفر در شبکه لینکدین ارتباط باشید
ارتباط داشتن با کمتر از 50 نفر در لینکدین، به کارفرمایان و استخدامکنندگان سه چیز را نشان میدهد. اول اینکه شما انسان منزوی هستید و تعداد افراد کمی را میشناسید. دوم، شما نسبت به برقراری ارتباط با دیگران بدبین هستید و سوم، از تکنولوژی و رسانههای اجتماعی میترسید. هیچکدام از این موارد خوب نیستند، پس سعی کنید ارتباطات خود را در لینکدین، به طرز صحیحی و موثری، گسترش دهید.
اهمیت هشتگها در لینکدین
پس از اینکه پروفایل حرفهای لینکدین خود را کامل کردید، باید دسترسی به آن را آسان و امکانپذیرتر کنید، که هشتگها این کار را برایتان انجام میدهند.
چطور از هشتگها در لینکدین استفاده کنیم؟
- از هشتگها در پروفایل لینکدین، مخصوصا بخش درباره من یا هدلاین استفاده کنید.
- هنگام آپدیت یک استاتوس، از هشتگهای مرتبط استفاده کنید.
- در مقالات لینکدین پلاس، هم از هشتگ بهره ببرید.
- اگر شرکت یا مجموعهای دارید، در صفحه مربوط به آن هم از هشتگ غافل نشوید.
- در بخش کامنتهای استاتوس دیگران، هشتگ به کار ببرید.
- در پستهای مربوط به حوزه کسب و کارتان هشتگهایی که معروف و پرکاربرد هستند، را رصد کرده و حتما به کار ببرید.
- از قواعد مربوط به استفاده از هشتگها در لینکدین پیروی کنید؛ مثلا نباید از فاصله و علائم نگارشی در تایپ هشتگ استفاده کرد، چون باعث کار نکردن یا تغییر در معنای آن میشود.
- اگر پروفایلتان عمومی است که هیچ، اما اگر خصوصی است، باید پستها یا مقالات خود را عمومی کنید تا هشتگها به درستی کار کنند. در غیر اینصورت، پستها و مقالات شما برای جامعه آنلاین کاربران لینکدین، در هشتگهایی که مشمول آن هستید، قابل دسترس نخواهد بود.
از لینکدین برای چه کارهایی میتوانید استفاده کنید؟ (به عنوان یک فرد)
اکنون میدانید که لینکدین چه گزینههایی را ارائه میدهد و چه نوع افرادی از آن استفاده میکنند، اما احتمالا ایده خاصی برای چگونگی شروع استفاده از آن به شما ارائه نشده است. در حقیقت، بسیاری از کاربران یک حساب کاربری ایجاد کرده و سپس آن را رها میکنند زیرا هیچ تصوری از نحوه استفاده از لینکدین ندارند.
نکات استفاده لینکدین برای مبتدیان
با همکاران قدیمی تماس بگیرید. شما میتوانید از بخش (My Network) شبکهی من برای پیدا کردن همکاران، معلمان، افرادی که با آنها به مدرسه رفتهاید و هر کس دیگری که فکر میکنید ارزش حضور در شبکه اجتماعی حرفهای شما را دارد، استفاده کنید. برای همگام سازی مخاطبین خود با لینکدین کافی است ایمیل خود را وارد یا وصل کنید.
از نمایه خود به عنوان رزومه استفاده کنید. نمایهی لینکدین شما اساسا یک رزومه کامل (و تعاملی) را ارائه میدهد. در هنگام درخواست شغل میتوانید آن را به عنوان پیوند در ایمیل یا نامهی خود درج کنید. برخی از وب سایتهای کاریابی این امکان را فراهم میکنند تا از طریق حساب کاربری خود در لینکدین به سایتشان وارد شده و تمام اطلاعاتتان را وارد کنید. اگر نیاز به ساخت رزومه در خارج از لینکدین دارید، برنامههای دیگری برای آن وجود دارد.
در بین مشاغل جستجو کنید. به یاد داشته باشید که لینکدین یکی از بهترین مکانها برای جستجوی پستهای شغلی بصورت آنلاین است. هرچند که در مورد مشاغل مورد نظر شما از طرف لینکدین توصیههایی دریافت خواهید کرد، اما همیشه میتوانید از نوار جستجو نیز برای جستجوی موقعیتهای خاص استفاده کنید.
موارد دیگر استفاده لینکدین
متخصصان جدید را یافته و با آنها ارتباط برقرار کنید. البته بسیار خوب است که با همکاران قدیمی تماس داشته باشید یا اینکه با همه افراد محل کار فعلی خود که در لینکدین حضور دارند ارتباط برقرار کنید. اما نکتهی بهتر این است که شما این فرصت را دارید تا متخصصان جدید در حوزهی کاری خود را بصورت محلی یا بین المللی بیابید. این متخصصان ممکن است با راهکارهای حرفهای خود بتوانند شما را در پیشبرد اهدافتان راهنمایی و کمک کنند.
در گروههای مربوط به حیطهی کاری خود عضو شوید. یک راه عالی برای دیدار با متخصصان جدید و برقراری ارتباط با آنها، پیوستن به گروهها بر اساس علایق یا حرفهی فعلی شما است. اعضای دیگر گروه ممکن است آنچه را که شما ارائه میکنید دوست داشته باشند و بخواهند که با شما ارتباط برقرار کنند.
در مورد آنچه که میدانید بنویسید. بستر انتشار بسیار خاص لینکدین به کاربران اجازه میدهد تا پستهایی در مورد حرفهی خود منتشرکرده و فرصتی برای خواندن مطالب خود توسط هزاران نفر را کسب کنند. این پستهای منتشر شده همچنین در پروفایل شما نمایان میشوند، که باعث افزایش اعتبار شما در زمینههای مرتبط با تجربه حرفه ای شما خواهد شد.
منابع: www.business.com, lifewire, hackernoon.com, everyonesocial.com, careerup.com
پاسخها