بررسی موردی نشانه های استرس و اضطراب

نشانه‌های استرس و اضطراب

استرس پدیده‌ای طبیعی است که برای تمامی انسان‌ها اتفاق می‌افتد و ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد. شناخت نشانه های استرس و اضطراب، اولین قدم در جهت کنترل این پدیده به شمار می‌آید؛ اما شناخت این نشانه‌ها، ممکن است به آن راحتی که تصور می‌شود هم نباشد. بیشتر افراد، اغلب دچار استرس می‌شوند ولی تا زمانی که دچار اختلال نشوند، متوجه آن نخواهند شد. البته لازم است بدانید که استرس در حالت عادی خود نه تنها مضر نبوده، بلکه برای بدن سودمند هم خواهد بود. در مقابل آن، استرس شدید ممکن است سبب اختلالاتی فیزیکی و ذهنی در فرد شود. پس با ما در بررسی نشانه های استرس و اضطراب همراه باشید.

استرس چیست؟

استرس در واقع پاسخ بدن به شرایط نامناسب (اعم از فرضی و حقیقی) است. زمانی که شما مورد تهدید قرار بگیرید، ماده‎‌ای شیمیایی در بدن شما ترشح می‌شود که شما را وادار به انجام کاری می‌کند تا از آسیب جلوگیری کنید. این پاسخ با نام «استرس» شناخته می‌شود. در طی این پاسخ، ضربان قلب شما افزایش می‌یابد، تنفس سریع می‌شود، عضلات سفت می‌شوند و فشار خون بالا می‌رود. در واقع تمامی این عوامل بدن شما را برای یک پاسخ‌دهی مناسب و جلوگیری از صدمه، آماده می‌کنند.

استرس تفاسیر متفاوتی در میان تمامی افراد دارد؛ به عبارت دیگر، چیزی که سبب استرس در یک فرد می‌شود، ممکن است برای فردی دیگر، بی‌اهمیت جلوه کند. در نتیجه، بعضی افراد در کنترل استرس، موفق‌تر از دیگران عمل می‌کنند. اما همان طور که گفتیم استرس لزوما برای بدن مضر نیست؛ به عبارت دیگر، اگر استرس میزان نرمالی داشته باشد، می‌تواند شما را به انجام وظایف واداشته و همچنین از صدمه دیدن باز دارد. برای مثال، هنگامی که ماشینی در جلوی شما قرار دارد، استرس محرکی است که شما را مجبور به استفاده از پدال ترمز می‌کند. در نتیجه، استرس اگر کنترل شده و در مقدار عادی باشد، نه تنها ضرری برای بدن نخواهند داشت بلکه سودمند نیز خواهد بود.

بیشتر بخوانید: چگونگی مدیریت استرس و فشار و بهره بردن از آن

استرس چیست

نشانه های استرس و اضطراب شامل چه مواردی است؟

استرس قادر است که تمامی ابعاد زندگی شما، از جمله احساسات، رفتارها، توانایی فکر کردن و سلامت جسمی شما را تحت تاثیر قرار دهد. در واقع، هیچ قسمتی از بدن در برابر این پدیده، مصون نخواهند ماند؛ اما از آنجایی که افراد به شکل‌های متفاوتی استرس خود را کنترل می‌کنند، در نتیجه نشانه‌های آن نیز در میان این افراد متفاوت خواهد بود. البته نشانه‌هایی که ممکن است سلامت عمومی فرد را تحت شعاع خود قرار دهند، یکسان خواهند بود. از این رو، هر وقت نشانه‌های ذکر شده در این مقاله را مشاهده کردید، بهتر است برای بررسی علت به پزشک معالج مراجعه کنید.

نشانه‌های احساسی

  • خیلی زود خسته، بد عنق و بی‌حال می‌شوید.
  • احساس ترس خواهید کرد، به‌ طوری که فکر می‌کنید کنترل خود را از دست داده‌اید.
  • آرامش داشتن و استراحت کردن برای شما دشوار می‌شود.
  • احساس تنهایی، بی‌ارزشی و افسردگی می‌کنید.
  • از دیگر افراد دوری می‌کنید.

نشانه‌های جسمی

شاید مشکلات جسمی خود را به دیگر بیماری‌ها و اختلالات نسبت دهید، اما باید توجه داشته باشید که استرس نیز تاثیر قابل توجهی بر سلامت جسمی فرد خواهد گذاشت. برخی از نشانه‌های جسمی عبارتند از:

  • انرژی بدنی بسیار پایین
  • سردردهای مداوم
  • مشکلات شکمی، از قبیل بواسیر و یبوست
  • دردهای شدید در عضلات
  • درد سینه و افزایش ضربان قلب
  • بی‌خوابی
  • سرماخوردگی‌های مداوم و عفونت
  • کاهش میل و توانایی جنسی
  • حالت اضطراب و لرزیدن، زنگ خوردن گوش و عرق کردن دست و پا
  • خشک شدن دهان و عدم توانایی بلع
  • قفل کردن آرواره‌ها و روی هم کشیدن دندان‌ها
  • اختلالات تولید مثل

نشانه‌های ذهنی و ادراکی

  • نگرانی‌های مداوم
  • هجوم افکار
  • فراموشی و بی‌نظمی
  • عدم تمرکز
  • قضاوت ناصحیح
  • بدبینی و در نظرگیری زوایای منفی

نشانه‌های رفتاری

  • اختلال اشتهایی (اصلا غذا نخوردن و یا بیش از حد غذا خوردن)
  • عقب انداختن کارها و فرار از مسئولیت‌پذیری
  • افزایش مقدار مصرف سیگار، الکل و مواد روان ‌گردان
  • به نمایش گذاشتن رفتارهای عصبی، مانند جویدن ناخن و حرکت دادن بی ‌هدف اندام

بیشتر بخوانید: چگونه بر اضطراب و وسواس فکری رابطه غلبه کنم؟

نشانه‌های رفتاری استرس

عواقب استرس و اضطراب طولانی ‌مدت چیست؟

اگر مقدار استرس کم باشد، مشکلی ایجاد نمی‌کند و لازم نیست که نگران آن شوید؛ اما اگر مقدار استرس بالا باشد و به ‌طور مداوم تکرار شود، اختلالات سلامتی بسیار زیاد و آسیب‌دهنده‌ای را به همراه خواهد داشت. برخی از این مشکلات شامل موارد زیر است:

  • بیماری‌های روانی از قبیل افسردگی، حملات استرسی و اختلالات شخصیتی
  • بیماری‌های حاد قلبی از قبیل سکته‌ قلبی، فشار خون بالا، ریتم قلبی نامنظم و حملات قلبی
  • چاقی و دیگر اختلالات تغذیه‌ای
  • مشکلات مو و پوست، از قبیل آکنه، پسوریازیس، اگزما و ریزش دائمی مو
  • مشکلات گوارشی از قبیل رفلاکس مری، التهاب معده، ورم روده و آسیب به روده‌ بزرگ

چه زمانی مقدار استرس شما بحرانی خواهد بود؟

گاهی اوقات استرس از کنترل خارج شده و مقابله با آن طاقت‌فرسا خواهد شد. در این مواقع، بهترین راه این است که هر چه زودتر به یک پزشک یا مشاور مراجعه کنید تا از صدمات بیشتر آن جلوگیری شود. برخی از این موقعیت‌ها شامل موارد زیر است:

  • عملکرد تحصیلی و یا کاری شما بسیار پایین باشد.
  • از مواد روان‌ گردان و قرص برای کنترل استرس استفاده کنید.
  • رویه‌ تغذیه‌ای و خواب شما به طرز قابل توجهی تغییر کرده باشد.
  • رفتارهایی در پیش بگیرید که برای سلامت خودتان خطرناک تلقی شوند.
  • حملات عصبی و ترس‌های غیرمنطقی تجربه کنید.
  • از پس وظایف روزانه‌ خود برنیامده و از زیر بار مسئولیت‌های روزانه فرار کنید.
  • از دوستان و خانواده‌ خود دور شده‌اید.
  • ‌در فکر صدمه رساندن به خود و یا دیگر افراد جامعه باشید.

بیشتر بخوانید: سه تفکر که به من امید، دیدگاه مثبت، آرامش و توانایی می‌بخشند

غلبه بر استرس

چگونه بر استرس غلبه کنیم؟

استرس بخشی طبیعی از زندگی بوده و راه فراری از آن وجود ندارد؛ اما چیزی که بیشتر اهمیت دارد، نحوه‌ کنترل آن است. بهترین راه برای جلوگیری از حملات استرسی و روبرو شدن با عواقب پزشکی آن، این است که با نشانه‌های آن به خوبی آشنا باشیم.

۵ راهکار برای غلبه بر استرس

برای این‌که بتوانید استرس خود را مدیریت کنید و بر آن غلبه کنید، راه‌های زیادی وجود دارد. بسته به شرایطی که در آن قرار دارید، مسئله‌ی استرس‌زا، شخصیت شما، محدودیت‌ها و امکاناتی که در اختیار دارید می‌توانید از یک یا چند راهکار استفاده کنید. در زیر به عنوان نمونه ۵ راهکار برای شما معرفی می‌شود. با ما همراه باشید.

به موسیقی گوش دهید

اگر تحت فشار استرس هستید و از نظر ذهنی نیاز به آرامش دارید، باید ابتدا تلاش کنید ذهنتان را تخلیه کنید. یکی از بهترین کارها این است که استراحت کنید و به موسیقی گوش کنید. موسیقی آرام، یکی از راه‌هایی است که می‌تواند بر مغز و ذهن تاثیر شگفت انگیزی بگذارد. تحقیقات متعددی در این زمینه انجام پذیرفته است. آنچه به دست آمده این است که موسیقی آرام می‌تواند فشار خون را کاهش دهد. از طرف دیگر شنیدن موسیقی این خاصیت را دارد که سطح کورتیزول خون پایین بیاید. کورتیزول، هورمون مرتبط با استرس است.

موسیقی‌های کلاسیک، بهترین گزینه هستند‌. سازهایی مانند ویولونسل می‌تواند بسیار موثر باشند. قطعاتی مانند بازی باخ نیز از آزمون‌ها و تحقیقات سر بلند بیرون آمده‌اند.

به موسیقی گوش کنید
به موسیقی گوش کنید

البته اگر این سبک موسیقی مورد علاقه‌ی شما نیست، از موسیقی‌های دیگری استفاده کنید. صدای اقیانوس یا صدای طبیعت، پرندگان، آبشار و مواردی از این دست نیز‌ بسیار روح‌نواز و آرامش‌بخش هستند. بد نیست بدانید این اصوات طبیعی نیز دقیقا کاری مشابه موسیقی را برای بدن انجام می‌دهند.

بهتر است تلاش کنید از موسیقی بدون کلام در این موارد استفاده کنید. کلام ممکن است بیشتر شما را تحت تاثیر قرار دهد. بهتر است در محیطی آرام و کم نور دراز بکشید و سعی کنید به چیزی نیندیشید. به موسیقی گوش دهید و اجازه دهید بدنتان در حالت طبیعی قرار گیرد.

با یک دوست صحبت کنید

وقتی با دوستی صمیمی حرف می‌زنید، یا با او درد دل می‌کنید، این کار از جهات مختلف می‌تواند برای‌تان مفید باشد و باعث کاهش استرس شما بشود. حضور فردی در کنارتان و صحبت با کسی که دوستش دارید، به طور غیر ارادی باعث آرامش‌تان می‌شود.

صدای دوست یا فرد مهم زندگی‌تان، دقیقا همان کاری را می‌کند که موسیقی برای‌تان انجام می‌دهد. حتی اگر چند ثانیه یا دقیقه به صدای او گوش کنید، باعث می‌شود تا مسئله‌ی استرس‌زا برایتان در حاشیه قرار بگیرد. از اهمیت مسئله اندکی کاسته می‌شود و باعث می‌شود تا بتوانید جوانب دیگری از زندگی برایتان روشن شود. ممکن است در میان حرف‌هایتان به مسئله‌ی خنده‌داری برخورد کنید و اندکی بخندید. همین امر باعث می‌شود تا بتوانید بر استرس غلبه کنید.

این تنها جنبه‌ی مثبت از صحبت کردن با فردی که دوستش دارید، یا دوست صمیمی‌تان نیست. وقتی فردی که برایتان مهم است با شما صحبت می‌کند یا به صحبتتان گوش می‌دهد، باعث می‌شود احساس کنید تنها نیستید. در نتیجه آنچه حاصل می‌شود این است که قوت قلب می‌گیرید و به راحتی می‌توانید بر استرس غلبه کنید. وقتی احساس کنید که تنها نیستید، احساس قدرت می‌کنید. در نتیجه می‌توانید بر ضعف خود غلبه کنید. استرس اهمیت خود را از دست می‌دهد و پیروزی بر آن کار سختی به نظر نمی‌رسد. 

با خودتان بلند حرف بزنید

گاهی اوقات گوش کردن به صدای موسیقی نمی‌تواند باعث حل مشکل شود. شما زمانی که به موسیقی گوش می‌کنید تنها برای مدتی آنچه را که باعث استرس‌تان شده است را فراموش می‌کنید. این باعث کاهش استرس می‌شود، اما باعث حل مسئله نمی‌شود.

از طرف دیگر، گاه مسئله به نحوی است که نمی‌توانید آن را برای کسی بازگو کنید یا با کسی در مورد آن صحبت کنید. پس راهکار چیست؟

صحبت کردن در مورد مشکلی که پیش آمده باعث می‌شود تا شما آن را از زوایای مختلف بررسی کنید. با این کار می‌توانیدجوانب مثبت و منفی آن را ببینید. نقش خودتان را در ایجاد مشکل دریابید و در نتیجه می‌توانید آن را حل کنید. 

وقتی کسی نیست که با او صحبت کنید و مشکل را برون ریزی کنید، بهترین فرد خودتان هستید. نگران این نباشید که شاید دیوانه به نظر برسید. آنچه مهم است این است که تلاش کنید مشکل را حل کنید. مسئله را بارها مرور کنید و سعی کنید از زوایای مختلف آن را نگاه کنید. ببینید چه کاری باید انجام دهید و چه کاری نباید انجام دهید. 

با خود حرف بزنید و سعی کنید از بیرون به مشکل نگاه کنید. خودتان مشاور خودتان باشید.

با سالم خوردن تعادل بدنتان را حفظ کنید

یکی از مسائلی که مستقیما می‌تواند در ایجاد  استرس و حفظ آن تاثیر مستقیم داشته باشد، رژیم غذایی است. گاه به قدری در مشکلات و اسنرس‌ها غرق می‌شوید که فراموش می‌کنید به اندازه‌ی کافی بخورید. در نتیجه انرژی کافی ندارید. انرژی و خون به مغزتان نمی‌رسد وقدرت تصمیم گیری را از دست می‌دهید.

سالم بخورید
سالم بخورید

گاه به قدری در مشکلات فرو می‌روبد که متوجه آنچه می‌خورید نیستید. غذاهای شیرین یا وعده‌های چرب بیشتری می‌خورید. در نتیجه سلامت بدنتان تحت الشعاع قرار می‌گیرد. این نوع از وعده‌های غذایی در سلامت مغز تاثیری ندارند. 

سعی کنید غذاهایی بخورید که برای مغز فایده داشته باشد. به این ترتیب می‌توانید به خوبی فکر کنید. میوه و سبزیجات تازه مصرف کنید. ماهی و امگا ۳ می‌تواند بسیار برای سلامت مغز موثر باشد. از طرفی غذاهای دارای امگا ۳ می‌توانند به خوبی در کاهش استرس به شما کمک کنند.

مدیتیشن کنید

یکی از بهترین کادها برای این‌که بتوانید استرس خود را کاهش دهید و با آن مقابله کنید، این است که مدیتیشن کنید. مدیتیشن، ذهن آگاهی یا ریلکسیشن، تمرینات مشابهی هستند که می‌توانند از بار منفی استرس بکاهند. اگر تا به حال از این تمرینات استفاده نکرده‌اید، اکنون بهترین زمان است که آن را بیازمایید.

این روش نه تنها به کاهش استرس بسیار کمک می‌کند، بلکه باعث ارتقا سلامت روانی می‌شود‌. در نتیجه نه تنها زمانی که استرس دارید، بلکه زمانی که از نظر روحی هم در شرایط مساعدی هستید می‌توانید روی این تمرینات حساب کنید.

اگر با این تمرینات آشنایی ندارید می‌توانید از سایت‌ها یا اپ‌هایی که در این زمینه در وب موجود هستند کمک بگیرید. در اینجا می‌توانید صداهایی را بیابید که به شما کمک می‌‌کند تا به خوبی مدیتیشن کنید

اگر شما یا فردی از خانواده‌تان از استرس رنج می‌برد، بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنید. چرا که نشانه های استرس و اضطراب همچنین می‌توانند علائم دیگر بیماری‌‌ها نیز باشند. پزشک معالج با معاینه‌ شما، نسبت به دیگر بیماری‌ها آگاه خواهد شد. اگر توانایی غلبه بر استرس را ندارید، می‌توانید به یک روان‌شناس و یا مشاور مراجعه کنید تا برای رفع مشکل به شما کمک کند.

منبع: webmd.com

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *