راه اندازی استارتاپ موفق | چگونه یک استارتاپ موفق را شروع کنیم؟

راه اندازی استارتاپ
نویسنده: فاطمه زنبیلی
آخرین بروزرسانی: ۱۳۹۹/۰۳/۲۳

بسیاری از افراد برای کسب درآمد و آغاز کسب و کار خود، بارها تصمیم به راه اندازی استارتاپ گرفته‌اند، اما راه اندازی یک استارتاپ موفق، هیچگاه آسان نبوده و لازم است تا مراحل مختلفی را برای راه اندازی استارتاپ خود طی کنید. در این مطلب، به شما آموزش دهیم که چگونه استارتاپ حرفه‌ای خود را راه‌اندازی و شروع کنید.

یک سفر ذهنی جهت راه اندازی استارتاپ

در این مرحله شما باید در معرض یک طوفان فکری قرار بگیرید و در ذهن خود، کارهای مختلفی که می‌توانید انجام بدهید را ساخته و پرورش دهید و در آینده‌ای که قصد رسیدن به آن را دارید، زندگی کنید. این مرحله، یک فرایند ذهنی است و همان‌طور که می‌دانید موفقیت از ذهن شما شروع می‌شود، پس سعی کنید تا روحیه موفقیت را در خود پرورش دهید.

استارتاپ موفق

ایده و تیم سازی

پس از اینکه روحیه شروع و راه اندازی استارتاپ در ذهن و روح شما شکل گرفت، وقت آن است تا با یک ایده خوب، کار خود را آغاز کنید. این مرحله، اصطلاحاً مرحله کاشت نامیده می‌شود و شما باید در آن اقدام به نیازسنجی در بازار، شناخت رقبا و تحلیل بازار کنید، تا بتوانید به خوبی، یک ایده مناسب را برای آغاز کسب و کار خود انتخاب کنید.
بررسی کنید و ببینید که استارتاپ‌های مشابه در زمینه ایده شما، برای رسیدن به موفقیت چه کارهایی را انجام دادند و سعی کنید تا با توجه به محل زندگی خود چالش‌ها و فرصت‌ها را به درستی تشخیص دهید تا بتوانید با استفاده از این فرصت‌ها، رشد کسب و کار خود را افزایش داده و سرعت فرآیند راه اندازی استارتاپ‌تان را بالا ببرید.

پس از اینکه ایده خود را پیدا کردید، وقت آن است تا یک تیم کوچک را ایجاد کنید و افراد مختلفی را استخدام کنید. این مرحله، یکی از مهم‌ترین چالش‌های شما در طول راه اندازی استارتاپ است که می‌توانید در رابطه با آن مطالب گوناگونی را مطالعه کنید، تا این کار را به نحو احسن انجام دهید.

بیشتر بخوانید: ۴ روش ایجاد یک تیم خلاق و پویا

ایجاد نمونه اولیه

پس از تیم سازی، وقت آن رسیده تا یک نمونه اولیه از ایده خود به وجود بیاورید. کارهایی که پیش از ایجاد یک نمونه اولیه باید انجام بدهید، انتخاب یک نام برای طرح خود و نوشتن یک طرح کسب و کار یا بیزینس پلن (Business Plan) است.

در این مرحله، می‌توانید به دنبال پیدا کردن سرمایه‌گذار نیز باشید، ولی تا پیش از ایجاد یک نمونه اولیه، شانس بسیار کمی برای پیدا کردن یک سرمایه گذار خواهید داشت. پس سعی کنید تا یک نمونه ساده و ابتدایی از هدف خود را به وجود بیاورید.

مرحله بازتولید

پس از اینکه نمونه اولیه از محصول یا خدمات خود را تولید کردید، وقت آن است تا اقدام به جذب سرمایه کنید و پس از جذب سرمایه برای استارتاپ خود، وقت آن است تا ایده خود را بازتولید کنید.

بازتولید یعنی با افراد متخصص مشورت کنید، جنبه‌های مختلف کار خود را بررسی کنید و ایرادات نمونه اولیه را تشخیص دهید. سپس نقاط قوت آن را به خوبی پیدا کنید و اقدام به تولید یک محصول جدیدتر و بهتر کنید.

تبلیغات و بازاریابی جهت راه اندازی استارتاپ

پس از اینکه توانستید محصول خود را تولید کنید، وقت آن است تا برای محصول یا خدمات خود تبلیغات انجام دهید. همکاری با آژانس‌های بازاریابی، توجه به شیوه‌های مختلف بازاریابی و جذب مشتری، می‌تواند از جمله کارهایی باشد که در این مرحله باید به آن‌ها توجه کنید.

 مراحل راه اندازی استارتاپ موفق

گسترش تیم

هیچ تیم و هیچ استارتاپی، به هیچ عنوان کامل نیست و هیچ وقت نمی‌توان آن را در بهترین حالت ممکن و بهره وری ۱۰۰ درصد در نظر گرفت. به همین دلیل، نیاز است پس از اینکه محصول خود را تولید کرده و آن را به بازار ارائه و فرآیندهای مختلف تبلیغات را بر روی آن اعمال کردید، اقدام به گسترش تیم خود کنید.

بی‌شک حالا میدانید که در تیم خود چه مسئولیت‌های جدیدی را باید اضافه کنید و چه مسئولیت‌هایی را حذف کنید. به طور کلی، متوجه خواهید شد که نیاز به چه اشخاص جدیدی دارید و پس از نوشتن یک نقشه کلی از وظایف تیم خود، می‌توانید برخی از نیروهای خود را تعدیل کنید.

توجه داشته باشید که فرآیند استخدام و گسترش تیم به هیچ عنوان تمام نمی‌شود و شما همواره باید این کار را تکرار کنید تا بتوانید نیروهای ضعیف خود را با افراد حرفه‌ای و جدید جایگزین کنید. این کار به رشد کسب و کار شما کمک می‌کند و یکی از مهم‌ترین گام‌های راه اندازی استارتاپ محسوب می‌شود.

راه اندازی استارتاپ موفق

مشاوره برای راه اندازی استارتاپ

شاید در این مرحله احساس کنید که شما به نتیجه مورد نظر خود رسیده و توانسته‌اید یک استارتاپ موفق را راه‌اندازی کنید، ولی باید گفت که راه اندازی استارتاپ یک پروسه سخت بوده و موفق نگه داشتن آن کار بسیار سخت‌تری است. برای اینکه استارتاپ خود را همیشه در نقطه اوج نگه دارید، باید با مطالعه، مشاوره و ارتقاء استارتاپ خود، به کسب و کارتان انرژی و جان تازه‌ای ببخشید.

یکی از مهم‌ترین علت‌های شکست استارتاپ‌های مختلف، فراموش کردن این مرحله است. زیرا آن‌ها فکر می‌کنند که پس از رسیدن به یک موفقیت نسبی، کارشان به اتمام رسیده است. ولی باید گفت که اگر در شروع کسب و کار شما ۱۰۰ رقیب مثل خودتان داشتید، حالا که به موفقیت رسیده‌اید، شاید رقبای شما کمتر شده باشد ولی به همان اندازه، قدرت آن‌ها افزایش پیدا کرده است و به همین دلیل نیاز است تا سخت‌تر از قبل تلاش کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه شغل مشاوره کسب و کار را شروع کنیم؟ [ راهنمای کامل ]

اشتباهات استارتاپ‌های شکست خورده

استارتاپ‌های شکست خورده، اشتباهات مختلفی انجام می‌دهند، که باعث می‌شود تا از موفقیت دور شوند. عدم توجه به بازار هدف، یکی از این اشتباهات است. صاحبان استارتاپ‌ها، بدون هیچ تحقیقی و با عجله بسیار زیاد، اقدام به ایجاد استارتاپ خود می‌کنند ولی با انتخاب بازار اشتباه، سرمایه و وقت خود را هدر می‌دهند.

کمبود بودجه، مشکل دیگر استارتاپ‌ها است. به هر اندازه که بتوانید سریع‌تر بودجه بدست بیاورید، به همان اندازه فعالیت‌ها و فرآیندهای شما با سرعت بیشتر و بهتری جلو می‌رود.

انتخاب تیم نادرست، مشکل دیگر استارتاپ‌های شکست خورده است. اگر شما یک تیم متخصص فعال و با انگیزه نداشته باشید، چگونه انتظار دارید که استارتاپ شما به موفقیت برسد و بتوانید اقدام به راه اندازی استارتاپ حرفه‌ای خود کنیم؟

سخن پایانی

در این مطلب، شما را با نحوه راه اندازی استارتاپ موفق آشنا کردیم و مراحلی که برای ایجاد یک استارتاپ لازم است که طی کنید، را بررسی کردیم و در انتها نیز به اشتباهات استارتاپ‌های شکست خورده، نگاهی انداختیم. امیدواریم که این مطلب و نکات ذکر شده در آن، برای‌تان مفید واقع شده باشد.

مطالب پیشنهادی:

کتاب انسانیت (HumanKind): یک کتاب الهام بخش برای تغییر دنیا

کتاب انسانیت (HumanKind): یک کتاب الهام بخش برای تغییر دنیا

من همیشه بر این باور بوده‌ام که مهربانی بهترین شاخص زیبایی است. برای اثبات این موضوع تنها کافی است که مادربزرگم را مثال بزنم. بخشنده، معلم و فهیم، او تا زمانی که در سن 84 سالگی دار فانی را وداع گفت هر سه ویژگی را با هم داشت و بدون شک بسیار زیبا بود. او با چشمانش...

بهترین استراتژی‌های مدیریت فروش موفق

بهترین استراتژی‌های مدیریت فروش موفق

شما به عنوان یک مدیر فروش، مسئول هستید تا تیم خود را به سمت اهداف مالی سازمان یا شرکت هدایت کنید و درآمد بیشتری برای مجموعه کاری‌تان ایجاد نمایید. فرآیند مدیریت فروش را می‌توان در سه بخش، طبقه بندی نمود: استراتژی توسعه و پیاده سازی فروش: روشی که تیم شما با استفاده از...

آیا «دستورالعمل محرمانه داستان پیکسار» برای تیم شما هم کار می‌کند؟

آیا «دستورالعمل محرمانه داستان پیکسار» برای تیم شما هم کار می‌کند؟

شاید باور این قضیه برایتان سخت باشد که پیکسار (شرکت آمریکایی معروف ساخت انیمیشن‌های رایانه‌ای)، زمانی یک استارتاپ نامنظم بود. اندرو استنتون، فیلم ساز مبتکر و صاحب شرکتی با افتخار نویسندگی و کارگردانی انیمیشن‌های دیوار E و پیدا کردن نمو (Finding Nemo) است. طبق گفته‌ی...

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در پینترست پین کنید

این را به اشتراک بگذارید