چگونگی مدیریت استرس و فشار و بهره بردن از آن 

چگونگی مدیریت استرس و فشار و بهره بردن از آن 

در نخستین روزهایی که شرکتم را راه انداخته بودم، فشارهای وارد شده از هر طرف، نفس‌گیر و تمام‌نشدنی بودند. در حالی که سعی می‌کردم تمام کارهایم را انجام دهم و در کنار تیمم حضور داشته باشم، نمی‌توانستم در مدیریت استرس و فشار روانی موفق باشم و آرامش خود را حفظ کنم.

کارم به تردستی با توپ شبیه بود و احساس می‌كردم كه هر لحظه ممکن است توپ از دستم رها شود. به نظر می‌رسيد كه بايد به همه چيز خيلى سريع رسيدگي كنم و وقت كافی هم نداشتم. مدام نگران بودم و از خودم می‌پرسيدم كه آيا امروز به كارمندانم به اندازه‌ كافی رسیدگی كرده‌ام و در کنارشان بوده‌ام؟ آيا تصميماتی كه هفته‌ گذشته گرفتم، تصميمات درستی بودند؟ آيا بايد بيشتر كار كنم؟

تعجبی ندارد كه اين حلقه‌ بی‌پايان از اضطراب و آشفتگی، لحظات مرا از ترس و وحشت پر كرده بود و به عملكرد روزانه‌ام آسيب وارد كرده بود. هميشه احساس می‌كردم كه توانايی مدیریت استرس و فشار را ندارم و هر چقدر عصبی‌تر می‌شدم كمتر موفق می‌شدم کارهایم را به سرانجام برسانم و اين روند ادامه داشت.

ممكن است كه فكر كنيد فقط در ابتدای كار، وقتی ‌كه در حال شروع هستيد، شرايط سخت است. اما می‌توانم به شما بگويم كه در طول سال‌ها، از زمانی كه كارمان را با يك گروه كوچک شروع كرده‌ايم تا كنون كه شركتمان بيش از 140 كارمند دارد و در جهان ميليون‌ها كاربر دارد، مشكلات و فشارهای كاری من كم نشده است. آنچه تغيير كرده است نحوه‌ برخورد من با اين مشكلات و مدیریت استرس و فشارها بوده است. آموخته‌ام كه اين سختی‌ها هميشه بخشی از زندگی روزانه‌ ما خواهند بود، اما دلیلی ندارد كه ما را تحت سيطره‌ خود قرار دهند و ما را از انجام کارهایمان بازدارند. با مهار كردن اين فشارها به طور مداوم، می‌توانيم از آنها به نفع خودمان استفاده كنيم.

«بزرگترین سلاح  علیه استرس، توانایی ما در انتخاب یک اندیشه مناسب در مقابل افکار دیگر است»

فشار و سختی كار به معنای استرس نيست

ما غالبا فشار عصبی و استرس را با هم اشتباه می‌گیریم، توجه داشته باشید که فشار عصبی همان استرس نیست. درک ما از استرس اهمیت زیادی دارد. وقتی پای نشخوارهای فکری به میان می‌آید، اولی به دومی (فشار به استرس) تبدیل می‌شود. نشخوارهای فکری در واقع مرور مکرر حوادث و اتفاقاتی است که در گذشته رخ می‌دهند یا در آینده رخ خواهند داد، در حالی که احساسات منفی را هم به آن افکار اضافه می‌کنیم. به عبارت دیگر گرایش ما به «در فکر فرو رفتن» یک عادت است که به سادگی می‌تواند ما را در خود غرق کرده و از پا در بیاورد.

مدیریت استرس و فشار

اگر احساس کنیم کارهایمان بیش از حد زیاد هستند، این موضوع باعث ایجاد استرس شده و در نتیجه توانایی‌های شناختی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این مسئله همچنین ما را مستعد بیمار شدن می‌کند.

اما اگر بتوانیم سطح استرسمان را مدیریت کرده و آن را کاهش دهیم و به فشار محرک، برانگیزاننده و مثبت تبدیل کنیم، می‌توانیم شانس بیشتری داشته باشیم که ایده‌های خلاقانه ارائه دهیم، سطح عملکردمان را بالا برده و طرح‌ها و برنامه‌هایمان را با روش‌های نو اجرا کنیم. اما برای مهار کردن نیرو و توان استرس، باید یاد بگیریم که به سختی‌ها و مشکلات از زاویه‌ دیگری بنگریم. در ادامه به بررسی چند تکنیک می‌پردازم که در طی سال‌ها برای متوقف کردن چرخه نگرانی از آنها استفاده کرده‌ام. برای اینکه به طور مؤثری تغییر کنیم ابتدا باید عقاید و باورهایمان را تغییر دهیم.

بیشتر بخوانید: سه تفکر که به من امید، دیدگاه مثبت، آرامش و توانایی می‌بخشند

دیدگاه خود را تغییر دهید

دیدگاه خود را تغییر دهید

بسیاری از افراد از مشکلات جزئی و ناچیز فاجعه می‌سازند، اما خوب است این موضوع را در نظر داشته باشید که این مشکلاتی که شما اکنون با آنها روبرو هستید، ممکن است سه سال بعد و یا حتی هفته‌ بعد برایتان هیچ اهمیتی نداشته باشند.

وقتی خودتان را اسیر مشکلات و افکار منفی حس می‌کنید، روش‌هایی را که در گذشته برای حل مشکلات به کار می‌برده‌اید را به یاد آورید. حتی بهتر است که آن روش‌ها و راه حل‌ها را برای خودتان بنویسید. تهیه‌ فهرستی از کارهایی که در گذشته برای مدیریت استرس و فشار و غلبه بر مشکلات و چالش‌هایی که در پیش رو داشته اید انجام داده‌اید، به شما کمک می‌کند که با اعتماد به نفس وارد عمل شوید.

بیشتر بخوانید: اجازه ندهید که افکار منفی و مخرب، سازمان شما را در خود غرق کند

زندگی خود را از حالت خودکار خارج کنید

از آنجا که تمام نشخوارهای فکری در طول حالت خودکار رخ می‌دهند، نخستین گام این است که از این حالت خارج و رها شویم. اگر حواستان را جمع کنید و از شر پچ‌پچ‌های ذهنی خلاص شوید می‌توانید روی اکنون (زمان حال) تمرکز کرده و احساس کنید که کنترل اوضاع را بیشتر در دست دارید. با یک پیاده‌روی سریع به خودتان حرکتی بدهید، دست بزنید یا اینکه روی صداهایی که در اطرافتان هستند و می‌توانید بشنوید تمرکز کنید، چیزهایی که در حال حاضر در دسترس‌تان هستند را لمس کنید و بوی آنها را حس کنید. نکته‌ مهم این است که هوشیار باشید و از آنچه که در اطرافتان می‌گذرد کاملا آگاه باشید.

آنچه از همه مهم‌تر است را انتخاب کنید

آنچه از همه مهم‌تر است را انتخاب کنید

اگر از کاه، کوه بسازید، با بزرگ کردن و مهم جلوه دادن مشکلات کوچک، روحیه‌ خودتان را تضعیف می‌کنید. شفافیت و پرهیز از ابهام می‌تواند به ما کمک کند که مفیدتر واقع شویم و وقتی که بتوانیم روی یک موضوع یکتا تمرکز کنیم، کشمکش ذهنی نخواهیم داشت و می‌توانیم انرژی بیشتری برای مقابله با مشکلات و حل آنها داشته باشیم.

به خودتان اجازه‌ استراحت بدهید

آن لاموت (Anne Lamott) نویسنده‌ آمریکایی می‌گوید: “تقریبا اگر انجام هر کاری را برای مدتی کوتاه قطع کنیم، دوباره به کار خواهد افتاد، این موضوع در مورد خود شما هم صادق است.” در شرایطی که کار شما مرتبا دچار وقفه می‌شود، هر نوع فشاری می‌تواند به استرس تبدیل شود. شما می‌توانید برای مدتی به سفر بروید یا اینکه فقط برای چند ساعت در روز همه دستگاه‌هایتان را خاموش کنید،‌ رها کردن موقتی کار برای استراحت، یک امر حیاتی برای سلامت روانی و عملکرد و بازدهی کلی شماست.

بیشتر بخوانید: حل مشکلات با تفریح؛ چگونه مشکلات را به خوبی و در قالب سرگرمی و تفریح حل کنیم؟

آرامش روان و ذهنی

باید آرامش روان و ذهنی مهمترین هدف شما باشد

سلاوا رابین موسس سایت ایندیگوگو می‌گوید: “از نظر من، مدیتیشن به معنای آزاد کردن ذهن‌تان از مشغله‌های فکری روزانه است. اگر در یک سرمایه‌گذاری پولم را از دست بدهم، نباید اجازه دهم این موضوع مرا آزار دهد. این مسئله‌ مهمی نیست و واقعا هیچ اهمیتی ندارد. فقط به راهت ادامه بده و سعی کن فرد خوبی باشی و در بهتر کردن جهان سهیم باشی.”

سوار شدن بر قطار نگرانی‌ها و درخواست‌ها ما را به موفقیت نخواهد رساند. تنها کاری که برایمان می‌کند این است که ما را به ورطه‌ سقوط می‌کشاند. در عوض، کار و زندگی خود را بر محور انجام کارهای خوب، گذراندن اوقات با کسانی که دوستشان دارید و زندگی بدون ترس، استوار کنید. بقیه‌ چیزها را رها کنید. حال را بپذیرید، گذشته را رها کنید و به آینده امیدوار باشید.

منبع: entrepreneur.com

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *